چیزی که از تیم ملی فوتبال ایران در اتریش دیدیم، کاملا متناسب با اندیشه‌های فنی آشنای کارلوس کی‌روش بود. آمار پایان مسابقه نشان می‌داد اروگوئه فوتبال بهتری بازی کرده و موقعیت‌های بیشتری ساخته است، در نهایت اما این تیم ملی ایران بود که با استفاده از یکی از دو موقعیت گل خود به پیروزی رسید. […]

چیزی که از تیم ملی فوتبال ایران در اتریش دیدیم، کاملا متناسب با اندیشه‌های فنی آشنای کارلوس کی‌روش بود. آمار پایان مسابقه نشان می‌داد اروگوئه فوتبال بهتری بازی کرده و موقعیت‌های بیشتری ساخته است، در نهایت اما این تیم ملی ایران بود که با استفاده از یکی از دو موقعیت گل خود به پیروزی رسید.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «نخستین دستپخت کارلوس کی‌روش در بازگشت به نیمکت تیم ملی ایران طعم دلپذیری داشت. جمعه‌شب تیم ملی در دیداری دوستانه در اتریش به مصاف تیم خوب اروگوئه رفت و با تک گل مهدی طارمی حریف را شکست داد. کمتر کسی تصور می‌کرد تیم ملی برابر چنین رقیب گردن‌کلفتی موفق به کسب پیروزی شود اما این اتفاق رخ داد و به نوعی باعث افزایش احتمال صعود ایران از مرحله گروهی جام‌ جهانی ۲۰۲۲ شد.

وفاداری به میراث اسکوچیچ

از لحظه‌ای که بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ملی ایران قطعی شد، بسیاری منتظر بودند ببینند او با میراث دراگان اسکوچیچ چه خواهد کرد. به هر حال بین دیدگاه‌های دو مربی اختلاف قابل توجهی وجود دارد و برخی گمان می‌کردند مرد پرتغالی با تیشه به جان میراث به جا مانده از سلف کرواتش بیفتد. به‌ طور مشخص دو بازیکنی که بیشتر از سایرین زیر تیغ به نظر می‌رسیدند، شجاع خلیل‌زاده و صادق محرمی بودند. در عمل اما اتفاق دیگری رخ داد و هر دوی این بازیکنان در ترکیب اصلی دیدار با اروگوئه به میدان رفتند. هر دو هم روز بسیار خوبی داشتند. محرمی یکی از بهترین نمایش‌های خود را ارائه داد و شجاع هم به سبک و سیاق خودش سر جلوی توپ گذاشت. زوج او و حسین کنعانی‌زادگان در قلب خط دفاعی موفق بودند، به صادق محرمی هم که در سمت راست اشاره کردیم اما یکی از سورپرایزهای کی‌روش در این مسابقه استفاده از ابوالفضل جلالی در سمت چپ خط دفاعی بود. درون دروازه علیرضا بیرانوند به بازی گرفته شد، دو هافبک دفاعی تیم سعید عزت‌اللهی و احسان حاج‌صفی بودند. سامان قدوس جلوتر از آنها نقش هافبک بازی‌ساز را بازی می‌کرد. در دو سمت خط میانی شاهد حضور علیرضا جهانبخش و مهدی ترابی بودیم و سردار آزمون هم به عنوان تک مهاجم به کار گرفته شده بود. این بازیکنان در قالب سیستم ۱-۳-۲-۴ به میدان رفتند که البته در این میان نیمکت‌نشینی مهدی طارمی هم عجیب به نظر می‌رسید؛ بازیکنی که همراه با کریم انصاری‌فرد در نیمه دوم به میدان آمدند؛ کریم پاس داد و طارمی به زیبایی تنها گل بازی را به ثمر رساند.

یک تیم کاملا کی‌روشی

چیزی که در اتریش دیدیم، کاملا متناسب با اندیشه‌های فنی آشنای کارلوس کی‌روش بود. آمار پایان مسابقه نشان می‌داد اروگوئه فوتبال بهتری بازی کرده و موقعیت‌های بیشتری ساخته است، در نهایت اما این تیم ملی ایران بود که با استفاده از یکی از دو موقعیت گل خود به پیروزی رسید(یک بار هم مهدی ترابی بعد از یک و دو با قدوس بخت خوبی برای گلزنی داشت.) به‌ طور کلی استراتژی کی‌روش این است که با دفاع فشرده در زمین خودی ابتدا اجازه گلزنی به حریف را ندهد و سپس با استفاده از موقعیت‌های معدودی که به دست می‌آید یا با بهره‌برداری از اشتباهات فردی بازیکنان حریف به گل برسد. این راهبرد در بسیاری از مسابقات مثل دیدار با کره‌ جنوبی در اولسان، مراکش یا دیدارهای دوستانه مثل تقابل با شیلی و نیز همین دیدار با اروگوئه جواب داده و گاهی نیز مثل دیدار با عراق، بوسنی یا ژاپن به نتیجه نرسیده. آنچه مسلم است اینکه با کاستن از اشتباهات و افزایش فرصت‌طلبی می‌توان به نتیجه‌گرفتن در جام‌ جهانی امیدوارتر بود. بازی بعدی دوستانه ایران فردا ساعت ۱۸ برابر سنگال برگزار خواهد شد.»