اقتصادی

آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس اربعین از ۶ مردادماه – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته‌ای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.

جذب سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیاردی بخش خصوصی در بنادر خوزستان

ابوطالب گرایلو مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به خدمات دریایی و بندری صورت گرفته در بنادر استان خوزستان، گفت: اقدامات مختلفی طی دولت سیزدهم در حوزه خدمات دریایی، خدمات بندری، ایجاد و توسعه زیرساخت، روساخت و تجهیزات، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، احیای پروژه‌های بلاتکلیف و وظایف حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی، صورت گرفته است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال مدنظر قرار گرفت که شامل ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده، فضاهای استاندارد انبارش کالا و احداث پایانه‌های مکانیزه تخصصی انواع کالا، تأمین و توسعه تجهیزات استراتژیک و غیر استراتژیک بندری به ارزش سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل مزایا و تسهیلات مناطق ویژه است.

سرمایه‌گذاری ۶۲ همتی بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری

علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه جلب و جذب این میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مقایسه با کل بودجه دولت در حوزه دریا و بندر چشمگیر است، گفت: در این زمینه با پنج کشور قرارداد منعقد کردیم و کار اجرایی آغاز شده است؛ از جمله این کشورها هندوستان است که ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام داده و علاوه بر آن ۲۵۰ میلیون دلار فاینانس در بخش ریلی و جاده‌ای از این کشور دریافت کرده‌ایم که این رقم تا یک میلیارد دلار قابل افزایش است.

وی ادامه داد: در مجموع تاکنون ۴۷۰ میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سازمان بنادر انجام شده است.

پیش‌فروش بلیت‌های اتوبوس اربعین از ۶ مردادماه آغاز می‌شود

داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مجموعاً ۷ هزار دستگاه اتوبوس در سازمان راهداری امکان پیمایش مسافت‌های طولانی دارد، گفت: حدود ۱۴ دستگاه ناوگان در سازمان راهداری وجود دارد که تنها ۷ هزار دستگاه در وضعیت مطلوب قرار دارد که امکان پیمایش مسافت‌های بلند و متوسط را دارند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری در ادامه تاکید کرد: البته این ۷ هزار دستگاه برای جابه‌جایی زائرین اربعین کافی نیست و باید حدود ۲ هزار ناوگان دیگر به این تعداد اضافه شود تا به ۹ هزار دستگاه برسد.

این مسؤول در پایان تصریح کرد: از ۶ مردادماه پیش فروش بلیت‌های اتوبوس اربعین حسینی از طریق اینترنت به فروش خواهد رسید و اگر ظرفیت مقصدی تکمیل شد، مسافران می‌توانند با ثبت نام در لیست انتظار بلیت اتوبوس، براساس الویت و تعداد سرویس فوق‌العاده در آن مسیر مجدد دایر خواهد خواهد شد.

ورود بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به اینکه حوزه هوایی در لبه فناوری حرکت می‌کند، گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان انتشار اخبار این صنعت بی‌شک حائز اهمیت بوده و یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در کشور توسعه یافته و در حال توسعه، توسعه یافتگی در حوزه هوایی است.

وی تصریح کرد: شرایط کرونا، وضعیت نابسامان اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی، تحریم‌ها و … در سال ۱۴۰۱ باعث شده بود هواپیماها در کشور زمین‌گیر شوند و برای خروج از این شرایط راهبردهای نوآوری، توسعه ناوگان، نوسازی و تاب‌آوری و ساخت هواپیمای بومی در پیش گرفته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: در سه سال گذشته با وجود مواجهه با انواع تحریم‌ها و مشکلات، اما ایمنی و امنیت در صنعت هوایی در عالی‌ترین سطح رعایت شد و هم‌اکنون ۲۸ شرکت هواپیمایی خارجی به کشورمان پرواز دارند و در حوزه حمل باری با پنج قاره جهان کار می‌کنیم.

وی افزود: در ۳۳ ماه گذشته بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی اضافه شد که اکنون ۵۵ فروند از آنها در چرخه عملیاتی مشغول فعالیت است.

اولین محموله خط آهن بندر کاسپین روانه بازارهای صادراتی شد

در راستای فعالیت چندوجهی گروه کشتیرانی در حمل بار صادراتی به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر، اولین محموله صادراتی با استفاده از واگن‌های شرکت حمل‌ونقل ترکیبی گروه کشتیرانی و با برنامه ریزی و هدایت کشتیرانی دریای خزر، از بندر کاسپین به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر حمل شد.

با حمل این محموله سیمان صادراتی، خط آهن بندر کاسپین به بهره‌برداری کامل رسید و برای نخستین بار در این بندر، ریل به دریا رسید و بر این اساس مقرر شده پس از افتتاح خط آهن رشت – بندر کاسپین، سالانه ۴۰۰ هزار تُن سیمان تولیدی کشور از این مسیر، به این کشورها صادر شود.

خط دریایی قشم به لارک راه‌اندازی شد

حسین عباس‌نژاد مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از راه‌اندازی خط دریایی قشم به جزیره لارک خبر داد و گفت: به دنبال دیدار مردمی علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر با اهالی جزیره لارک و مطالبه مطروحه از سوی ساکنان جزیره مبنی بر برقراری خط منظم دریایی جهت انجام امور جاری شناور مسیر قشم به لارک و بالعکس از روز گذشته آغاز به‌کار کرد.

وی با اعلام اینکه تردد در مسیر این دو جزیره به صورت چهار بار در هفته انجام می‌شود، افزود: این ترددها در روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه هر هفته مسافران را از قشم به مقصد جزیره لارک و بالعکس منتقل می‌کند و روزهای شنبه ساعت هشت صبح و دوشنبه ساعت ۱۶، روزهای چهارشنبه و جمعه نیز در ساعت ۱۷:۳۰ مسافران این جزیره را به مقصد اسکله شهید ذاکری قشم ترک خواهند کرد.

۲۳ تیرماه آخرین پرواز حجاج انجام می‌شود

حسام قربانعلی سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تا به امروز ۱۷۸ پرواز برنامه‌ای از شهر مدینه منوره به فرودگاه‌های داخلی ایران اعزام شده است، گفت: همچنین ۵۷ پرواز دیگر از مبدا مدینه منوره به فرودگاه‌های داخلی ایران باقی مانده است.

سخنگوی ایران‌ایر در ادامه تاکید کرد: ۵۵ پرواز برنامه‌ای از فرودگاه جده به سمت ایران انجام شده که در ادامه عملیات ۱۰۲ پرواز برنامه‌ای از فرودگاه جده انجام خواهد شد، بدین ترتیب در مجموعه ۲۳۳ پرواز برنامه‌ای از دو فرودگاه جده و مدینه به سمت کشور صورت گرفته و ۱۵۲ پرواز دیگر هم برای بازگشت انجام خواهد شد.

وی افزود: البته یک روز هم از میزان پرواز حجاج کاسته شد که روز (شنبه، ۲۳ تیرماه) آخرین پروازهای حجاج بیت‌الله از فرودگاه جده صورت خواهد گرفت و تا بدین لحظه ۵۳ هزار نفر از زائرین به کشور بازگشتند و تنها حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر از حجاج استان‌های اصفهان، گلستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، مازندران، هرمزگان، بندر چابهار، استان آذربایجان غربی، یزد، فارس، اردبیل و تهران برای بازگشت، باقی ماندند که طی زمان یاد شده به مقصدهای مورد نظر باز خواهند گشت.

افزایش چشمگیر تخلیه و بارگیری کانتینری در دولت سیزدهم

حوزه حمل و نقل در طول دولت سیزدهم از رشد چشم‌گیری برخوردار بوده است که در هر یک از چهار شقوق حمل و نقل جاده، ریلی، هوایی و دریایی کاملاً مشهود است و آمارهای رسمی نیز بیانگر افزایش و توسعه زیرساخت‌ها و نیز میزان بهره برداری در هر یک از شقوق حمل و نقلی است.

بر اساس آمارهای رسمی از سوی دفتر آمار، عملکرد و پایش برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، میزان تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور در دولت مردمی سیزدهم ۲۸ میلیون تن رشد داشته است و که نسبت به ابتدای دولت رشد ۲۲ میلیون تنی داشته است. همچنین میزان تخلیه و بارگیری کانتینری در دولت مردمی سیزدهم نیز از افزایش ۷۷۲ هزار TEU برخوردار بوده است که بیانگر افزایش ۴۲ درصدی نسبت به ابتدای دولت است. در زمینه حمل و نقل مسافر نیز میزان جابجایی مسافر با رشد ۱۴ میلیون نفری روبرو بوده که نسبت به ابتدای دولت مردمی ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.

از جمله مهمترین پروژه‌های بندری و دریایی که در دولت سیزدهم تکمیل و برای استفاده و بهره برداری در اختیار مردم و تجار و بازرگانان قرار گرفت می‌توان به احیای خلیج گرگان از طریق لایروبی کانال آشوراده به ارزش روز ۵۲۰ میلیارد تومان، افزایش ۳۲ میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر کشور از ۲۶۴ میلیون تن در ابتدای دولت به ۲۹۶ میلیون تن، افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور به ۷۰۰ هزار TEU، طوری که ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور در ابتدای سال ۱۴۰۰ در رقم ۸ میلیون TEU قرار داشت که اکنون به رقم ۷/۸ میلیون TEU رسیده است که افزایش ۷/۰ میلیون TEU را نشان می‌دهد.

استجازه رهبر انقلاب برای اجرای ۲ پروژه ریلی

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی از تصویب ۲ پروژه ریلی مهم کشور به عنوان پروژه‌های مشمول استجازه از رهبر معظم انقلاب در جلسه هیئت دولت خبر داد و گفت: با پیگیری‌های چند ماهه مستمر وزارت راه و شهرسازی، ۲ پروژه ریلی مهم کشور به پروژه‌های مشمول استجازه از رهبر انقلاب افزوده شد و جهش قابل توجهی در روند اجرای آنها ایجاد خواهد شد.

وی افزود: یکی از این پروژه‌ها، پروژه ریلی راهبردی کرمانشاه -خسروی است که شبکه ریلی کشور ایران را به عراق متصل می‌کند و مسیر ترانزیتی کشور را در قالب کمربند ایران راه تکمیل می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا