اقتصادی

سهم بازار ۲۴ هزار میلیاردی اقامتگاه‌های ایران

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

سهم بازار ۲۴ هزار میلیاردی اقامتگاه‌های ایران

پلتفرم معرفی و رزرو اقامتگاه «جاباما» گزارش سال ۱۴۰۲ خود را منتشر کرد و در آن از آمار و داده‌های جالبی رونمایی کرد.

جاباما در این گزارش در کنار شرح اعداد و ارقام رشد کسب‌وکار، داستان مردمان، رنگ‌ها، طعم‌ها و آیین‌های چابهار را روایت کرده‌ است و می‌خواهد این مسیر، یعنی پرداختن به شهرهای با ظرفیت‌های گردشگری بالا را ادامه دهد.

جاباما می‌گوید: «تلاش می‌کنیم در کنار روایت‌گری، برای رشد اقتصاد گردشگری آن‌ها نیز قدم‌های موثری برداریم.»

جاباما که در حال حاضر اصلی‌ترین پلتفرم رزرو آنلاین اقامتگاه‌های غیرهتلی است، به انتخاب اول کاربران در ایران در این زمینه تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش ۱۴۰۲، سال تداوم رشد جاباما در تمام منظرهای کسب‌وکار بوده و کاربران جاباما نیز با رشد ۳ برابری به بیش از ۷ میلیون نفر رسیده‌اند.

البته در این گزارش اشاره شده است که همانند سال گذشته، بیش از نیمی از کاربران جاباما ساکن پایتخت هستند.

همچنین بر اساس این گزارش تعداد کل رزروهای جاباما سه برابر شده و تعداد رزرو بر اساس اتاق‌شب نیز به سه برابر رسیده است.

جاباما اعلام کرده است که میزان مبلغ فروشش با رشدی ۳.۵ برابری همراه بوده است.

در گزارش سال جاباما آمده است که جوان‌های ۱۸ تا ۳۴ ساله ۷۱ درصد از کاربران را تشکیل می‌دهند و بیش از ۵ درصد کاربران هم بالای ۵۵ سال سن دارند.

بازار ۲۴ هزار میلیاردی اقامتگاه غیر هتلی

گزارش جاباما بازار اقامتگاه‌های ایران را رقمی معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان تخمین زده است که حدود ۱.۳۳ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

براساس این گزارش اندازه سود ناخالص بازار نیز با رشدی ۱.۱۵ درصدی به ۳ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان رسیده است.

جاباما در بخش دیگری از گزارش سال خود تاکید کرده است که بیشتر از ۳۰ هزار اقامتگاه روی این پلتفرم فعال‌اند که تعداد آنها نسبت به سال قبل ۱.۷ برابر شده است.

همچنین این پلتفرم همچنین اشاره کرده است که در سال گذشته، تعداد کل رزروها ۳ برابر و مبلغ فروش‌ها نیز ۳.۵ برابر رشد کرده‌اند.

یک کاربر و ۳۰ اقامتگاه

در گزارش جذاب جاباما آمده است که رکوردهای بیشترین تعداد میزبان و بیشترین تعداد اقامتگاه در دست رامسر است اما بیشترین مهمانان به تهران می‌آیند.

همچنین یکی از کاربران جاباما ۴۳ رزرو در ۳۰ اقامتگاه مختلف داشته است و کاربر دیگری هم در یک رزرو، ۴۸ روز در یک اقامتگاه ساکن بوده است. رکورد طولانی‌ترین مدت اقامت در کل رزروها هم در دست کاربری‌ است که ۹۴ شب در ۱۸ اقامتگاه حضور داشته است.

۱۴ شهریور ۱۴۰۲ رکورد تعداد رزرو اقامتگاه در یک روز شکسته شده است و ۱۹ بهمن نیز رکورد بیشترین تعداد اقامت مهمان در یک روز ثبت شده است.

در میان اقامتگاه‌ها نیز بیشترین تعداد رزرو یک اقامتگاه ۹۹۳ رزرو بوده است. بیشترین مبلغ کل رزرو برای یک اقامتگاه، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

درآمدزایی برای بیش از ۱۸ هزار میزبان در یک پلتفرم

گزارش جدید جاباما نشان می‌دهد که اشتغال زایی بومی یکی از اهداف مهم این کسب و کار است و تعداد کل میزبانان فعال این پلتفرم بیش از ۱۸ هزار نفر تخمین زده شده است.

رشد تعداد میزبانان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، ۲.۱ برابر بوده است و میزبانان شهر رامسر ۱۰ درصد از این رشد را به خود اختصاص داده‌اند .

همچنین رشد درآمد میزبانان نسبت به سال ۱۴۰۱ نیز سه برابر بوده است.

بر اساس این گزارش بسیاری از میزبانان جاباما از فرصت توسعه کسب‌وکار خود در پلتفرم جاباما بهره برده‌اند و به‌جای افزایش قیمت رزرو اقامتگاه خود، با مدیریت منصفانه قیمت به افزودن واحد‌های اقامتی و یا ساخت اقامتگاه‌های جدید رو آورده‌اند و برخی از آن‌ها تعداد اقامتگاه‌های تحت مدیریت و مالکیت خود را تا ۱۳۷ اقامتگاه افزایش داده‌اند.

آمارهایی از چهار گوشه ایران

به‌طور کلی ۳۱ استان و ۷۶۹ شهر در جاباما اقامتگاه دارند. طبق این گزارش تعداد شهرها نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۲.۱ برابری را تجربه کرده است.

شهر رامسر با ۸ هزار و ۷۸ اقامتگاه بیشترین اقامتگاه را در جاباما دارد و تعداد میزبان‌های این شهر ۳۶ هزار نفری به حدود ۴ هزار نفر می‌رسد.

این آمار درباره اقامتگاه‌ها هم جالب توجه است:

 • شمار اقامتگاه‌های فعال در جاباما رقم ۳۰ هزار را رد کرده است.

 • تعداد اقامتگاه‌ها نسبت به سال گذشته ۱.۷ برابر شده است.

 • تعداد کل اقامتگاه‌هایی که در فهرست علاقه‌مندی کاربران قرار دارند ۷.۲ میلیون مورد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا