سیاسی

موشک Spike nlos چیست؟ | سایت انتخاب

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

اقتصادنیوز: برخی منابع غیررسمی مدعی شدند که ترور اسماعیل هنیه توسط موشک spike nlos انجام گرفته است؛ موضوعی که هنوز هیچ نهاد امنیتی آن را تایید نکرده است.

 

اسماعیل هنیه روز سه شنبه ۹ مردادماه به منظور شرکت در آیین تحلیف مسعود پزشکیان وارد ایران شد اما بامداد چهارشنبه در محل اقامتگاه خود در تهران هدف یک «پرتابه» قرار گرفت و به شهادت رسید؛ موضوعی که سپاه نیز بر آن صحه گذاشته و در اطلاعیه شماره ۳ خود درباره این ترور آورده است: «شلیک پرتابه کوتاه برد با سر جنگی حدود ۷ کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید، از خارج محدوده استقراری اقامت میهمانان صورت گرفته است.»

موشک Spike nlos چیست؟

با این حال، سلاحی که اسماعیل هنیه را هدف گرفت، ازجمله موارد مورد جستجوی افکار عمومی است.  بر اساس اطلاعیه ای که سپاه پاسداران امروز -درباره سلاحی که اسماعیل هنیه با آن هدف قرار گرفت- منتشر کرد، «این عملیات تروریستی با  شلیک پرتابه کوتاه برد با سر جنگی حدود ۷ کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید، از خارج محدوده استقراری اقامت میهمانان صورت گرفته است.»

موشک Spike nlos چیست؟

اگرچه نهادهای رسمی امنیتی – نظامی به صورت مستقیم به نام موشکی که به محل استقرار هنیه اصابت کرد اشاره مستقیم نکرده و آن را معرفی نکردند اما اشاره به «شلیک پرتابه کوتاه برد با سر جنگی حدود ۷ کیلوگرمی» در اطلاعیه شماره ۳ سپاه، برخی تحلیلگران فنی را به این سمت و سو کشاند که احتمالا آن سلاح، همان موشک اسپایک بوده است؛ احتمالی که تایید نشده است.

موشک Spike nlos چیست؟

ترور اسماعیل هنیه در تهران به یکی از مهمترین و تعیین کننده ترین واقعه سیاسی و امنیتی میان ایران و اسراییل در چهار دهه اخیر تبدیل شده است.

 

موشک spike nlos چیست؟

با این همه اگرچه هنوز مشخص نیست که عملیات ترور هنیه در تهران با موشک اسپایک صورت گرفته باشد اما این موشک چیست؟ منابع خارجی در خصوص عملکرد موشک spike nlos گفته اند: «اسپایک یک موشک ضد تانک هدایت شونده و ضد نفر اسرائیلی است که دارای یک کلاهک ضد تانک با قابلیت انفجار بالا است. این موشک توسط یک شرکت اسرائیلی طراحی شده و توسعه یافته و از روی هلی کوپتر، پهپاد، خودرو همچنین از سطح زمین قابل پرتاب است.»

 

نکته جالب آنکه جمهوری آذربایجان از این موشک به شکل عمده در جنگ اخیر با ارمنستان بر سر قره‌باغ استفاده کرده است.

 

همچنین از Spike NLOS به عنوان یک سامانه موشکی چند منظوره الکترواپتیکی/ مادون قرمز یاد می شود. به گزارش اقتصادنیوز و بر اساس اعلام منابع فنی خارجی، موتور موشک پیشرفته آن قابلیت دستیابی به برد تا ۳۲ کیلومتر را فراهم می‌کند.

 

بر اساس داده های موجود، اپراتورها می‌توانند Spike NLOS را با سکوهای زمینی، هوانوردی یا دریایی ادغام کنند. امروز، این سیستم ضربتی دقیق دوربرد جنگی در خدمت نیروهای نظامی ایالات متحده و شش کشور جهان است.

موشک Spike nlos چیست؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا