اقتصادی

میراثی که در حوزه اقتصاد برای پزشکیان برجای مانده، یک بنای در آستانه ویرانی است / دولت فعلی با استقراض از بانک‌ها، برای مردم تورم خلق کرد / اگر دوباره دولت سایه، وضعیت اقتصادی ما را قفل کند، ۸۳۰ همت بدهی فعلی به ۴۸۳۰ همت تبدیل خواهد شد

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

میراث اقتصادی دولت رئیسی در دست پزشکیان، سرشار از کسری و بحران هاییست که حالا پزشکیان باید به رفع آن ها بپردازد. پزشکیان در نخستین گام های اقتصادی خود با کسری بودجه ای مواجه است که ناشی از بزرگ شدن دولت و تورمی است که دولت نقش موثری در آن دارد.

دانیال شمسیان، عضو اتاق بازرگانی ایران، درباره افزایش بدهی های دولت در دولت سیزدهم به «انتخاب» گفت: بدهی‌های دولت که سابقه هم دارد ریشه در کسری بودجه دارد. اینکه درآمد‌های دولت کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد، باعث گسترش کسری بودجه است. آقای جلیلی در مناظره‌ها مدام اشاره می‌کردند که در سال ۹۷ آقای روحانی گفته بود اگر اف. ای. تی. اف امضا نشود نمی‌توانیم حقوق دهیم اما الان حقوق می‌دهیم. این حقوق دادن‌ها خودش را در کجا نشان داده؟ آنجاییکه دولت از منابع بانک‌ها استقراض کرده و برام مردم تورم خلق کرده است. هزینه حقوق دادن دولت رئیسی را مردم پرداخت کردند. دولت رئیسی توانایی خلق درامد جدید نداشت و بودجه دچار کسری شد. پزشکیان یک وعده مشخص به مردم داد و آن وعده استفاده از کارشناسان و اهالی علم به جای افراد شبه علم در دولت رئیسی است.

وی درباره راهکار عبور از بدهی های دولت بیان کرد: راهکار‌های رفع بدهی‌های دولت مشخص است. اولین راه افزایش مالیات است، ۱ درصد افزایش مالیات طبق تجربه دیگر کشور‌های جهانی، ۲درصد کاهش تولید ناخالص داخلی به دنبال دارد. اگر نتوانیم به اقتصاد جهانی بگردیم، راه دیگر چاپ پول است که باز هم در به همان پاشنه خواهد چرخید. راه سوم ایجاد انضباط مالی در داخل و تلاش برای ارتباط با جهان است. راه حل سوم ما را به چرخه به‌سازی برمی گرداند وگرنه هیچ آینده روشنی نخواهیم داشت. اگر دوباره دولت در سایه داشته باشیم که با هدایت دشمنان خارجی کشور وضعیت اقتصادی ما را قفل کند، پزشکیان ۸۳۰ همت بدهی را به ۴۸۳۰ همت تبدیل می‌کند.

وی درباره ما نخستین گام های اقتصادی دولت اظهار داشت: دولت پزشکیان باید در گام نخست به رفع کسری بودجه بپردازد که برای این کار استفاده از مالیات و چاپ پول، خودش تشدید بیماری است و تنها راه استفاده از سرمایه خارجی است. برخلاف سایر اقتصاد‌های دنیا ایران درگیر تحریم بوده و باعث شده به پول‌هایمان دسترسی نداشته باشیم. به گفته قالیباف ناچار بودیم با ۳۰ درصد هزینه بیشتر به درآمد‌های خودمان داشته باشیم، بنا به گفته پزشکیان اصلاً دسترسی به درآمد‌هایمان نداشته‌ایم. راهکار کوتاه مدت، کاهش هزینه‌های دولت است. دولت مستقر البته در حال هزینه‌سازی بیشتر است. پزشکیان باید به نهاد‌هایی که مصرف بودجه دارند، برمبنای عملکرد بودجه بدهد. مثلاً صدا و سیما چنددرصد مردم را پوشش می‌دهد؟ این همه بودجه سازمان صدا و سیما مصرف می‌کند و مخاطب هم ندارد؟ دولت باید توجه داشته باشد که کسری بودجه ریشه در خودش دارد. 

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره انتظارات بخش خصوصی و جامعه از پزشکیان اشاره کرد: من خواهشی از آقای پزشکیان دارم که ارتباطشان را با مردم قطع نکنند. مشکل دولت روحانی این بود که با مردم حرف نمی‌زدند و خطابشان به حاکمیت بود. در تمام تصمیمات سخت که باید مردم همکاری کنند، باید مردم همراه دولت شوند. ما ایرانی‌ها ثابت کردیم که هرکسی با ما صادق بوده ما با او همراهی کردیم. آنچه بخش خصوصی از دولت انتظار دارد، این است که در خصوص تصمیمات مرتبط با منافع و آینده بخش خصوصی است، از اتاق بازرگانی کسب نظر شود. اتاق بازرگانی کمیسیون‌های مختلفی دارد که ریزترین مسائل اقتصادی را بررسی می‌کند و دانش خوبی درون آن نهفته است. در دولت قبل با این حالت مواجه بودیم که به زور رئیس اتاق بازرگانی را با فشار شخص رئیس جمهور برکنار کردند.

شمسیان درباره میراث اقتصادی دولت سیزدهم گفت: با تمام احترامی که برای بسیاری از دولتمردان دولت سیزدهم قائل هستیم، اما خروجی آن دولت همین وضعیت آشفته فعلی است. می‌گویند ما با ۲۰۰ کشور ارتباط داریم اما خود مخبر می‌گوید ما با هرکشوری قرارداد بستیم آمریکا مانع شد. ما یک ارتباط بسیار نادرست را در دولت سیزدهم با دنیا داشتیم. از لحاظ مالی ارتباط ما با جهان قطع است. تورم کمرشکن هم یکی از میراث‌های دولت رئیسی است. الان نزدیک ۵ ماه است که هیچ ثبت سفارشی انجام نمی‌شود و همین که با قحطی مواجه نیستیم یک معجزه است. میراثی که برای پزشکیان مانده، اگر نگوییم یک خرابه، شاید یک بنای در آستانه ویرانی است. این بنا نیاز به یک همت دسته جمعی دارد. انشالله مخالفان ناصادق و ضدتوسعه آقای پزشکیان نتوانند چرخ‌های توسعه کشور را دچار بحران کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا