اقتصادی

نگاهی به قیمت مزدا ۳ اتاق قدیم در بازار به بهانه ورود نسل جدید [مرداد ۱۴۰۳]

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

طی روزهای اخیر، تصاویری از نسل جدید مزدا ۳ در گمرک ایران منتشر شدند. ۲ شرکت آفتاب خودرو و گروه بهمن، تصمیم دارند نسل چهارم مزدا ۳ را به‌صورت وارداتی در بازار ایران عرضه کنند. به همین بهانه، نگاهی به قیمت مزدا ۳ اتاق قدیم در بازار می‌اندازیم تا ببینیم در مرداد ۱۴۰۳، برای خرید این خودرو محبوب و البته سال‌خورده باید چقدر هزینه کرد؟

 

نگاهی کوتاه به نخستین نسل از سدان ژاپنی محبوب

 

نسل نخست مزدا ۳ از سال ۱۳۸۶ به خطوط مونتاژی گروه بهمن آمد. این خودرو طی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ در قالب تیپ‌های مختلف با نام‌های تیپ ۱، تیپ ۲ و تیپ ۳ مونتاژ شد. سواری اسپرت و هندلینگ مناسب باعث شد مزدا ۳ در مدت کوتاهی به ستاره فروش در بازار خودرو ایران تبدیل شود. مزدا ۳ در آن دوران با سیتروئن زانتیا، هیوندای آوانته (الانترا) و تویوتا کرولا رقابت می‌کرد.

 

پایان دوران مزدا ۳ نسل اول در ایران خوش بود؛ نسل دوم این خودرو جایگزین آن شد. به‌دلیل ادامه عرضه مزدا ۳ در قالب نسل دوم با تغییراتی اندک نسبت به نسل اول، این خودرو در دهه ۱۳۹۰ همچنان بازار خریدوفروش پررونقی داشت. بااین‌حال حضور گسترده سدان‌های جدید نظیر هیوندای الانترا و کیا سراتو، مزدا ۳ نسل اول را به حاشیه راندند.

 

جدول قیمت مزدا ۳ قدیم در بازار ایران، مرداد ۱۴۰۳:

تیپ مدل رنگ وضعیت بدنه کارکرد قیمت

۳ ۱۳۸۷ سفید دور رنگ ۱۹۶.۰۰۰ ۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۳ ۱۳۸۸ قرمز چند لکه رنگ ۳۱۰.۰۰۰ ۸۳۰.۰۰۰.۰۰۰

۳ ۱۳۸۸ سفید چند لکه رنگ ۱۳۰.۰۰۰ ۹۹۵.۰۰۰.۰۰۰

۱ ۱۳۸۸ نقره‌ای کاپوت رنگ ۳۲۰.۰۰۰ ۷۸۰.۰۰۰.۰۰۰

۲ ۱۳۸۶ سرمه‌ای دور رنگ ۲۸۳.۰۰۰ ۷۳۰.۰۰۰.۰۰۰

مطابق آنچه در جدول بالا می‌بینیم، اکثر نسخه‌های مزدا ۳ اتاق قدیم با قیمت تقریبی ۷۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومان در بازار قابل‌خریداری هستند. با این قیمت می‌توانید خودروهای اتوماتیک و صفرکیلومتری همچون تارا اتوماتیک، جک J4 یا پژو ۲۰۷ را خریداری کنید؛ بنابراین فقط افرادی سراغ خرید مزدا ۳ اتاق قدیم با کارکرد بالا خواهند رفت که آمادگی پذیرش دردسرهای نگهداری خودرو سالخورده ژاپنی را داشته باشند.

 

باید توجه داشت که این خودرو اکنون در مرحله استهلاک به سر می‌برد؛ ازاین‌رو هزینه‌های نگهداری آن به‌خصوص در بخش گیربکس، می‌تواند برای مالک سنگین تمام شود. قیمت مزدا ۳ نسل اول با مدل ۲۰۰۸ هم‌اکنون در بازار آمریکا حدود شش هزار دلار (۳۶۰ میلیون تومان) است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا