سیاسی

صبحانه خبری، ۳ شهریور ۱۴۰۳؛ از واکنش آمریکا به اظهارات عراقچی تا هشدار علم الهدی به دولت پزشکیان

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تشدید موج گرما در کشور
از روز جمعه، دوم شهریورماه با ورود موج جدید گرما به کشور در بسیاری از نقاط استان‌های نیمه غربی و شمالی شاهد افزایش دما بودیم، همچنین اغلب نواحی کشور هوایی گرم را تجربه خواهند کرد. براین اساس، بسیاری از نقاط استان‌های نیمه غربی و شمالی کشور بار دیگر شاهد هوایی گرم‌تر از نرمال خواهند بود که شرایط دمایی فرانرمالی را از ابتدای شهریور ماه رقم زد. 

مرز خسروی دائمی شد
اسکندر مومنی وزیر کشور گفت: با توجه به زیرساخت‌های خوب مرز خسروی، مقرر شد این مرز به طور دائم مسیر تردد  کارون‌های حج و زیارت برای عتبات و عالیات تعیین شود.

واکنش وزارت خارجه آمریکا به اظهارات عراقچی
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز -پنجشنبه- در واکنش به اظهارات وزیر خارجه جدید ایران، گفت که قضاوت واشنگتن درباره تهران، همچنان بر اساس «اقدام‌ها» و نه «اظهارات» آن خواهد بود. 

کابینه‌ای که از مجلس رأی آورد، کابینه رهبر انقلاب نیست
مرتضی محمودی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: البته لازم است به این نکته تاکید کنم که کابینه‌ای که از مجلس رأی آورد، کابینه رهبر انقلاب نیست و ما باید توجه کنیم که زمانی که رؤسای جمهور از مقام معظم رهبری مشورت می‌خواهند، ایشان هم مشورت می‌دهند. رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند که بنده حامی رؤسای جمهور و دولت‌ها هستم، اما هیچ مداخله‌ای در دولت‌ها نداشتم و قطعاً هم در این دوره هم همین گونه بوده است. 

ذوالنوری: اگر تصمیم بر ادامه مذاکرات برجام باشد، حمایت می کنیم
مجتبی ذوالنوری، نماینده مجلس دوازدهم می‌گوید: اینکه برجام راه بیافتد یا خیر، یک تصمیم فراقوه‌ای است، در اختیار یک مقام، جایگاه و دستگاه نیست بلکه دستگاه‌های مختلف نظیر شورای عالی امنیت ملی و روسای سه قوه نظر دارند، لذا هر  نظری که دستگاه‌های مختلف با وفاق و اجماع به آن برسند، ما از آن حمایت می‌کنیم، به این ترتیب که اگر آن نظر  ادامه مذاکرات باشد، حمایت می‌کنیم، توقف مذاکرات باشد ، حمایت می‌کنیم و احیای برجام هم باشد حمایت می‌کنیم ، در مجموع تصمیم، تصمیمِ نظام و جمع است. 

ادعای پنتاگون درباره حضور ناو‌های آمریکا در منطقه
معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به ورود ناوگروه‌های‌ این کشور به خاورمیانه، گفت که حضور دو ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه، پیامی قوی درباره بازدارندگی به ایران ارسال می‌کند. 

هشدار علم الهدی به دولت پزشکیان
امام جمعه مشهد با تأکید بر این‌که عزیزان ما در این دولت به این نکته توجه داشته باشند و بدانند که موفقیت آنان مرهون یک اصل است، و آن، زاویه نگرفتن با رهبری است، گفت: اگر این عزیزان دولت‌هایی که از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز تشکیل شدند را بررسی کنند، خواهند دید آنانی که با رهبری زاویه پیدا کردند، نه تنها در مدیریت موفق نشدند بلکه منفور مردم نیز شدند.

جزئیات جدید از قتل «آی‌نور»
آی‌نور دختر سه‌سالۀ یک خانواده در روستای ده‌سفید الیگودرز بود که روز پنجشنبه ۱۸مرداد از خانه خارج شد و دیگر بازنگشت. ظهر روز ۲۳مرداد ۱۴۰۳ بود که پیکر آی‌نور در یک چاه فاضلاب در روستای ده‌سفید پیدا شد. زن قاتل که همسایۀ آی‌نور بود ۲۷ مرداد در تحقیقات پلیس شناسایی و دستگیر شد و پای خانوادۀ او نیز به قتل این کودک کشیده شد تا یک خانواده در پروندۀ آی‌نور متهم شوند. دادستان عمومی و انقلاب الیگودرز گفت: متهم به قتل، عروس و فرزند ۱۴سالۀ او با قرار بازداشت موقت در زندان و کانون اصلاح و تربیت به‌سر می‌برند و پروندۀ فرزند به‌صورت مستقیم به دادگاه کیفری لرستان ارسال شده‌است.

تأکید عراقچی بر تغییرناپذیری مرزهای بین‌الملل
عراقچی ضمن تاکید بر سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه و تغییر ناپذیری مرزهای بین‌المللی، از گفتگوهای صلح ارمنستان با همسایگان خود حمایت کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از صلح پایدار در منطقه را اعلام کرد. 

هریس رسما نامزدی حزب دموکرات را پذیرفت
کامالا هریس، معاون جو بایدن رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده، شامگاه پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ به وقت آمریکا، به‌طور رسمی نامزدی حزب دموکرات را در انتخابات ریاست جمهوری پائیز امسال پذیرفت. 

گفت‌وگوی تلفنی عراقچی و بورل درباره مذاکرات احیای برجام
نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور امنیتی و سیاست خارجی طی تماس تلفنی با عراقچی، انتخاب ایشان را به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت. طرفین دراین گفتگوی تلفنی همچنین برخی از موضوعات مورد علاقه از جمله مذاکرات احیای برجام و آخرین تحولات مربوط به جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را مورد توجه و تبادل نظر قرار دادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا