ورزشی

۱۰ المپیکی برتر تاریخ؛ از سریع‌ترین تا ماشین کسب مدال

به گزارش هشت صبح و به نقل از ایسنا؛

در آستانه شروع بازی های المپیک با ۱۰ المپیکی برتر تاریخ آشنا شوید.

به گزارش ایسنا، بازی های المپیک از سال ۱۸۹۶ هر چهار سال یکبار برگزار می شود و به هزاران ورزشکار این شانس را می‌دهد که در بزرگترین صحنه ورزشی جهان شرکت کنند. اما پیش از المپیک ۲۰۲۴ پاریس، این سوال ممکن است پیش بیاید که چه کسانی را می‌توان در زمره بزرگترین المپیکی‌های تمام دوران در نظر گرفت؟

با وجود ورزشکاران برتر زیاد در طول تاریخ، پاسخ به این سوال قطعا دشوار است ولی این ورزشکاران با کسب مدال و عملکرد انفرادی استثنایی، مطمئنا در تاریخ المپیک ثبت شده‌اند.

۱۰. جکی جوینر-کرسی

۱۰ المپیکی برتر تاریخ؛ از سریع‌ترین تا ماشین کسب مدال

جکی جوینر-کرسی که بهترین ورزشکار هفت‌گانه تمام دوران محسوب می‌شود، همچنان رکورد جهانی این رشته ورزشی را در اختیار دارد. او سه مدال المپیک در هفت‌گانه از جمله دو طلا در سئول ۱۹۸۸ و بارسلونا ۱۹۹۲ کسب کرد. 

جوینر-کرسی همچنین در پرش طول  المپیک سئول ۱۹۸۸ شرکت کرد و یک طلای دیگر به دست آورد. دیگر مدال های المپیک او شامل یک نقره هفت گانه در لس آنجلس ۱۹۸۴ و دو مدال برنز پرش طول در بارسلونا ۱۹۹۲ و آتلانتا ۱۹۹۶ است.

۹. فلورانس گریفیث جوینر

۱۰ المپیکی برتر تاریخ؛ از سریع‌ترین تا ماشین کسب مدال

فلورانس گریفیث جوینر با نام مستعار فلو جو، هنوز رکوردهای جهانی ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر زنان را در اختیار دارد. این آمریکایی که به ناخن‌های بلند و لباس‌های رنگارنگ شهرت دارد، در بازی‌های المپیک ۱۹۸۸ سئول خودی نشان داد و در ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر طلا گرفت.

او همچنین یک نقره در ۴ در ۴۰۰  متر به دست آورد.

گرچه گریفیث جوینر ممکن است به اندازه سایر ورزشکاران این لیست در المپیک دوران زیادی نداشته باشد ولی، دستاوردهای باورنکردنی او در سئول این ورزشکار را شایسته جایگاه خوبی می کند.

۸. پاوو نورمی

۱۰ المپیکی برتر تاریخ؛ از سریع‌ترین تا ماشین کسب مدال

پاوو نورمی یکی از چهار المپیکی است که حداقل ۹ مدال طلا به نام خود دارد. در واقع او در مجموع ۱۲ مدال المپیک کسب کرده که ۹ تای آنها طلا است. 

نورمی اولین حضورش را در المپیک در سال ۱۹۲۰ تجربه کرد  و در دوی ۱۰ هزار متر، کراس کانتری انفرادی و کراس کانتری تیمی قهرمان شد. او حتی در پاریس ۱۹۲۴ بهتر شد و اولین ورزشکاری شد که در یک دوره المپیک پنج مدال طلا کسب می‌کند.

نورمی نهمین مدال طلای خود را در آمستردام ۱۹۲۸ به دست آورد اما بحث و جدل پیرامون وضعیت او به عنوان یک ورزشکار آماتور باعث شد که این دونده بازیهای المپیک ۱۹۳۲ و شانس کسب دهمین مدال طلا را از دست بدهد.

۷. نادیا کومانچی

۱۰ المپیکی برتر تاریخ؛ از سریع‌ترین تا ماشین کسب مدال

نادیا کومانچی در مجموع ۹ مدال المپیک جمع آوری کرد که پنج مدال آن طلا بود اما عملکرد درخشان او روی میله های ناهموار بازی های المپیک ۱۹۷۶ مونترال بود که نام ژیمناست رومانیایی را در کتاب‌های تاریخ ثبت کرد.

کومانچی در ۱۴ سالگی اولین ژیمناستی شد که با نمایش بی عیب و نقص خود نمره ۱۰ کامل را به دست آورد. این اتفاق آنقدر بی‌سابقه بود که تابلوی امتیاز نتوانست امتیاز او را نشان دهد.

کومانچی به همین جا بسنده نکرد. او با کسب سه مدال طلا در مونترال ۱۹۷۶ عملکرد فوق العاده خود را تداوم بخشید. دیدن عملکرد این ژیمناست در المپیک لذت بخش بود و سطح بازیهای رشته او را در این رقابت‌ها بالا برد.

۶. مارک اسپیتز

۱۰ المپیکی برتر تاریخ؛ از سریع‌ترین تا ماشین کسب مدال

تا وقتی که هموطنش مایکل فلپس به استخر بیاید، مارک اسپیتز به عنوان بهترین شناگر تاریخ بازی‌های المپیک شناخته می‌شد.

میراث اسپیتز عمدتاً به عملکرد فوق‌العاده او در بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ بازمی‌گردد، زمانی که او مدال طلا گرفت و در تمام هر هفت ماده‌ای که شرکت کرد، رکورد زد. این آمار به همراه دو مدال طلایی که در مکزیکو سیتی ۱۹۶۸ به دست آورد، جمع مدال‌های این شناگر را به ۹ مدال طلا رساند. 

اسپیتز رکورد بیشترین مدال طلای کسب شده در یک بازی المپیک را به مدت ۳۶ سال در اختیار داشت و سرانجام فلپس در المپیک پکن رکورد او را شکست. 

۵. جسی اونز

۱۰ المپیکی برتر تاریخ؛ از سریع‌ترین تا ماشین کسب مدال

در حالی که جسی اونز فقط در یک بازی المپیک شرکت کرد ولی او در همان دوره با تبعیض جنگید و در شرایط سخت چهار مدال طلا را به دست آورد. او در المپیک ۱۹۳۶ آلمان در ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر، ۴ در ۱۰۰ متر امدادی و پرش طول قهرمان شد و نمایش درخشانی داشت.

تأثیر او بر جامعه فراتر از دستاوردهای ورزشی‌اش است و او مطمئناً یکی از شناخته شده‌ترین المپیکی‌های تاریخ در نظر گرفته می‌شود.

۴. یوسین بولت

۱۰ المپیکی برتر تاریخ؛ از سریع‌ترین تا ماشین کسب مدال

ستاره جامائیکایی و سریع‌ترین مرد جهان  هشت مدال طلا به نام خود دارد و تنها ورزشکاری است که در سه المپیک متوالی یعنی پکن ۲۰۰۸، لندن ۲۰۱۲ و ریو ۲۰۱۶ عناوین قهرمانی دوی ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر المپیک را کسب کرده است. باقیمانده مدال های طلای او در ماده ۴ در ۱۰۰ متر به دست آمد.

بولت همچنان رکوردهای جهانی را در ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر در اختیار دارد و به نظر نمی رسد به این زودی ها شکسته شوند.

۳. لاریسا لاتینینا

۱۰ المپیکی برتر تاریخ؛ از سریع‌ترین تا ماشین کسب مدال

لاریسا لاتینینا تا سال ۲۰۱۲، رکورد بیشترین مدال المپیک را در اختیار داشت تا اینکه فلپس رکوردش را شکست. نماینده اتحاد جماهیر شوروی در بازی های المپیک در مجموع ۱۸ مدال به دست آورد که شامل ۹ مدال طلا بوده است.

در حالی که بسیاری سیمونه بایلز را به عنوان بهترین ژیمناستیک تمام دوران معرفی می کنند، ثبات لاتینینا در بازی ها به این معنی است که او بهترین ژیمناستی است که می توان در صحنه المپیک شاهد حضور او بود.

۲. کارل لوئیس

۱۰ المپیکی برتر تاریخ؛ از سریع‌ترین تا ماشین کسب مدال

کارل لوئیس بهترین ورزشکار دوومیدانی تمام دوران در نظر گرفته می شود و به راحتی می توان دلیل آن را فهمید. او با کسب چهار مدال طلای المپیک در لس آنجلس ۱۹۸۴، دستاوردهای قهرمان دوران کودکی خود جسی اونز را منعکس کرد.

لوئیس پنج مدال طلای المپیک دیگر را در سئول ۱۹۸۸، بارسلونا ۱۹۹۲ و آتلانتا ۱۹۹۶ به دست آورد.

۱. مایکل فلپس

۱۰ المپیکی برتر تاریخ؛ از سریع‌ترین تا ماشین کسب مدال

مایکل فلپس نه تنها بهترین شناگر تاریخ است، بلکه او همچنین بزرگترین المپیکی تمام دوران محسوب می‌شود و تمام رکوردها را  از آب بیرون کشید.

هیچ کس بیشتر از این آمریکایی مدال  المپیک ندارد. او در پنج دوره المپیک ۲۸ مدال به دست آورد و چندین رکورد جهانی را شکست. علاوه بر این، ۲۳ مدال او طلا است که بیشتر از هر فرد دیگری است. برای درک کار بزرگ فلپس، بهتر است بدانید  نفر دوم تنها ۹ مدال طلا کسب کرده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا