سیاسی

صبحانه خبری، ۲۲ مرداد ۱۴۰۳؛ از اعلام اسامی وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان تا استعفای تلویحی ظریف

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

اعلام اسامی وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان
نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، در جلسه علنی مجلس اعلام وصول و توسط رئیس مجلس قرائت شد.اسامی وزرای پیشنهادی به شرح زیر است: وزارت آموزش و پرورش: علیرضا کاظمی، وزارت ارتباطات: ستار هاشمی ، وزارت اطلاعات: سید اسماعیل خطیب، وزارت اقتصاد: عبدالناصر همتی، وزارت امور خارجه: عباس عراقچی ، وزارت بهداشت: محمدرضا ظفرقندی، وزارت کار: احمد میدری، وزارت جهاد کشاورزی: غلامرضا نوری ، وزارت دادگستری: امین حسین رحیمی، وزارت دفاع: عزیز نصیرزاده ، وزارت راه: فرزانه صادق، وزارت صمت: محمد اتابک، وزارت علوم: حسین سیمایی ، وزارت فرهنگ: عباس صالحی، وزارت کشور: اسکندر مومنی ، وزارت میراث فرهنگی: محمدرضا صالحی امیری، وزارت نفت: محسن پاک‌نژاد، وزارت نیرو: عباس علی‌آبادی و وزارت ورزش: احمد دنیامالی.

پایان کار ایران در المپیک پاریس با ۱۲ مدال
کاروان ورزشی ایران با ۱۲ مدال (۳ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز) به کار خود پایان داد تا پس از المپیک لندن، بهترین عملکرد مدالی کشورمان در ادوار المپیک ثبت شود. ایران در این دوره از بازی‌ها کاروان ۴۰ نفره در ۱۳ رشته به همراه داشت اما فقط در ۲ رشته  تکواندو و کشتی موفق به کسب مدال شد. در تکواندو ایران تاریخ سازی کرد و هر ۴ نماینده به مدال دست یافتند. یک طلا سهم آرین سلیمی تکواندوکار ۲۰ ساله ایران بود. ۲ نقره سهم مهران برخورداری و ناهید کیانی و یک برنز سهم مبینا نعمت زاده بود.کشتی فرنگی و آزاد با ۱۱ کشتی گیر موفق به ثبت ۸ مدال شدند.کشتی فرنگی توسط اسماعیلی و محمدهادی ساروی ۲ طلا ثبت کرد و مهمدی به نقره رسید و امیرحسین زارع هم به برنز رسید.در کشتی آزاد مدال طلا بدست نیاوردیم اما رحمان عموزاد، حسن یزدانی و امیرحسین زارع به ۳ نقره بسنده کردند و امیرعلی آذرپیرا یک برنز برای ایران کسب کرد.

واکنش سردار رادان به فیلم منتشره از گشت ارشاد
سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور گفت: اگر کشف حجاب جرم است قانون است. اگر اشکالی در قانون است قانون را بررسی کنید نه اینکه با مجری قانون که با مظلومیت می خواهد قانون را اجرا کند برخورد کنید. وی با اشاره به موضوع دستگیری دو دختر نوجوان گفت: هیچ کسی ناسزا و دشنام های این دو نوجوان به همکار ما را ندید؛ هیچ کسی نگفت این دو خانم، قانون را زیر پا گذاشته اند و آن رفتار مشکل داشت در کل بی قانونی آنها دیده نمی شود و از اینجا به این می رسیم که قاچاقچیان باخودروهای شوتی از روی ماموران پلیس رد می شوند‌ و در مقابل مامور راهنمایی و رانندگی که برای حفظ جان آنان، خودرو را متوقف کرده می ایستند و قانون را زیر پا می گذارند.

مخالفت تلویحی جبهه اصلاحات با کابینه پیشنهادی پزشکیان
آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات نوشت: ‏در نامه جبهه اصلاحات ایران به رئیس جمهور: در مرحله اول شکل‌گیری هیأت دولت اجازه ندهید، ویژه گزینی‌ها و روند‌های ناصواب موجب حذف شایستگان و ناامیدی مردم از انتخاب خود شود که حتی تا روز رأی‌گیری برای آمدن پاى صندوق و رأی دادن به شما تردید داشتند.

یک نماینده خواستار ساخت سلاح اتمی شد
محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز در مجلس در نطق خود گفت: امروز پایمالی غزه را همه داریم می بینیم و فردا نوبت دیگران و هر ملت آزاده ای است. او افزود: به نظر من اقدام متقابل جمهوری اسلامی در برابر کشتار فلسطینیان و غزه به ویژه اسماعیل هنیه باید ساخت سلاحی باشد که امروز اسرائیل و کشورهای زورگو دارند.

«باگ‌های» کابینه پزشکیان به روایت زیدآبادی
زیدآبادی نوشت: ترکیب کابینه بدین صورتی که به مجلس معرفی شده است، با توجه به اهدافی که آقای پزشکیان برای خود اعلام کرده، به قول امروزی‌ها دارای دو یا سه “باگ” اساسی است. با این حال، این در حوزۀ حقوق رئیس دولت است که همکاران خود را انتخاب کند. اگر این چند نفری که اصطلاحاً “باگ” کابینه به نظر می رسند، خود را متعهد به همراهی با سیاست‌های اعلام شدۀ رئیس‌جمهور کرده باشند که چه بهتر، اما اگر احیاناً بخواهند ساز مخصوص خود را ناهماهنگ با ارکستر دولت بنوازند، آنگاه این به عهدۀ رئیس‌جمهور است که بخواهد تسلیم آنان شود یا آنکه قاطعانه به همکاری آنان خاتمه دهد.

قالیباف: خونخواهی اسماعیل هنیه را وظیفه دینی و ملی خود می‌دانیم
قالیباف با بیان اینکه دولت‌های مسلمان باید با حمایت عملی از جریان‌های مقاومت فلسطین مانع استمرار ماشین کشتار رژیم صهیونیستی شوند، گفت: همچنین بار دیگر تصریح می‌کنم مطابق رهنمود رهبر حکیم انقلاب، خونخواهی شهید اسماعیل هنیه، وظیفه دینی و ملی خود می‌دانیم و رژیم صهیونیستی باید منتظر مجازات سخت توسط ملت ایران باشد. 

حادثه در ساختمان شهرداری
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از سقوط یک دستگاه جرثقیل در خیابان حافظ و زخمی شدن دو آتش نشان خبر داد. سید جلال ملکی گفت: ساعت ۲۳:۳۰ دو شب پیش، یک دستگاه جرثقیل متعلق به سازمان آتش نشانی که در حال جابجایی یک موتور ژنراتور در حیاط یکی از ساختمان‌های شهرداری در خیابان حافظ بود که واژگون شد. وی افزود: دکل این جرثقیل از حیاط این ساختمان رد شد اما با ساختمان شهرداری برخورد نکرد؛ اما انتهای این جرثقیل، به دیوار یک ساختمان مسکونی برخورد کرد که باعث تخریب دیوار یک بالکن شد و خوشبختانه آسیب جدی به ساختمان وارد نشد.

ادعای کارزار انتخاباتی ترامپ: ایران ارتباطات داخلی ما را هک کرد
کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ایران را به هک «برخی از ارتباطات داخلی» متهم و هدف آن را دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آبان‌ماه عنوان کرد. ترامپ هم دلیل این موضوع را ضعف دولت بایدن دانسته. کاخ سفید نیز تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا را محکوم کرده. در همین حال نمایندگی ایران در سازمان ملل این ادعاها را رد کرده است.

سخنگوی ستاد زاکانی: حداقل ۴ وزیر رای اعتماد نمی‌گیرند
مالک شریعتی نماینده مجلس و سخنگوی ستاد علیرضا زاکانی در انتخابات اخیر، در توییتی با اشاره به فهرست وزرای معرفی شده از سوی مسعود پزشکیان به مجلس نوشت: یک نگاه کلی به فهرست وزیران پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان می توان گفت یک فهرست نامتوازن معرفی شده که حتما برخی از آنها بسیار خوب و قابل دفاع هستند و برخی هم هیچ نسبتی با ۱۲ شاخص اعلام شده رهبرانقلاب ندارند. پیش بینی: حداقل ۴ وزیر پیشنهادی موفق به اخذ رای اعتماد مجلس نمی‌شوند.

بایدن: ترامپ هشدار داد که اگر پیروز نشود، «حمام خون» به راه خواهد افتاد
 بایدن به شبکه سی بی اس گفت  پیش از تصمیم به خروج، با پسرم هانتر بحث کردم. باید کاری می‌کردم چون دموکراسی‌مان در خطر بود. ترامپ آشکارا هشدار داد که اگر پیروز نشود، «حمام خونی» به راه خواهد افتاد و او این را می‌گوید چون واقعاً همین قصد را دارد.  مهم است که ثابت کنیم دموکراسی موفق می‌شود.

۸ وزارتخانه به اصولگرایان رسید
جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده اهل سنت مجلس با انتقاد از اسامی ۸ اصولگرا در کابینه وزرای پیشنهادی پزشکیان، نوشت: آقای رئیس جمهور ! ۸ وزارتخانه به اصولگرایانی که مقابل شما و ما ایستادند و به شما رای ندادند رسید! یک‌وزارتخانه به اهل سنت که با همه وجود شما و جنبش اصلاحات را یاری نمودند ؛نرسید؟! 

متوسط سن کابینه پیشنهادی رئیس جمهور؛ ۵۹.۷ سال
جوان ترین وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان متولد سال ۱۳۵۵ و مسن ترین فرد متولد سال ۱۳۳۶ است. متوسط سن کابینه پیشنهادی رئیس جمهور، ۵۹.۷ سال است. 

۸۰ درصد پرستاران شیراز در اعتصاب
نزدیک به ۹ بیمارستان شیراز و یکی از بیمارستان کرج، در هفته‌ای که گذشت با بحران شدیدی روبه‌رو شدند. پرستاران آن‌ها در اعتراض به اضافه‌کار اجباری، اجرا نشدن قوانین، حقوق پایین، کار سخت و فراوان، توهین‌ها و تهدیدها، دست از کار کشیدند و در خانه نشستند. حالا تنها خواسته آن‌ها حضور رئیس‌جمهوری برای رسیدگی مستقیم به مشکلاتشان است. 

طراح صیانت، ناظر مجلس در شورای فناوری اطلاعات شد
با رای نمایندگان، رضا تقی پور، از اعضای جبهه پایداری و از طراحان طرح بحث برانگیز صیانت ناظر مجلس در شورای فناوری اطلاعات شد. 

بروز بیماری سل در بین مردم سیستان در پی توفان‌های گرد و خاک
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: توفان‌های گرد و خاک در منطقه سیستان بسیار ویران‌کننده است چرا که این پدیده باعث بروز بسیاری از بیماری‌های خطرناک مانند سل بین مردم شده است. 

استعفای تلویحی ظریف
معاون راهبری رئیس‌جمهوری توضیحاتی پس از اعلام ترکیب نهایی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس  استعفا داد و نوشت: این اولین تجربه و پر از کاستی بود و بی‌گمان در آینده بهبود خواهد یافت. ولی در کنار مشکلات دیگر، برای بنده ادامه راه در دانشگاه را رقم زد. در پیشگاه مردم بزرگ ایران برای ناتوانی خود در پیگیری امور در دالان‌های سیاست داخلی پوزش می‌خواهم. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا