استان ها

۶۶درصد از کامیون‌های دارای بار معدنی در قزوین بارنامه ندارند – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا معیری‌پور اظهار کرد: در حال حاضر ۶۶ درصد کامیون‌های دارای بار معدنی در استان بدون بارنامه از راه‌ها عبور می‌کنند.

وی افزود: از ۲۶۱ معدن فعال در استان سالانه ۱۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود که با وجود اقدامات انجام شده تنها ۳۴ درصد از این بارها بارنامه داشته‌اند و ۶۶ درصد آنها همچنان بدون بارنامه تردد می‌کنند.

وی اضافه کرد: عبور بدون بارنامه خودروهای حامل بار معدنی در جاده ها به دلیل تاثیرات جدی بر تخریب رویه راه ها، یکی از دغدغه های جدی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین است.

معیری‌پور ادامه داد: هم‌اکنون ۵۰۰ کیلومتر از راه های استان بر اثر عبور بارهای بیش از حد مجاز و تردد خودروهای حامل اینگونه مواد، تخریب شده و نیاز به بهسازی سنگین دارند.

وی با اشاره به الزامات قانونی در این بخش ادامه داد: براساس ماده ۵۹ قانون برنامه پنج ساله هفتم مصوب ۱۴۰۳ وزارت راه و شهرسازی مکلف است عوارض جبران خسارت وارد شده به جاده ها را بر اساس میزان بار محوری و میزان صدمه وارد شده به جاده های کشور توسط انواع کامیون ها و کامیون ها تا شش ماه اول برنامه تهیه کند و پس از تایید شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به تصویب هیات وزیران برساند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین افزود: به منظور جلوگیری از تخریب جاده‌های کشور ناشی از اضافه گنجایش حمل تولیدات معدنی مقرر شده تمام معادن کشور با هماهنگی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ها در خروجی واحد تولیدی نسبت به صدور بارنامه اقدام کنند.

به گفته معیری‌پور بر اساس همین مصوبه قانونی تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل و نقل محصولات واحدهای تولیدی معادن شن و نمک مشروط به اخذ بارنامه و تاییدیه پیمایش توسط اداره کل است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به استناد بند ت تبصره هفت قانون بودجه ۱۴۰۲ بیست و پنج درصد وصولی حق دولتی سهم معادن استان‌ها باید برای جبران خسارت وارد به جاده‌های استان هزینه شود که توجه به این مسئله در راستای بهبود راه‌های روستایی در مسیر معادن بسیار مهم است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین با قدردانی از همکاری پلیس راه در نظارت و کنترل حمل بار در جاده‌ها، خواستار افزایش و تقویت این همکاری‌ها برای نظارت بر حمل و جابه جایی کالا و اسناد حمل و شناسایی خودروهای بدون بارنامه در راه‌ها جهت جلوگیری از تخریب رویه راه‌ها و جبران خسارت‌های وارد آمده به آن شد.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از روند جابه‌جایی بار و تغییرات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: در نیمه نخست امسال بیش از ۶میلیون تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان جابه‌جا شد که نسبت به سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

معیری‌پور همچنین از رشد ۱۰.۵ درصدی صدور بارنامه، افزایش ۱۹ درصدی تاسیس شرکت های حمل و نقل کالا، افزایش ۵.۵ درصدی تعداد رانندگان و افزایش۶ درصدی ناوگان باری در سال جاری خبر داد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین در بخش وانت‌بارها هم از صدور ۹۹۶ برگ بارنامه با تناژ ۹۲۷ تن بار طی نیمه نخست سال جاری خبر داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا