اقتصادی

شفافیتی وجود ندارد که بدانیم دولت سیزدهم چه میراثی را تحویل پزشکیان داده / این دولت با چاپ پول سعی می‌کرد هزینه‌ها را پرداخت کند و خود را کارآمد نشان دهد/ آنچه امروز از این دولت باقی مانده، رشد شدید پایه پولی و تورم است

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

مهرداد عباد، عضو اتاق بازرگانی می گوید دولت رئیسی با چاپ پول سعی می‌کرد هزینه‌های خود را پرداخت کند و خود را کارآمد جلوه دهد. با این وجود آنچه امروز اتفاق افتاده، رشد شدید پایه پولی و تورم با چاپ پول است.

مهرداد عباد، عضو اتاق بازرگانی، درباره رشد نقدینگی در دولت رئیسی به «انتخاب» گفت: یکی از دلایل چاپ پول توسط دولت رئیسی، افزایش هزینه‌های دولت بود. چاپ پولی که دولت انجام می‌دهد هم باعث تورم و ایجاد بحران بیشتر برای دولت می‌شود. دولت رئیسی با چاپ پول سعی می‌کرد هزینه‌های خود را پرداخت کند و خود را کارآمد جلوه دهد. با این وجود آنچه امروز اتفاق افتاده، رشد شدید پایه پولی و تورم با چاپ پول است.

وی در ادامه درباره وضعیت فعلی اقتصادی بیان کرد: ما باید میراث دولت‌ها را کنار بگذاریم. دولت رئیسی و روحانی هرچه به وجود آوردند را باید بپذیریم و به فکر پیش رو باشیم. مشخص است که شرایط اقتصادی ما اصلاً خوب نیست و دولت‌های قبل هم مقصر‌اند اما باید با واقعیت رو به رو شویم. در همین انتخابات می‌گفتند دولت خزانه را پر تحویل می‌دهد اما شفافیتی وجود ندارد که دولت رئیسی چه میراثی را تحویل پزشکیان داده است. دولت پزشکیان باید به شکل شفاف به مردم اعلام کند که وضعیت اقتصادی چگونه است. اوراقی که دولت‌های قبل چاپ کرده‌اند را اگر قرار است پزشکیان بدهد پس باید به مردم بگوید. اول باید شفافیت اقتصادی صورت بگیرد و بودجه‌ها و برنامه‌های عملیاتی به دست مردم برسد. آقای پزشکیان کار سختی در پیش دارد.

عباد درباره راهکار جلوگیری از بحران رشد نقدینگی گفت: یک قانون چند وقت پیش برای بانک‌ها نوشتند که اگر اجرا شود قدرت بانک مرکزی را زیاد می‌کند که چاپ پول نکند. دولت پزشکیان هم با بودجه انقباضی در سال آینده، دولت را کوچک کند. پزشکیان باید دولت را به شکلی اداره کند که ناچار به چاپ پول نباشد. دولت الان از طریق تورم و مالیات هزینه‌های خود را تأمین می‌کند و پزشکیان باید این قاعده را بهم بزند. اول باید یک انضباط مالی در بانک‌ها ایجاد شود تا راه چاپ پول سخت شود، در گام بعدی به سوی کاهش تورم و کوچک کردن دولت به شکل واقعی حرکت کند تا بحران‌های دولت رئیسی را تکرار نکند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا