شهری

۴ نمونه ون برای انتخاب و جایگزینی ون‌های فرسوده وارد شده است – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زاکانی در جشن بزرگ خانواده معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که صبح امروز پنج‌شنبه ۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در برج میلاد برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش کسانی که تهران را آباد و آبادتر کردند، اظهار کرد: امید داریم در آینده بتوانیم کارهای بزرگ‌تری انجام دهیم.

هر اقدامی مثبتی در پایتخت نماد کارآمدی نظام است

وی با بیان اینکه تهران یک الگو است و هر اتفاقی در آن رخ دهد الگوی دیگر شهرها قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: هر اقدامی در پایتخت نماد کارآمدی نظام است. بر اساس نظرسنجی‌ها، آلودگی هوا و ترافیک از مشکلات اصلی تهران هستند و اذهان عمومی را درگیر کرده است.

زاکانی با بیان اینکه سالانه هفت هزار نفر در تهران به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، یادآور شد: روزانه آسیب‌های سنگینی ناشی از ترافیک را شاهد هستیم؛ لذا بخشی از تلاش‌های کارکنان حوزه حمل و نقل و ترافیک، سایر بخش‌های شهرداری و شورا، مجموعه بانکی کشور به ویژه بانک شهر و شرکت‌های مسئول ازجمله قرارگاه خاتم امکانی را فراهم کرده که با افتخار بگوییم چه اتفاقاتی رقم خورده و خواهد خورد.

وی ادامه داد: ما بسته‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم که پنج سطح دارد؛ سطح اول آن پیرامون موضوعات حمل و نقل است که مستقیماً به معاونت حمل و نقل و ترافیک برمی‌گردد و عمده معاونت‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند. تهران در این سطح سلسله نیازهایی را دارد و ما در این سطح، پنج قسمت را هدف گذاری کردیم.

زاکانی با بیان اینکه در قسمت اول به دنبال کاهش رفت و آمد در شهر هستیم، گفت: در این راستا با مناسب سازی شهر به ویژه برای معلولان و سالمندان تلاش کردیم ارائه خدمات هوشمند را در برنامه داشته باشیم. همچنین با توزیع خدمات در مناطق مختلف همچون راه‌اندازی میادین میوه و تره بار و دسترس‌پذیری آنها، تلاش کردیم سفرهای درون شهری را کاهش دهیم.

وی با تاکید بر افزایش مطلوبیت حمل و نقل عمومی به عنوان قسمت دوم برنامه‌ریزی‌ها، اظهار کرد: ۲۵۴ کیلومتر خط مترو را تحویل گرفتیم و در این ۳ سال به بیش از ۳۰۸ کیلومتر افزایش دادیم که البته بخشی از آن برون شهری است. ۱۴۲ ایستگاه مترو تحویل مترو شد که آن را به ۱۵۹ ایستگاه رساندیم‌.

۶۰۰ همت اعتبار برای توسعه مترو پایتخت نیاز است

زاکانی با بیان اینکه هر کیلومتر مترو با احتساب امکانات و تجهیزات به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: خط ۲،۴،۶ و ۷ توسعه پیدا کرده و یا در حال توسعه هستند. خط ۸، ۹ و ۱۰ نیز در این دوره مجوز ساخت دریافت کردند. برای خط ۱۱ نیز در حال دریافت مجوزهای نهایی برای شروع کار هستیم.

وی با اعلام اینکه تهران به ۴۹۶ کیلومتر مترو و ۳۲۰ ایستگاه نیاز دارد، خاطرنشان کرد: ۶۰۰ همت اعتبار برای توسعه مترو پایتخت نیاز است.

زاکانی همچنین تصریح کرد: در کنار توجه به زیرساخت‌ها، تلاش برای خرید هزار و ۱۸۴ واگن داخلی و خارجی هم انجام شده که به امید خدا عملیاتی می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه خطوط ۸ و ۹ تبادلی هستند و کارایی مترو را افزایش خواهند داد، یادآور شد: ما در شمال تهران با ضعف فعالیت حمل و نقل عمومی روبه‌رو هستیم و نیاز به توجه در این بخش دارد.

وی افزود: در حال آماده‌سازی خط یک بی آرتی برای فعالیت تراموا هستیم. در حال حاضر دو دستگاه تراموا در پایتخت موجود است که با حضور رئیس جمهور رونمایی خواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه ابتدای دوره از هزار و ۸۸۰ دستگاه اتوبوس ۸۶۰ دستگاه در خطوط فعال بود، گفت: امروز سه هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و در ماه‌های آینده شاهد یک رشد جدی در این زمینه خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه برای تأمین پنج هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس قرارداد منعقد شده که ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی است، گفت: ما شاهد فعالیت ۴ هزار و ۹۶۰ دستگاه اتوبوس در سال ۱۳۸۹ بودیم. امروز ما یک گام نسبت به گذشته جلوتر برمی‌داریم. با این حال تهران ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. تلاش‌ها باید به جایی برسد که معادله درصد استفاده از حمل و نقل عمومی و شخصی را جابجا کند.

ورود ۴ نمونه ون وارداتی برای انتخاب و جایگزینی ون‌های فرسوده

وی با بیان اینکه ۶ هزار دستگاه ون از ۱۵ سال پیش فعال است، تصریح کرد: امروز بیش از ۲ هزار دستگاه ون در شهر فعالیت می‌کنند که از استاندارد خارج شده‌اند. در این راستا برای ۱۰ هزار دستگاه ون تفاهم شده که چهار نمونه وارد شده تا انتخاب نهایی بین آنها انجام شود.

زاکانی ضمن تقدیر از تلاش مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، گفت: ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی و ورود ۲ هزار تاکسی از این بسته، امکانی را فراهم کرده که کارهای اساسی و جدی را انجام دهیم تا چهره شهر تغییر کند و مطلوبیت افزایش یابد. ۸۳ درصد از علل آلودگی هوا مربوط به منابع آلاینده سیار و وسایل نقلیه است که با برقی‌سازی، آلایندگی کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شهر داریم که بدون رعایت مسائل ایمنی در هر جهتی تردد می‌کنند، گفت: در تهران هزار و ۳۷۰ کیلومتر راه می‌توان ایجاد کرد که تداخلی با خیابان‌ها نداشته باشد و مردم با پیاده‌روی و یا با دوچرخه و اسکوتر تردد کنند که در همین راستا ۴۷ کیلومتر از آن در حال بهره‌برداری است و منطقه پنج به دنبال الحاقیه آن است. با اجرای این راه‌ها نیازی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی کمتر خواهد بود.

زاکانی افزود: کاهش سفر، افزایش مطلوبیت حمل و نقل، برقی‌سازی، اعمال ویژگی‌ها و قواعد در شهر برای مدیریت با دقت نظر و توسعه ساختارهای نظارتی و هوشمندسازی، پنج سطح اولین بخش از برنامه‌های ما در پایتخت به شمار می‌روند.

شهردار تهران با بیان اینکه این اقدامات در راستای اجرای سفر ترکیبی در پایتخت انجام می‌شود، گفت: این موضوعات توسط برخی افراد به عنوان خواب تعبیر می‌شود؛ این چه حرف‌هایی است که می‌زنند؟ مواردی که مطرح شد برنامه‌هایی است که با تلاش کارکنان و حامیان مدیریت شهری از جمله مجموعه بانکی اجرایی می‌شود. وقتی زمینه‌ها فراهم شود شهروندان نیازی به وسایل نقلیه شخصی نخواهند داشت.

وی افزود: لایه دوم امور ایجاد زیرساخت‌هاست. ۹.۲ کیلومتر از آزادراه شهید شوشتری در ماه‌های آینده به بهره برداری می‌رسد و فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی و بال غربی بزرگراه یادگار امام نیز در سال آینده افتتاح می‌شود. ۳۴ اصلاح از ۹۸ اصلاح تقاطعی اجرایی شده و ۲۶ اصلاح در حال انجام است و سال آینده پرونده آن بسته خواهد شد که مسیر مردم را کوتاه‌تر خواهد کرد.

زاکانی ضمن تقدیر از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت ورزش برای کمک در اجرای آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، گفت: لایه سوم امور در بخش فضای سبز است و امسال جشن پایان اجرای کمربند سبز پایتخت برگزار خواهد شد. ما قانع به این شرایط نیستیم. در روزهای قبل دیداری با رئیس جمهور داشتیم و درخواست کردیم که کوه‌های شمال پایتخت از سوی منابع طبیعی به شهرداری تحویل داده شود تا فضای سبز آن تأمین و مجدداً نگهداری آن به دولت واگذار شود.

شهردار تهران با بیان اینکه لایه بعدی در حوزه فناوری است، گفت: ما شرایط را در این بخش تغییر می‌دهیم و اتفاقات بزرگی در این بخش رقم می‌خورد. لایه پنجم نیز اجرای هزار و ۳۷۰ کیلومتر مسیر بی‌خطر برای عابران خواهد بود و چهره شهر تغییر خواهد کرد. اگر بتوانیم این برنامه‌ها را اجرا کنیم و به شرایط موجود قانع نباشیم، چهره پایتخت تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: اگر با دید باز نگاه کنیم، ظرفیت خالی در تهران داریم که باید با کارشناسی و اقدامات جهادی و دقت لازم، این ظرفیت تکمیل شود.

زاکانی بیان کرد: ۵۹ متر از ۵۴ کیلومتر توسعه مترو با منابع عمومی دولت تأمین شده است. همه چیز پول نیست و تسهیل در صدور مجوزها و رویه اقتصادی از سوی دولت برای ما جهش ایجاد می‌کند. از وزارت کشور، نیرو، نفت، صمت و امور خارجه و مجلس و دستگاه قضائی بابت کمک برای پیشبرد امور تقدیر می‌کنیم. تهران باید متحول شود که بخشی از این تحول با تلاش کارکنان است که امیدواریم با همکاری دولت و بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری سنگینی را انجام دهیم و شهر را از این شرایط خارج کنیم.

وی در پایان از همراهی ۲۱ عضو شورای شهر تهران و رئیس شورا برای اولویت قرار دادن حمل و نقل عمومی در اختصاص بودجه، تقدیر کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا