استان ها

۳۶۰ هزار نوجوان در ۲۸ هزار کانون فرهنگی مساجد فعالیت دارند – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، محمدتقی محمدیان عصر دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه نوجوانان مهارت‌های مسئولیتی را در این مراکز فرا می‌گیرند، تصریح کرد: واگذاری مسئولیت به نوجوانان آنان را برای مدیریت در آینده تربیت کرده و مهارت‌های گروهی و اجتماعی را می‌آموزند.

وی افزود: این مهارت‌ها تنها در مسئولیت کاری نبوده بلکه در مدیریت خانواده نیز نقش دارد و آنان به مادران و پدران مؤثری تربیت خواهند شد.

معاون کانون‌های مساجد کشور با بیان اینکه امسال اردوی آموزشی برای نوجوانان دهه ۸۰ کشور پیش‌بینی شد یادآور شد: هفت هزار دختر و پسر نوجوان که دارای مسئولیت در کانون‌های فرهنگی و هنری هستند، در این اردوها شرکت کرده‌اند.

محمدیان اضافه کرد: نوجوانان در کانون‌های فرهنگی و هنری علاوه بر فراگیری موضوعات اخلاقی و اعتقادی در امر نقش‌آفرینی اجتماعی نیز فعال می‌شوند که این برنامه متناسب با هر کانون متفاوت است.

وی به طرح مسجد، کانون نشاط اشاره کرد و گفت: این طرح فرهنگی برای دومین سال در کانون‌ها فعال شده و افراد از برنامه‌های اوقات فراغت تابستان این مراکز استفاده می‌کنند.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، خاطرنشان کرد: کلاس‌های آموزشی، مهارتی، اعتقادی، برنامه‌های تفریحی، مسابقه و فعالیت‌های اجتماعی در قالب طرح اوقات فراغت کانون‌های مسجد کشور برگزار می‌شود.

محمدیان خاطرنشان کرد: دیگر دستگاه‌های اداری مثل آموزش و پرورش، ورزش و جوانان،
تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیره، بسیج و تشکل‌های مردمی در این طرح با بچه‌های مسجد همکاری دارند.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد کانون‌های مساجد کشور با بیان اینکه تقویت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد زمینه ساز رونق مساجد و نمازهای جماعت می‌شود افزود: همه ما عازم انجام یک عمل صالح و بزرگ هستیم که خدمتگزاری به مساجد است و هر انسان مؤمنی توفیق انجام این عمل صالح را پیدا نمی‌کند.

وی، احیای روح مسجد و کارکردهای آن و احیای وظایف بزرگی که در مقابل مساجد داریم را یکی از گام‌های اولیه برای عمران و آبادی مساجد دانست و ادامه داد: لازم است اتفاقاتی را درون خود رقم بزنیم تا بتوانیم به توفیقات بزرگی برسیم‌، ادامه داد: مسجد خانه خدا و پناهگاه مردم و پایگاه ولایت است و فعالیت در بستر توحیدی و امن مسجد توفیقی است که خداوند نصیب ما و شما کرده است

وی بیان کرد: انجام کاری که در مجموعه کانون‌های مساجد موظف به انجام آن هستیم، آن هم در بستر توحیدی مسجد، مستلزم این است که برای آن یک بازتعریف داشته باشیم. مأموریتی که قرار است در دل مساجد توسط ما رقم بخورد اتفاق بزرگی است. مسائل و مشکلاتی هست اما به معنای این نیست که شانه خود را از قبول مسئولیت‌ها خالی کنیم و باید زمینه جذب بچه‌ها به مساجد فراهم شود.

وی با تاکید بر رفع موانع کار مساجد، گفت: ضرورت دارد که به وظیفه تمدنی خود برای ساخت جامعه مهدوی عمل کنیم و در این میان مسجد بهترین نقطه عالم است و نقطه نورانی است تا افراد با ایمان و مطهر تربیت شوند و خوشا به حال ما که توفیق فعالیت در این جرگه را داریم.

محمدیان با بیان اینکه در مجموعه ماموریت‌هایی که در این محدوده خاص زمانی در کانون‌های مساجد داریم به نقطه‌ای مؤثر و نورانی رسیده ایم، اظهار کرد: اگر از این فرصت بهره مناسب بگیریم برای منظومه ماموریت‌هایی که حول مسجد و فعالیت‌های فرهنگی آن طراحی می‌شود، اتفاقات مبارکی را رقم می زنیم.

معاون ساماندهی و شبکه سازی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: این قله‌ها چه در تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی که در دست انجام است، چه در طرح ملی مسجد کانون نشاط و اوقات فراغت اتفاقات خوبی و مهمتر از همه در راه اندازی کانون‌های تخصصی خواهران فتح شد و امید است با فتح قله‌های مرتفع‌تر، مأموریت‌های مهم تمدنی و ماندگار و پیوسته را به انجام برسانیم.

وی تأکید کرد: برون داد این مأموریت‌ها بسیار مثبت بوده و امید است با تقویت و افزودن مجموعه ایده‌ها و ابتکارات نو بواسطه حضور نخبگانی از بچه‌های مسجد، فتح الفتوحات بالاتری را شاهد باشیم.

محمدیان با اشاره به اهداف برگزاری اجلاس مدیران ستادی و استانی، بیان کرد: در جلسه امروز مأموریت‌های ویژه سال ۱۴۰۳ و نیز مأموریت‌های پیش رو تا پایان سال را بررسی می‌کنیم اعم از طرح مسجد پایگاه قرآن که اتفاقی ملی را رقم می‌زند.

رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ابراز کرد: مجموعه ستاد به فهمی عمیق از مأموریت‌های خود رسیده و به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۳ طلیعه ابتکارات نورانی بچه‌های مسجد در فضای فرهنگی کشور باشد.

وی با بیان اینکه تأثیرگذاری در فضای فرهنگی کشور مأموریت مهم کانون‌های مساجد است، تأکید کرد: وجه تمایز ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ایستادن بر نقاط ویژه ای است که کار اثرگذار معنا می‌شود مثل تمرکز بر کانون‌های تربیت محور تا عناصر ایمانی و متعهد برای آینده انقلاب و نظام تربیت شود و ستاد روی این مقوله تأکید دارد.

محمدیان ادامه داد: باور ما بر این است حسب تعبیه نظام توحیدی معنوی و انسان ساز در مسجد از آن بهره مند شویم و با همت اهالی مسجد قدمی برای آینده نظام اسلامی برداریم؛ تمرکز کانون‌های فرهنگی هنری روی عنصر تربیت و تربیت عناصر مجاهد فرهنگی از کارویژه های ما است در همین راستا ریزبرنامه های دیگری که خود کلان هستند ذیل کار تربیتی قرار گرفته اند مثل فعالیت کانون‌های تخصصی خواهران.

وی با بیان اینکه تمرکز ویژه مجموعه کانون‌ها بر جوان سازی فعالیت‌ها است که در سال ۱۴۰۳ با جدیت دنبال می‌شود، گفت: ما درصدد هستیم مفهوم مسجدمدرسه صرفه نظر از فضای شعاری و به عنوان کاری اثرگذار انجام شد؛ ما می‌توانیم پل قابل اعتنا بین مدرسه و مسجد باشیم که هم به جوان سازی مسجد کمک کنیم و هم به فعالیت‌های خود رونق ببخشیم و اهدافمان را محقق کنیم؛ لذا هم معاونت فرهنگی هم دیگر معاونت‌های ستاد کانون‌های مساجد روی این مسئله متمرکز شده اند.

محمدیان در پایان با بیان اینکه کانون‌های مساجد بعد از جنگ در مسجد عهده دار فعالیت‌های نرم و فرهنگی شدند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه فهم عمیق و مطلوبی از مأموریت‌ها و نیز همت عالی نسبت به نقش مسجد و تأثیر آن در آینده نظام و انقلاب وجود دارد باید به این نقطه نورانی رجعت کرد و کار را در دست گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا