سیاسی

روزنامه جمهوری اسلامی: علیرغم توصیه‌های رهبری، حملات برخی جناح‌های تمامیّت‌خواه به رئیس ‌جمهور منتخب آغاز شده

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «تحلیل سیاسی هفته» اینگونه آورده است:

در این هفته نمایندگان جدید مجلس دوازدهم با رهبر انقلاب دیدار کردند. ایشان در این ملاقات برضرورت پاسخگویی مجلس، تعامل سازنده مجلس با رئیس‌ جمهور منتخب، شنیده شدن صدای واحد از ارکان کشور در مسائل مهم و حاکمیت اخلاق در مجلس تاکید کرده و مجلس را به رعایت انصاف و پرهیز از افراط و تفریط توصیه نمودند. رهبری انقلاب در توصیه‌های خود به نمایندگان مجلس فرمودند: «موفقیت رئیس ‌جمهور منتخب، موفقیت همه است، لذا باید همه به آقای پزشکیان در ادای وظایف کمک کنیم».

متاسفانه علیرغم این توصیه‌ها در حالی که چند صباحی از انتخابات نگذشته و هنوز دولت جدید مشخص و معرفی نشده، حملات برخی جناح‌های تمامیّت‌خواه به رئیس ‌جمهور منتخب آغاز شده که سعی در برهم زدن آرامش جامعه و قطبی کردن مجدد شرایط دارند.

در این هفته و در شرایطی که کشور برای دوران جابجایی و تغییر دولت آماده می‌شود، شاهد موج‌ گرانی و افزایش قیمت‌ها هستیم که به ‌نظر می‌رسد واحدهای تولیدی از عدم نظارت دولت کنونی حداکثر سوء‌استفاده را به عمل آورده و اقدام به افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم نموده‌اند. در این میان مبادرت دولت سیزدهم به حذف ارز ترجیحی در ماه‌های اخیر نیز موجب افزایش ۵۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی در کشور شده است. شوک این اقدام آنچنان شدید بوده که صدای اعتراض نمایندگان مجلس را نیز درآورده و ۵۰ تن از آنان نامه‌ای را به سرپرست ریاست ‌جمهوری تنظیم کرده‌اند که به مسئولیت خود عمل کند و اجازه ندهد شرایط انتقال دولت به وسیله‌ای برای فشار بیشتر بر مردم و له شدن اقشار آسیب‌پذیر تبدیل شود.

متاسفانه شرایط معیشتی مردم در این سا‌ل‌ها آنچنان به قهقرا رفته که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز که یک مرکز کاملاً رسمی و قانونی در کشور بوده و براساس آمار و تحقیقات میدانی اقدام به انتشار گزارش می‌کند، رسماً اعلام کرده که «سه چهارم کشور مشمول تعریف محرومیت هستند و لذا باید سیاست‌ها را در جهت تغییر این وضعیت و رسیدگی به محرومیت‌هایی که روز به روز بیشتر توسعه می‌یابد، متمرکز کرد.»

از موضوعات دیگری که در این هفته در سطح افکار عمومی و رسانه‌ها در صدر توجه قرار گرفت، موضوع نگران‌کننده آمار جمعیتی اتباع غیرمجاز بیگانه بود که متاسفانه روز به روز در حال افزایش است. اعتراض مردم دقیقاً به عدم برخورد با افرادی است که آشکارا به عنوان تهدید امنیتی در کشور عمل می‌کنند و متاسفانه بی‌تدبیری مسئولان این امر باعث شده که در خوشبینانه‌ترین حالت، حدود ده درصد کشور به اشغال این افراد درآید، به ‌طوری که اکنون بحث اتباع غیرقانونی خارجی در فضای مجازی از شدت و گستره زیادی برخوردار شده تا آنجا که عده‌ای با گذاردن هشتگ «اخراج افاغنه غیرقانونی و عوامل طالبان» آن را به مطالبه ملی تبدیل کرده‌اند.

به ‌نظر می‌رسد که مسئولان کشور باید هرچه سریع‌تر مسئولیت خود را نسبت به این موضوع ملی ایفا کرده و با تداوم اهمال خود اجازه ندهند روزانه هزاران نفر به آمار تکان‌دهنده ورود اتباع مشکل‌دار غیرقانونی به کشور اضافه شود که هر یک از آنها می‌توانند منشاء بروز جرائم گسترده‌ای در کشور شده، به‌گونه‌ای که اکنون برخی مناطق به لحاظ حضور این اتباع غیرقانونی به مناطق جرم‌خیز کشور تبدیل شده است.

در صحنه بین‌المللی، این هفته نیز تحولات فلسطین اشغالی در صدر خبرها قرار داشت و کناره‌گیری جنجالی بایدن از مبارزات ریاست‌ جمهوری آمریکا، دیگر رویداد خبری مهم بود.

بیش از ۹ ماه است اشغالگران صهیونیست، نوار غزه را محور حملات و جنایت‌های خود قرار داده، بیش از ۳۹ هزار نفر را شهید کرده، نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر را مجروح ساخته، حدود ۲ میلیون ساکن منطقه را آواره ساخته و نوار غزه را به ویرانه‌ای تبدیل کرده‌اند، با این هدف که بتوانند مقاومت و ایستادگی ملت فلسطین در برابر اشغالگری را از بین ببرند و موجودیت منحوس رژیم صهیونیستی را تثبیت سازند، اما آنچنانکه شواهد حکایت دارد و خود صهیونیست‌ها نیز به آن اعتراف می‌کنند مقاومت، همچنان پایدار است و سران رژیم صهیونیستی در باتلاق غزه گرفتار شده‌اند.

حوادث ۹ ماه گذشته فلسطین اشغالی چند واقعیت را مورد تایید قرار داد. اولاً صهیونیست‌ها، به هیچ معیار انسانی پایبند نیستند و از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کنند. دوم اینکه ملت فلسطین بر پای هدف خود که دفاع از حقوق و سرزمینش می‌باشد، استوار و پایدار است و نکته سوم، تایید جهان بر حقوق حقه مردم فلسطین و دست رد بر سینه اشغالگران و نفی اشغالگری در سطح بین‌المللی می‌باشد.

این هفته صحنه سیاسی آمریکا بار دیگر طوفانی شد و جو بایدن، رئیس‌ جمهور فعلی و نامزد اصلی دمکرات‌ها و رقیب دونالد ترامپ در مبارزات ریاست‌ جمهوری کناره‌گیری کرد. بایدن، که طی ماه‌های گذشته به دلیل رفتارها و حرکات عجیب و بعضاً مضحک، مایه افول حزب دمکرات و حتی آبروریزی آمریکا شده بود، سرانجام مجبور به کناره‌گیری از نامزدی انتخابات ریاست ‌جمهوری شد. مشخص است که این کناره‌گیری تحت فشار سردمداران حزب دمکرات بوده است. اکنون کامالا هریس، معاون بایدن، از سوی دمکرات‌ها به عنوان رقیب ترامپ معرفی شده است. تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های درباره اینکه آیا وی خواهد توانست ترامپ را زمین بزند، یا اینکه آمریکایی‌ها مجبور خواهند بود بار دیگر حاکمیت ترامپ را با آن گذشته جنجالی مسئله‌دار متحمل شوند، به موضوع داغ در آمریکا تبدیل شده است.

هرچند حساسیت شدیدی، جامعه آمریکا را فراگرفته است ولی در صحنه بین‌المللی، این حساسیت مشاهده نمی‌شود و دلیل آن، این است که برای جهان، به‌خصوص پس از مشاهده عملکرد دمکرات‌ها و شخص بایدن، ازجمله حمایت همه‌جانبه از جنایات صهیونیست‌ها در غزه و زیر پا گذاشتن آشکار معیارها و مقررات بین‌المللی چندان تفاوتی نمی‌کند که چه کسی در آمریکا بر سر کار باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا