شهری

دستورالعمل «طراحی و ساماندهی ساختمانی بازار حضرتی» ابلاغ شد – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد سلیمی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفت: اهمیت بازار بزرگ تهران در ابعاد و وجوه مختلف بر کسی پوشیده نیست اما باید توجه داشت که این محله واجد ارزش، طی سالیان سال نقش و جایگاه حقیقی خود را به دلایل متعدد در حیات اقتصادی – اجتماعی شهر از دست داده و کالبد ارزشمند آن در سراشیبی اضمحلال و فرسایش افتاده است.

سلیمی با بیان اینکه مرمت و حفاظت از الگوی معماری راسته‌های اصلی این محله مستلزم رویکردی دقیق و نگرشی همه جانبه به بافت تاریخی بازار و ویژگی‌های آن است، ادامه داد: با توجه به این مهم، دستورالعمل «طراحی و ساماندهی جداره و نماهای ساختمانی پلاک‌های واقع در بازار حضرتی» به عنوان یکی از ۱۴ راسته اصلی بازار، در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تهیه و ابلاغ شد.

وی، جلوگیری از اقدامات و مداخلات نادرست و مغایر با الگوی اصیل بازار، افزایش کیفیت فضاهای عمومی از طریق نظم‌دهی و هماهنگ‌سازی نماها با احترام به الگوی معماری زمینه و همچنین نظارت بر مداخلات مربوطه به عنوان سند راهنما و ملاک عمل مالکان، طراحان و اعضای کمیته نمای منطقه ۱۲ شهر تهران را از اهداف دستورالعمل «طراحی و ساماندهی جداره و نماهای ساختمانی پلاک‌های واقع در بازار حضرتی» عنوان کرد.

سلیمی تصریح کرد: در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، تکلیفی برای پهنه بازار تعیین نشده و این موضوع موجب شده این محدوده با رویکرد «تثبیت وضع موجود» در سایه نفوذ و رانت قرار گیرد؛ تا جایی‌که شاهد صدور آرا دیوان، تخریب ابنیه ارزشمند با خروج از فهرست آثار ثبت ملی و زیر ساخت رفتن آن‌ها و نهایتاً مواجهه بازار با هجمه مال‌سازی و سربرآوردن پاساژهای ریز و درشت از گوشه گوشه این محدوده ۱۱۲ هکتاری هستیم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی مکلف کردن دستگاه‌های مدیریتی به تهیه طرح تفصیلی ویژه برای این محدوده از سوی نهادهای بالادستی، اولین گام در بازگرداندن بازار به مدار حفاظت و توسعه قانون‌مند و برنامه‌ریزی شده بود که هنوز این طرح مراحل نهایی تصویب را طی نکرده است.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران بیان کرد: مسئله دیگری که در حفاظت و صیانت از بافت اصلی بازار وجود دارد و در مقیاس طرح تفصیلی نمی‌گنجد، هدایت و نظارت جریان مرمت و ساخت مبتنی بر زمینه و ارزش‌های معماری و بافت منحصر به فرد بازار است. در گذشته کمیته نما به نوعی چنین وظیفه‌ای را عهده‌دار بود اما نمی‌توانست تأمین‌کننده ملاحظات خاص بازار باشد. از این رو، ضرورت تهیه سند و احکامی در سطحی مابین طرح تفصیلی و طرح معماری یا نما (پیوست پرونده شهرسازی / مرمت ملک) مورد توجه قرار گرفت و در این راستا، ضوابط و الگوی جداره‌سازی در بازار حضرتی به‌عنوان یکی از راسته‌های اصلی بازار توسط اداره کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری تدوین شد.

وی افزود: این دستورالعمل به عنوان گام مقدماتی و به‌صورت پایلوت در راستای حفاظت، هماهنگی، تداوم و انسجام بصری نماهای محورهای اصلی و استخوان بندی بازار تهران تهیه و ابلاغ شد و تدوین دستورالعمل «طراحی جداره، لبه، سقف و کف بازارهای مرکزی تهران شامل بازار بزرگ (بزازها)، بازار سلطانی، بازار بین الحرمین، بازار آهنگران، بازار نجارها، بازار چهل تن، بازار مسگرها، بازارچهارسوق بزرگ» در دستور کار قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا