مجلس

باید به مناطق مختلف کشور با نگاه عدالت‌محور خدمت کرد – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: بنده در سال ۱۳۵۵ در منطقه‌ای متولد شدم که نه وضعیت عمرانی و نه وضعیت بهداشتی و نه امکانات آموزشی مناسبی نداشت. اما با پیروزی انقلاب اسلامی به تدریج روند پیشرفت و توسعه منطقه آغاز و جبران محرومیت‌ها شروع شد. در این میان نهضت آموزشی در منطقه ما گسترش یافت و جریانی مبارک که در سال‌های قبل با محوریت نظام آموزش عشایر بنیان گذاشته شده بود و پدر، عمو و دایی بنده از اولین معلمان همان نظام شرافتمند بودند.

وی افزود: پس از اخذ دیپلم در حوزه نرم افزار و در نهایت، هوش مصنوعی ادامه تحصیل دادم. رشته‌ای که اگرچه در سه دهه پیش شناخته شده نبود اما افراد مطلع می‌دانستند که آینده کشور و دنیا وابسته به چنین رشته‌ای خواهد بود.

هاشمی ادامه داد: تجربه ۲۰ ساله تدریس و تحقیق در دانشگاه‌های شیراز و تهران و نیز ۱۴ سال مدیریت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطوح ملی و استانی و نیز تجربه آموزش در مناطق محروم این نکته را با همه وجودم احساس کردم که باید به مناطق مختلف کشور با نگاه عدالت محور خدمت کرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: می‌خواهم استواری‌ام را بر عهدی که در همه این سال‌ها با خود داشتم تجدید کنم که برای بهبود وضعیت و پیشرفت همه‌جانبه کشور از هیچ کوششی فروگذار نکنم. در این مسیر و مسیر حرکت به سمت اهداف بلند، تسلیم ناملایمات، کمبودها و دشواری‌ها نشوم. بلکه همه توان و ظرفیتم را برای تحقق بهترین‌ها بسیج نمایم.

وی افزود: بی تردید موفقیت در این مهم به جز فضل الهی و همراهی دولت و مجلس و همه همکاران و نهادهای ذی مدخل میسر نخواهد شد. همکاری و تعامل مهمی که با محوریت ایده رئیس جمهور محترم، تحت عنوان کابینه وفاق ملی امروز رنگ واقعیت به خود گرفته است.

هاشمی تاکید کرد: بنده در طول مدت فعالیت و خدمات انجام شده، چه در دانشگاه و چه در مدیریت در قوای مجریه و قضائیه، از سطوح استانی تا سطوح ملی، رویه و دیدگاهم تعامل، اجماع سازی و مفاهمه با ذی نفعان برای حداکثر نمودن منافع ملی بوده و عمیقاً با ایده وفاق ملی خو گرفته‌ام. عمیقاً باور دارم دانایی، مقدمه توانایی و قدرت است. علم و قدرت در همسایگی همدیگر قرار دارند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: بنا بر این دارم که این همراهی صاحبان علم و اندیشه در کشور را به نحو احسن مورد بهره برداری و استفاده قرار دهم که ان شاء الله موجب حکمرانی کارآمد و عزتمندانه در تمام عرصه‌های مدیریتی و اجرایی کشور خواهد بود.

وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: اگر ما دنبال حکمرانی قدرتمند در فضای مجازی و رسیدن به جایگاه شایسته در دنیا هستیم، راه‌کار آن رسیدن به مرزهای دانش است. بی گمان یکی از وزراتخانه‌هایی که می‌تواند در این راستا پیشرفت کشور را تضمین کند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. این وزارتخانه پیشران بسیاری از صنایع مختلف در کشور خواهد بود. همه صنایع عملاً با این حوزه ممزوج شده‌اند. بدون این امکان، استفاده از ظرفیت‌های اثرگذاری در فضای مجازی در دنیای پیرامونی میسر نخواهد بود.

وی افزود: مسائل مرتبط با دسترسی عموم ملت به صورت عادلانه به اینترنت پرسرعت از چالش‌های این وزارتخانه است. ارتقای سطح محصولات دانش بنیان و همچنین بحث‌های مرتبط با مخاطرات سایبری و سرمایه گذاری مناسب در بحث‌های زیرساختی در کشور از جمله چالش‌ها خواهد بود. بر این اساس برنامه‌های خود را ذیل شش محور تقدیم می‌کنم.

وی افزود: برنامه‌های خود را ذیل شش محور خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنم. محور اول بحث توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات است، یکی از موضوعاتی که جد در برنامه ما در صورت اعتماد شما نمایندگان عزیز و مردم در دستور کار قرار خواهد گرفت بحث توسعه زیرساخت‌های ثابت است.

هاشمی تاکید کرد: اگرچه ما زیرساخت‌هایی را در کشور با استفاده از ظرفیت پهن‌باند همراه داشته‌ایم اما این ناترازی بین زیرساخت ارتباطی همراه و ثابت بایستی جبران شود که این مهم می‌تواند کمک کند عدالت ارتباطی را در کشور شاهد باشیم.
توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به روستاها یکی از موضوعاتی است که بنده برای خود تکلیف می‌دانم که به صورت ویژه دنبال کنم چرا که برآمده از همین مناطق محروم هستم.

وی در ادامه گفت: موضوع دومی که به عنوان محور برنامه‌های پیشنهادی قرار گرفته است، بحث دولت هوشمند و کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در صنایع مختلف است. تلاش ما این خواهد بود که همه رفت و آمدهای غیرضرور و مراجعات غیرضرور را از زندگی مردم کنار بگذاریم. هوش مصنوعی می‌رود که زندگی مردم را دچار تحول جدی نماید. آن چیزی که هوش مصنوعی دارد رقم می‌زند این است که هوش مصنوعی قادر است خلق کند و خلاق است.

وی گفت: تراز اشتغال هوش مصنوعی مثبت است اما نگاه فعال و مؤثر به هوش مصنوعی یکی از محورهایی است که ما در کشور به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات افزود: اقتصاد دیجیتال از موضوعات دیگری است که ما در برنامه به صورت جدی دنبال خواهیم کرد. ما در دهه گذشته شاهد شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال و رشد و نمو شرکت‌های دانش بنیان هستیم اما این رشد شتابش کم شده است. یکی از دلایل آن این است که سرمایه‌گذاری و ورود بخش خصوصی در این خصوص دچار چالش‌هایی شده است. باور ما این است که باید این اقتصاد را در قالب ظرفیت‌های مختلف مانند بورس بتوانیم کیک اقتصاد دیجیتال را در کشور گسترده‌تر کنیم.

هاشمی افزود: بحث حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی یکی از موضوعاتی است که ما برنامه جدی داریم که به صورت ویژه دنبال کنیم. بحث الگوهای اقتصادی برای توسعه محتوا و کمک به شکل‌گیری اپراتورهایی در این حوزه است.
ایجاد محیط امن برای کودک و خانواده با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و تأمین زیرساخت‌های فناورانه خط و زبان فارسی در فضای مجازی از موضوعاتی است که در این خصوص باید به صورت ویژه دنبال کنیم.

وی افزود: صنعت فضایی از دیگر محورهایی است که ما به صورت ویژه دنبال خواهیم کرد که در سال‌های اخیر دستاوردهای ارزشمندی را در صنعت فضایی داشته‌ایم که حتماً این موضوع را با نگاه تثبیت جایگاه کشور در مدار لئو و دسترسی به مدار ژئو با جدیت دنبال خواهیم کرد و از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد اقتصاد فضایی با جدیت در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: پست هوشمند از دیگر موضوعاتی است که ما در برنامه به صورت جدی مورد توجه قرار دادیم. بحث رضایتمندی مردم از خدمات پست یکی از موضوعاتی است که در برنامه با محوریت هوش مصنوعی و بهینه‌سازی فرآیندها و رفع گلوگاه‌های چالشی و در نهایت افزایش رضایت مشتریان دنبال خواهیم کرد. امیدواریم که بتوانیم ارائه خدمات را با استفاده از خدمات سکویی با مشارکت بخش خصوصی ایجاد هاب پستی منطقه با تقویت شبکه ترانزیت و تعامل با شرکت‌های بین‌المللی پستی و حمل و نقل دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سوالی که خیلی از مردم دنبال می‌کنند و در انتخابات ریاست جمهوری نیز مطرح شد اینکه آیا شیوه‌های کنونی مدیریت دسترسی به فضای مجازی کارآمد است؟ نکته‌ای که می‌خواهم اشاره کنم این است که متأسفانه استفاده از فیلترشکن‌ها در فضای مجازی آسیب‌های جدی را به همراه آورده است که بخشی از این آسیب‌ها را به اختصار اشاره می‌کنم.
در بحث اقتصادی باعث شده است که در سبد اقتصادی خانوار هزینه‌های زیادی را اضافه نماید. از زاویه امنیت سایبری، ما شاهد آن هستیم که بسیاری از حملات سایبری از سامانه‌های داخلی کشور از طریق همین فیلترشکن‌هایی که به صورت غیر مجاز گوشی‌ها نصب می‌شود ساماندهی می‌شود.

وی تاکید کرد: دسترسی کودکان به محتواهای غیر اخلاقی و خشونت متأسفانه در فضای موجود تسهیل شده است. متأسفانه ما نتوانسته‌ایم با ابزارهای موجود دغدغه‌های رهبر انقلاب را پاسخ دهیم.
همانطور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد ما بر خود تکلیف می‌دانیم با استفاده از آخرین فناوری‌ها در حوزه فنی و در تعامل با بقیه حوزه‌ها اعم از آموزش مجازی را به حداقل ممکن برسانیم.

وی افزود: نگاه ما بر این است که فضای مجازی باقاعده‌ای داشته باشیم و این دسترسی‌ها را ذیل سیاست‌های کلی نظام تعریف می‌کنیم درست است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجری سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی است، اما باور داریم ما به عنوان بازوی مشورتی باید راهکارهای مناسبی را با نگاه بر اجماع ارائه دهیم.

وی در پایان گفت: در صورت اعتماد نمایندگان مردم وزارت هم ادامه وزارت هیچ کسی نخواهد بود و در اداره وزارتخانه ضمن استفاده گسترده از نظرات مشورتی کارشناسان و متخصصان هرگز اجازه مخدوش شدن استقلال عمل وزیر استقلال عمل وزیر را نخواهم داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا