سیاسی

صبحانه خبری، ۱۷ مرداد ۱۴۰۳؛ از ورود پلیس راهور به حوزه بی‌حجابی در خودرو تا تکذیب دستگیری افراد در پرونده ترور اسماعیل هنیه

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

حکم حبس شروین حاجی‌پور همچنان برقرار است
برداشت اشتباه از اطلاعیه قوه قضاییه همزمان با اظهارات سخنگوی این قوه در نشست خبری دیروز، باعث گمراهی بسیاری از رسانه‌ها و مردم در خصوص حکم شروین حاجی پور شد. شروین حاجی پور که به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شده بود چند روز پیش خبر داد که باید خود را برای اجرای حکم به دادگاه معرفی کند.دیروز ابتدا خبری از مرکز رسانه قوه قضاییه باعث شد این برداشت در میان مخاطبان جا بیفتد که گویی حکم دادگاه روین حاجی پور لغو شده است. با این حال ساعتی بعد، اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که حاجی پور و وکلایش درخواست تجدیدنظر نداده اند و اگر درخواستی ارائه ندهند، حکم او اجرا خواهد شد. ماجرا آن است که در اطلاعیه مرکز رسانه قوه قضایی اشاره شده که «مجازات‌های تکمیلی» حکم شروین حاجی پور لغو شده و نه کل حکم بدوی او. مجازات‌های تکمیلی مورد اشاره همان «۲سال ممنوعیت خروج از کشور» است. در نتیجه، جکم حبس حاجی پور برقرار است و او باید به زندان برود.

ورود پلیس راهور به حوزه بی‌حجابی در خودرو
سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در مورد این که پلیس راهور برای کشف حجاب وظیفه‌ای دارد یا خیر گفت: مقوله طرح عفاف و حجاب به تمامی یگان‌ها و پلیس‌های تخصصی ابلاغ شده است و پلیس راهور هم در این زمینه مسئولیت دارد. 

پاسخ ظریف به ادعای برخی افراد درمورد قرآن دانستن او
ظریف تأکید کرد: در قرآن به موسی(ع) می گوید با فرعون طغیانگر با زبان لَیِّن صحبت کنید شاید هدایت شود البته امیدوارم باز نگویند قرآن را تحریف کرده دوستانی که می گویند من قرآن بلد نیستم یادشان نیست که هنوز آنها به دنیا نیامده بودند ولی من جامع المقدمات درس می دادم. 

باید حد و حدود زمین‌های وقفی تعیین‌ شود
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه با بیان اینکه باید حد و حدود زمین‌های وقفی تعیین‌تکلیف شود گفت: مثلا ۲۰۰-۳۰۰ سال پیش زمین، مزرعه یا روستا را وقف کرده‌اند. خب این حدودش کجاست؟ ۳۰۰ سال پیش گفتند حد این روستا دریا یا جنگل یا کوه است. آیا اصلا می‌توانستند که تا حریم این‌ها را وقف کنند یا نه‌. او افزود: در بسیاری از استان‌ها مردم با این مسئله مواجه هستند و ده‌ها بار آن زمین با سند عادی خرید‌وفروش شده. بعضی وقت‌ها اصلا نمی‌دانند آن زمین وقف است. یک‌دفعه سندی از موزه درمی‌آید که فلان‌جا وقف است.

تکذیب دستگیری افراد در پرونده ترور اسماعیل هنیه
سخنگوی قوه قضاییه از تشکیل پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح خبر داد و گفت: بلافاصله پس از وقوع این حادثه با دستور رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح این موضوع در دستور کار قرار گرفت و پرونده قضایی تشکیل و تحقیقات آغاز شد و بازپرس دادسرای نظامی و دادستان نظامی تهران در محل حادثه حضور یافتند و مستندات در حال جمع‌آوری است که به محض تکمیل اطلاع‌رسانی خواهد شد. او تصریح کرد: اکنون شایعات و گمانه‌زنی‌هایی در جراید و فضای مجازی در خصوص دستگیری ها مطرح است اما تا امروز در رابطه با این پرونده دستگیری صورت نگرفته و شایعات کذب است.

کامالا هریس «رسما» نامزد حزب دموکرات آمریکا شد
«کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا پس از یک دوره رای‌گیری مجازی ‌پنج روزه توسط نمایندگان کنوانسیون ملی حزب دموکرات، به عنوان یک اولین زن رنگین‌پوست رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد و قرار است با رقیبش «دونالد ترامپ» رقابت کند. 

درخواست ایران از روسیه با توجه به جنگ احتمالی با اسرائیل
نیویورک تایمز به نقل از مقامات ایرانی نوشت: ایران از مسکو خواسته است تا سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای را با توجه به جنگ احتمالی با اسرائیل، به تهران بدهد. این رسانه آمریکایی ادامه داد: روسیه تحویل دستگاه‌های رادار پیشرفته و تجهیزات دفاع هوایی به ایران را آغاز کرده است.

تایید حکم محسن برهانی در دادگاه تجدیدنظر
قوه قضاییه اعلام کرد: دادگاه تجدیدنظر، برهانی را در خصوص برخی از عناوین اتهامی تبرئه و نسبت به برخی دیگر مجرم شناخته است. او درخواست اعاده دادرسی داده که این درخواست پس از بررسی رد و رأی دادگاه تجدیدنظر تأیید شده است. 

تسنیم: حکم قصاص غلامرضا رسایی اجرا شد
تسنیم نوشت: حکم قصاص غلامرضا رسایی، قاتل شهید مدافع امنیت «نادربیرامی» پس از طی تشریفات قانونی و قطعیت رای در دیوان عالی کشور با درخواست اولیای دم صبح امروز در زندان مرکزی کرمانشاه به اجرا درآمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا