سیاسی

محبی‌نیا، نماینده ادوار مجلس: وزرای پیشنهادی کشور، دادگستری، اطلاعات و دفاع رای بالای مجلس را کسب می‌کنند/ احتمال دارد ۲ تا ۳ نفر از کابینه رای نیاورند

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

ایلنا: نماینده ادوار مجلس گفت: وزرای امنیتی و سیاسی با توجه به انتخابی که صورت گرفته رأی اول را از آن خودشان خواهند کرد که در این طیف وزارت کشور، دادگستری، اطلاعات و دفاع می‌گنجند. در حوزه زیربنایی فکر می‌کنم وزرا با یک رأی ناپلئونی بتوانند به هیأت دولت ورود پیدا کنند. برخی از وزرا از جمله آقای صالحی و ظفرقندی در مجلس چالش جدی خواهند داشت و احتمال اینکه دو نفر یا حداقل نزدیک به سه نفر از آنها نتوانند در کابینه آقای پزشکیان جای بگیرند، بالا است.

جهانبخش محبی‌نیا فعال سیاسی در ارزیابی کابینه معرفی شده از سوی مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی گفت: کابینه یک ویژگی‌های ذاتی دارد که بستر آن در جامعه ایران، نگاه نخبگان به سیاست، اقتصاد، فرهنگ، آموزش و عناوینی از قبیل علم و این موارد است. یک ویژگی چالش‌برانگیزی هم دارد که به سلایق و نگاه کارگزاری برمی‌گردد. این کابینه چالش‌برانگیز و در سطح خیلی بالا است. یعنی هنوز جلسات رأی اعتماد شروع نشده بود مخالفت نظام‌مند کارگزاران و طیفی از نیروهای اصلاح‌طلب که نگاه خود را به چینش کابینه داشتند بلند شد و از سویی دیگر مخالفین سیاسی آقای پزشکیان و بخشی اصلاح‌طلبان که در بین اقشاری از اصولگرایان نمود عینی دارند انتقاداتی را مطرح کردند که این یک ویژگی ذاتی، حاشیه‌ای یا توصیفی است که کابینه را دربرمی‌گیرد.

وی افزود: آقای پزشکیان می‌توانست در معرفی کابینه یک مقدار با تأمل بیشتری عمل کند و بخشی از این انتقادات را جمع‌ کند. وقتی یک روز مانده به معرفی کابینه یک وزیر یا چند وزیر به سیاهه ورود پیدا می‌کنند، طبیعی است که می‌تواند نگرانی را افزون کند. چراکه وزیری که تا دیروز نامش مطرح نبوده و تحت هیچ شرایطی توسط شورای راهبری و خود آقای رئیس‌جمهور در معرض انتخاب نبوده یکباره می‌آید، این فرد چه زمانی می‌تواند برای خود برنامه کاری تهیه و تدوین کند؟

وی تصریح کرد: نکته بعدی آنکه کابینه در واقعیت بیانگر نگاه رئیس‌جمهور و معاون اول و معاونین او به سرشت ملت است. یعنی وقتی وزیر کشوری از حوزه اقتصاد، سیاست یا نیروهای نظامی یا انتظامی انتخاب می‌شود معنای خاص خود را دارد و طبیعتا مجموعه نگرانی‌هایی بر ذهن رئیس‌جمهور یا یاران نزدیک ایشان عارض شده که فردی انتخاب می‌شود که در حوزه مبارزه با موادمخدر، ترافیک و امثالهم تخصص دارد. اما در نگاه موضوعی می‌تواند چالش‌های بسیار عمیقی را برانگیزد.

این فعال سیاسی تصریح کرد: تصورم بر این است که در حوزه اقتصاد، تناسب و توازنی بین تیم اقتصادی آقای پزشکیان با مسائل جامعه و مشکلات اقتصادی نمی‌بینم. قطعا مشکلات و سنگینی آنها بر نوع انتخاب خواهد چربید. البته نسبت به دولت آقای رئیسی، تیم اقتصادی را موفق‌تر، باانگیزه‌تر و از نظر موضوعی عینی‌تر می‌بینم. مخصوصا اگر رئیس بانک مرکزی و رؤسای بانک‌های مهم و توسعه‌ای با نیروهایی برتر از نیروهای موجود بتوانند به مسئولیت تن بدهند.

وی افزود: در حوزه امنیت من بارها خدمت مسئولین گفتم و یا به گوش بعضی از دوستان در مجلس و به بعضی از اعضای مجمع تشخیص رسانده‌ام که ما حفره‌های امنیتی غیرقابل جبرانی داریم. بعضی از مسئولین اپدر این حوزه به جای پاسخ‌دهی یک مقدار هم تشویق می‌شوند. در حوزه امنیت با وجود حرمت و اهمیت قائل شدن به فعالیت‌های مجموعه کارشناسان، نیروهای سطوح پایین، میانی، مسئولین انتظامی و امنیتی، نیازمند تقویت، مراقبت و حتی بازرسی هستیم. به افزایش توان امنیتی مجموعه نیروهای داخل نظام و وزارت اطلاعات و یک جهش جدی نیازمندیم به خصوص با توجه به فتنه‌گری‌های سرویس‌های جاسوسی اسرائیل و بعضی از کشورهای همسایه، ما به تجهیزات بسیار ایمن‌تر و با اذهان فعال امنیتی که امنیت را فراتر از خانه و شهروندان مطالبه کنند، نیازمندیم. 

محبی‌نیا تصریح کرد: طبیعی است نیروهای امنیتی در این حوزه باید برنامه‌هایشان به جد و به معنای واقعی توسط کمیسیون امنیت ملی و نمایندگانی که مسائل امنیتی را مورد توجه قرار می‌دهند مورد بررسی و بازیابی قرار بگیرد. ما به یک توانبخشی در حوزه فرهنگ نیاز داریم. متأسفانه در حوزه فرهنگ فکر می‌کنیم این حوزه باید رها باشد و خود را مدیریت کند؛ در صورتی که در نگاه‌های مدیریتی نو در کشورهای پیشرفته، مسائل سیاسی، مدیریتی و حتی امنیتی ذیل مقوله فرهنگ طبقه‌بندی می‌شوند و جهان فردا فرهنگی است که از آن حالت سنتی‌اش به مراتب فاصله گرفته و دردهای اصلی شهروندان، کشورها و ملت‌ها را در خودش جا می‌دهد و برای بهینه شدن آنها طرح و برنامه خواهد داد.

وی افزود: در حوزه فرهنگ،  نیاز جدی به تقویت داریم. در پارلمان و در حوزه فرهنگ با چالش‌های واقعی مواجه هستیم. به دلیل اینکه در درون مجلس طیفی از نیروهایی حضور دارند که فرهنگ به مفهوم امروز را مورد استفاده قرار نمی‌دهند و نیازهای جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و جامعه ایران را متناسب با پیشرفت کشورهای درجه یک مطالبه نمی‌کنند. بلکه فرهنگ را در زوایای ذهنی خودشان مدفون کرده و به فرهنگ نگاه کنیه‌توزانه دارند. بنابراین ما در حوزه فرهنگ چالش‌های عمیقی خواهیم داشت و از طرف دیگر سخت‌افزارانه برخورد کردن برخی از عوامل فرهنگی شاید برای ما مصیبت‌هایی درست کند که مثل عوامل اقتصادی و امنیتی جلوی چشم نخواهد بود. تکنولوژی‌های برتر از قبیل هوش مصنوعی و کامپیوترهای کوانتومی از جمله نواقصی است که کل دولت و مجلس از این امر غافل هستند و متأسفانه برای اینکه نمایندگی ملت ایران در قوه‌مجریه و قوه‌تقنینی به معنای واقعی متناسب با پیشرفت‌های جهانی داشته باشیم، دارایی‌مان بسیار کم است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر چین، آمریکا و کشورهای اروپایی در حوزه هوش مصنوعی و کوانتوم، الگوریتم‌هایی را وارد می‌کنند که متأسفانه در جامعه ما حتی از سوی دانشمندان درجه یک هم نسبت به آنها غفلت شده است. البته در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها کارهایی صورت گرفته که حتما باید از آنها تقدیر شود و قدردان آنها باشیم. اما فاصله ما با چین، آمریکا و اروپا بسیار بسیار زیاد است. البته به صورت موردی شاید کیس‌هایی را در دست داشته باشیم که بیانگر قابلیت‌های ذاتی و بستر در جامعه ایرانی است که به عنوان تک‌درخت عمل می‌کنند. نه به عنوان اینکه کل کشور زیرسایه آن نگاه‌های نویی باشد که تکنولوژی‌های برتر ارائه می‌کنند.

محبی‌نیا در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید چه تعداد از وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان از مجلس فعلی رای اعتماد بگیرند، گفت: این موضوع در چند سطح قابل طبقه‌بندی است. وزرای امنیتی و سیاسی با توجه به انتخابی که صورت گرفته رأی اول را از آن خودشان خواهند کرد که در این طیف وزارت کشور، دادگستری، اطلاعات و دفاع می‌گنجد. در حوزه زیربنایی فکر می‌کنم وزرا با یک رأی ناپلئونی بتوانند به هیأت دولت ورود پیدا کنند. برخی از وزرا از جمله آقای صالحی و ظفرقندی در مجلس چالش جدی خواهند داشت و احتمال اینکه دو نفر یا حداقل نزدیک به سه نفر از آنها نتوانند در کابینه آقای پزشکیان جای بگیرند بالا است و اگر هم بتوانند رأی اعتماد را در پارلمان جمع کنند، حتما رأی شکننده‌ای خواهند داشت که در آینده این رأی شکننده می‌تواند توسط بعضی از نگاه‌های استانی، سیاسی، منطقه‌ای و شخصی مورد خدشه قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا