۱۰ همت از سهام دولت به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص می‌یابد

زارع در نشست خبری:

۱۰ همت از سهام دولت به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص می‌یابد

۱۰ همت از سهام دولت به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص می‌یابد

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گفت: به وزارت اقتصاد اجازه داده شد به منظور حمایت از سهامداران خرد تا ۱۰ هزار میلیارد تومان از سهام دولت در شرکت‌ها را در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم زارع در حاشیه جلسه علنی امروز (دوشنبه ۱۷ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی طی یک نشست خبری مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

وی بیان کرد: ما از ابتدای هفته جاری مصوبات کمیسیون‌های تخصصی درباره بودجه را مورد رسیدگی قرار دادیم. سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۴۰ درصد تعیین شد، سهم شرکت ملی نفت نیز از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی ۱۴.۵ درصد و سه درصد نیز سهم مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه نیافته شد ۴۲.۵ درصد سهم نفت در بودجه عمومی است. بودجه مربوط به منابع نفت و گاز و درآمدهای حاصل از صادرات و مشتقات آن و هدفمندی یارانه‌ها طبق جدولی مشخص شده که در آن همه چیز واضح و روشن است.

زارع ادامه داد: وزارت نفت مکلف شد که اگر گازهای مشعل یا فلر را جمع‌آوری نکند، به ازای هر متر مکعب ۵۰۰ تومان جریمه می‌شوند. همچنین هدررفت گاز در شبکه سراسری تا چهار درصد قابل قبول است و غیر از آن به ازای هر مترمکعب وزارت نفت ۵۰ تومان جریمه می‌شود. کمیسیون تلفیق تصویب کرد که سقف تسهیلات مالی خارجی برای طرح‌های دولتی و غیردولتی در سال ۱۴۰۲ معادل ریالی ۳۰ میلیارد یورو شود همچنین به دولت اجازه داده شد تا سقف دو میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض بین‌المللی از سوی مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی دریافت کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ ادامه داد: شرکت‌های دولتی تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی – اسلامی ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود منتشر می‌کند. همچنین به دولت اجازه داده می‌شود برای تأمین مالی مصارف این قانون تا ۱۸۵ هزار میلیارد تومان (همت) انواع اوراق مالی – اسلامی منتشر کند، دو همت هم مجوز انتشار اوراق برای کشاورزی اضافه شد به این معنا که در کل به دولت مجوز انتشار اوراق تا ۱۸۷ همت داده شد.

وی تصریح کرد: به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آن اجازه داده شد با تأیید وزارت کشور تا سقف ۱۵ همت اوراق مالی – اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند، علاوه بر این آنها می‌توانند تا سقف ۱۲ همت اوراق مشارکت با تضمین خود منتشر کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ ادامه داد: پنج همت از سقف ۱۸۷ همت اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام خوابگاه‌های متاهلی دانشگاهی و یا پروژه‌های تازه‌شروع شده برای خوابگاه‌های متاهلی اختصاص داده می‌شود. علاوه بر این دو همت برای این سقف برای آب، راه حوزه روستایی و عشایری هزینه خواهد شد. پنج همت هم مجوز انتشار اوراق مالی – اسلامی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء داده شد.

زارع گفت: کمیسیون تلفیق در مصوبه‌ای به وزارت نفت مجوز داد که در سال آینده نسبت به فروش مواد اولیه قیر از محل تحویل نفت خام به پالایشگاه‌ها تا سقف ۲۵ همت اقدام کند که این مبلغ در لایحه بودجه ۱۹ همت بود. همچنین به وزارت اقتصاد اجازه داده می‌شود به منظور حمایت از سهامداران خرد تا ۱۰ همت از سهام دولت در شرکت‌ها را در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد. احتمالاً کمیسیون تلفیق از فردا صبح وارد بررسی بخش‌های هزینه‌ای بودجه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا