سیاسی

ما روی اصول ایستاده‌ایم؛ کمک کنید روی این اصول کار را ادامه دهیم – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان رئیس جمهور عصر امروز (چهارشنبه) و پس از پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس و پیش از آغاز فرآیند رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس و هیئت مدیره آن، اظهار داشت: آنچه که ما امروز در این برهه از تاریخ به آن نیاز داریم وفاق، وحدت و انسجام داخلی است و قطعاً این به معنای آن است که خلایق را از دیدگاه‌ها و باورهای خود برگردانیم اما این هست که در چشم‌انداز و قانون و برنامه به یک زبان مشترک برسیم.

وی عنوان کرد: قبل از عمل به قانون نمی‌توانیم سلایق خود را در آن مداخله دهیم. با تمام عزیزانی که معرفی کردم پیمان بستیم برای عملیاتی و اجرا شدن قانون برنامه هم پیمان شویم. امیدوارم ما را در این چارچوب ارزیابی کنیم. باز هم به آن باور و اعتقاد خود باز می‌گردم و پیمانی که بسته بودم؛ اینکه با وفاق جلو بیاوریم. این عزیزان و کاندیدا بیانگر پایبندی من به آن وعده بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما در یک اصل با هم مشترک هستیم و آن چشم‌انداز سیاست‌های کلی و برنامه است. ما به حرفی که می‌زنیم پایبند هستیم و با شما نمایندگان حرف زدیم و جلسه گذاشتیم و هم پیمان سدیم. ما حتماً با شما تعامل خواهیم کرد و با مشورت شما و کارشناسان برای اجرای قانون در مملکت تلاش کنیم.

پزشکیان افزود: پیمان دوطرفه است. ما روی اصول ایستاده‌ایم و به ما کمک کنید روی این اصول کار را ادامه دهیم. اگر قرار باشد بگوییم با هم پیمان می‌بندیم اما به گذشته نگاه کنیم نتیجه اش می‌شود که با هم دعوا کنیم.

وی با اشاره به یک روایت تاریخی از زمان پیامبر اکرم (ص) و انعقاد پیمان برادری در آن بازه زمانی بیان کرد: بیایید از این پس با هم برادر باشیم و پیمان برادری ببندیم. وحدت و انسجام ما از نماز و روزه‌ای که می‌خواهیم بالاتر است و ما نماز را برای وحدت می‌خوانیم. صراط مستقیم یعنی اگر چنگ به ریسمان خدا بزنی به صراط مستقیم می‌رویم و همه با هم باید به ریسمان خدا چنگ بزنیم و پیمان ببندیم.

رئیس جمهور گفت: مطمئن باشید همه ما نقص داریم و اگر قرار به نقد دو طرفه من و شما باشد هیچکدام کوتاه نمی آییم. در حضور متقی واقعی کشت جامعه از بین نمی‌رود. جامعه مشکل دارد؟ فقر، دزدی، خیانت، بی عدالتی هست؟ در خانه‌های خود پنهان شوید و اختلاف خود را حل کنید. هر کدام از ما اگر هنر داریم قبل از پرداختن به عیب دیگران غیب خود را حل کنیم.

پزشکیان اذعان داشت: طرف مقابل همه چیز درست و طرف دیگر همه چیزش غلط؟ این چنین وحدت محقق نمی‌شود. به عنوان فردی که در این مملکت بزرگ شدم باید خودم را نقد کنم که چرا با حضور و در حضور من مشکلات ایجاد شد. من و ما مشکل هستیم و اگر دست به دست هم دهیم می‌توانیم قدرت و عزت را به مملکت برگردانیم.

وی با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: در بحران اقتصادی و مدیریتی باید با هم رقابت کنیم، نه اینکه به هم طعنه بزنیم و خود را تخریب کنیم. راه رسیدن به آن وفاق و همدلی است. وفاق و همدلی باید با نظر ما و شما همخوانی داشته باشد. فردا در مدیریت و اجرا من به عنوان مسئول می‌گویم تنها تصمیم می‌گیرم اما من نظر شما را در تصمیماتی لحاظ خواهم کرد و بر اساس عدالت و انصاف و تجربه و علم نظر خواهم داد. اگر قرار باشد هر کدام از ما کار خودش را انجام دهد بعید می دانم از بحران خارج شویم.‌

رئیس جمهور با اشاره به اسامی کابینه معرفی شده دولت چهاردهم اضافه کرد: هیچکدام از افراد بدون هماهنگی و مشورت معرفی نشدند. امکان ندارد کسی را معرفی کرده باشیم و تصور ذهنی ای وجود داشته باشد که بواسطه آن به دنبال تقابل آمده باشیم. می‌خواهم با وحدت و هماهنگی جلو برویم. هیچکدام از افرادی که معرفی شدند آدم‌های بی تجربه‌ای نبودند و همه تخصص و تجربه داشتند.

پزشکیان گفت: در ذهن من ایده آل‌هایی وجود داشت اما دیدم تفاهم و توافق نیست و کوتاه آمدم و برای وحدت کوتاه خواهم آمد. برای من تفاهم و توافق اهمیت بیشتری داشت. با توافق سازمان‌های امنیتی و سپاه ابن موارد را عرضه کردیم. سابقه دو نفری که از مجلس معرفی کردیم هم مشخص است. باور دارم که باید ما با شما تفاهم کنیم و شعار نمی‌دهم. تا اینجا هم سعی کردم با وفاق و همدلی جلو بروم.

وی افزود: در خصوص همتی، صالحی امیری و ظفرقندی باور کنید از هر چه سر در نیاورم از بهداشت و درمان سر در می‌آورم. در مورد پیروی از ولایت کوتاه نمی آیم. چرا می‌گوئید مخالف ولایت هستند؟ چرا می‌خواهیم یکی را که با ما همراه است به زور از قطار پیاده کنیم؟ شما می‌دانید من را برای کاندیدای نمایندگی رد کرده بودن؟ در صورتی که با تمام وجود به انقلاب و رهبری اعتقاد دارم اما حرف دارم.

رئیس جمهور ادامه داد: اینجا هستم تا گره از کار کردم باز کنم. برای همین می گویم دست به دست هم دهیم تا مشکلات مردم را حل کنیم. زندگی من تا الان همین بوده که هست. به چیزی که معتقد نیستم نمی‌توانم بگویم. برای همین نوشته هایی‌که به دستم می‌دهند نمی‌توانم بخوانم.

پزشکیان تاکید کرد: آقای میدری اقتصاد این قصه را بلد است و در تمام مسائل این‌کاره است. ما می‌خواهیم به مشکلات مردم برسیم. به ما کمک کنید. به عنوان یک ایرانی نمی‌توانم بپذیرم ایرانی‌های ما به زندگی آن سوی دنیا حسرت بخورند. راهی جز کنار گذاشتن دعوای سیاسی نداریم. هر جا پای خود را آن طرف گذاشتیم بگویید. ما نمی‌خواهیم خیانت کنیم. به خدا می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: عاجزانه درخواست می‌کنم وحدت ما را از بین نبرید. ما نمی‌گوییم عیب نداریم. ما را کمک کنید تا با هم باشیم و ما قول می‌دهیم در خدمت شما و در سند چشم‌انداز تمام توان خود را تا جان در بدن داریم به کار بگیریم. امام عزیزانی که اینجا هستند نخبه و کارشناس هستند و هیچکدام تازه به دوران رسیده نیستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در مورد دکتر همتی و دکتر صالحی امیری هم در اقتصاد، همه بیمه و هم بانک تجربه دارد و کار کرده و همه اینها را با بالا هماهنگ کردم و با رئیس مجلس به تفاهم رسیدیم. آقای دنیا مالی هم مال خودمان است و گفتن ندارد.

پزشکیان ادامه داد: ممکن است ما مقداری ضعیف باشیم اما با همراهی هم و کارشناسان مشکلات را می‌توانیم حل کنیم. زمان جنگ عراق ما هیچ نداشتیم اما باور و اعتقادی که وجود داشت این بود که در جبهه جان و مالشان را گذاشتند و پیروز شدیم. قدم اول این است که گذشته را رها کنیم. بپذیرید من می‌خواهم برادر شما شوم. من می‌پذیرم شما برادر و خواهر من هستید. کمک کنید این وحدت و انسجام و وفاق و همدلی با رأی به هم نخورد.

وی گفت: ما شما و مردم را می‌پذیریم و هیچ غرور و اکبری در خود احساس نمی‌کنیم. ما نوکر مردم هستیم؛ ما را بپذیرید.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وزیر ارشاد با دستور آقا آمد. ایشان نمی‌پذیرفت بیاید و من این را به آقا منتقل کردم گفتم فلانی نمی‌آید همان جا تلفن را برداشتند و گفتند بیا. همه اینها هماهنگ شده است. خانم صادق را هم هماهنگ کردیم و خود آقا گفتند باشند. چرا کاری می‌کنید اینها را بگویم؟ برادران آقای اتابکی لیستی آوردند و خدا وکیلی قصد نداشتم آن را تغییر دهم. آدم‌ها را با تئوری نشناسید. همه اینها را در عمل بسنجید. در تئوری چهل سال است می‌خواهیم عدالت و انصاف راه اندازی کنیم اما نفس نمی‌گذارد برادری کنیم.

پزشکیان در پایان اذعان داشت: دست به دست هم دهیم به ایران و برای مردم و مملکت به تمام عزیزان رأی بدهیم. آقای عراقچی اولین گزینه‌ای بودند که آقا قبول کرد. من را وادار نکنید به جزئیات قضیه ورود کنم. رأی بدهید تا دولت را تشکیل بدهیم.

تکمیل می‌شود…

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا