هشت صبح: یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که آیا رفتار بزرگان انقلاب و بزرگان دین در تبیین مسائل مانند رفتار ما در مواجهه با حجاب بوده است، بیان کرد: مقایسه وضعیت حجاب در مقاطع زمانی مختلف نشان می دهد گشت ارشاد نتیجه ای جز هزینه […]

هشت صبح: یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که آیا رفتار بزرگان انقلاب و بزرگان دین در تبیین مسائل مانند رفتار ما در مواجهه با حجاب بوده است، بیان کرد: مقایسه وضعیت حجاب در مقاطع زمانی مختلف نشان می دهد گشت ارشاد نتیجه ای جز هزینه و ضربه برای نظام نداشته است اما مسئله اصلی این است که عده ای در برابر پذیرش حقیقت مقاومت می کنند.

جلال رشیدی کوچی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ابعاد حادثه فوت مهسا امینی و عملکردی که گشت ارشاد در طول سالیان گذشته داشته است، بیان کرد: بنده در ابتدا باید بگویم که اگر راجع به گشت ارشاد صحبت می‌کنم و مخالفت می‌کنم به منزله موافقت با بدحجابی نیست. به معنی مخالفت با قانون حجاب هم نیست. بنده این را خطاب به افرادی که قصد دارند صحبت های بنده را تفسیر به رای کنند مطرح می کنم تا در ته گوش خود فرو کنند؛ بنده مخالف حجاب نیستم. علت این تفسیر به رای نیز این است که حاضر نیستند که در خصوص واقعیت های جامعه که درحال رخ دادن است بحث کنند. در اولین جلسه کمیته ای که در مجلس برای پیگیری فوت مهسا امینی تشکیل شد دوستانی از نیروی انتظامی حضور داشتند. ما به جد می گوییم که باید قبول کنند که نیروی انتظامی از ناحیه گشت ارشاد در حال آسیب دیدن است. شجاعانه ترین کاری که یک فرد می تواند انجام دهد این است که در وهله اول اشتباه خود را بپذیرد. سپس در جهت رفع خسارت گام بردارند. برخی از دوستان ما اصلا حاضر نیستند راجع به اشتباه خود صحبت کنند و اصرار دارند که کار درست را انجام داده‌اند. دوستان باید بپذیرند گشت ارشاد اشتباه بوده چون نتیجه‌ای جز خسران و ضرر برای کشور نداشته است. این احتیاج به آمار و ارقام و نظرسنجی ندارد. اگر گشت ارشاد به تنهایی قرار بود در مسئله حجاب موفق بشود ما نسبت به ۱۰ سال گذشته حداقل باید وضعیت‌مان در حوزه حجاب ثابت بود. شما به عنوان فردی که در کشور ایران زندگی می‌کنید با هر نوع شیوه تفکری نسبت به ۱۵ سال گذشته که مقوله‌ای به عنوان گشت ارشاد ایجاد شد پاسخ دهید آیا مسئله حجاب مثبت ارزیابی می‌شود یا منفی؟ اگر ما پاسخ این پرسش را بتوانیم بپذیریم می توانیم خیلی کارهای دیگری انجام دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: مقاومت در برابر پذیرش حقایق خیلی سخت‌تر از خود حقیقت است. این مقاومت متاسفانه وجود دارد. چرا از اول تا آخر گشت ارشاد ضرر است؟ چراکه تنها است. در حالی که ۳۳۰ تکلیف از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث حجاب صادر شده و ۳۳ دستگاه مکلف شده‌اند آن را اجرا کنند، ۳۲ دستگاه خود را کنار کشیده‌اند. در حالی که کار اصلی به عهده آن دستگاه‌ها است. در بحث موتورسواری ما به فرهنگ راهنمایی و رانندگی نیاز داریم اما حجاب یک فرهنگ دینی ماست.

چه کسی تشخیص می دهد حجاب افراد مناسب نیست و باید در کلاس توجیهی حضور پیدا کنند؟ البته این جای تشکر دارد که از آن مکان به این نقطه رسیدیم که افراد دست گیر شده توسط گشت ارشاد را به مکان برده و آموزش می دهیم هیچ جای اسلام نگفته است که اگر موتور سوار شدید کلاه کاسکت بر روی سر خود بگذارید یا با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کنید. اما در اسلام گفته باید حجاب داشته باشید تا از خیلی از آسیب‌ها مصون باشید. سوال بنده این است شیوه و روش پیامبر (ص) و ائمه (ع) در برخورد با چنین مسائلی چه بوده است؟ آیا بگیر و ببند بوده است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا شیوه بزرگان ما در دین اسلام و بزرگان ما در انقلاب این بوده است؟ ما اصول انقلاب را رها کردیم و متاسفانه یک سری افراد را شاخص کرده ایم و به جای اینکه افراد را با شاخصه های انقلاب بسنجیم در حال سنجیدن انقلاب با شاخص های افراد هستیم. مثلا گفتیم جلال رشیدی شاخص انقلابی است و هرچه در انقلاب است را با جلال رشیدی می سنجیم. این کار درستی نیست. ما باید شاخصه های انقلاب را در نظر بگیریم و بسنجیم که آیا جلال رشیدی در این قالب می گنجد یا نمی گنجد. ما از اصول انقلاب خیلی به انحراف رفته ایم. حضرت آقا چیز دیگری می گوید. حرف امام (ره) چیز دیگری بود. تا راجع به گشت ارشاد صحبت می کنیم می گویند حضرت آقا مخالف بد حجابی است ما هم مخالف بدحجابی هستیم. کجا حضرت آقا از گشت ارشاد صحبت کرده است؟ یک اشاره یا یک جمله بیاورید که حضرت آقا از گشت ارشاد تعریف کرده باشد. حضرت آقا که با کسی تعارف ندارد. اگر چیزی خوب باشد می گوید خوب است.

گشت ارشاد سنخیتی با اصول انقلاب و رهبری ندارد/اسناد پزشکی ضرب و شتم مهسا امینی را رد می‌کند

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما چقدر قانون داریم که الان هیچکدام اجرا نمی شود و به نوعی حرمت قانون شکسته شده است؟ مگر در بحث ماهواره قانون نداریم که می گوید هر کسی ماهواره داشته باشد مجرم است. دوستان استناد می کنند برخورد با بدحجابی قانون است و مسئولیت آن بر عهده نیروی انتظامی است. ما هم قبول داریم. بحث ما روی شیوه کار است. حال سوال این است که چرا نیروی انتظامی گشت جمع آوری ماهواره نمی گذارد؟ گشتی بگذارید و بر روی پشت بام ملت رفته و آنتن های آنان را پایین بکشید. مسلم است که نمی شود. به دنبال اتفاق هایی که رخ داد بنده چند ماه است که فریاد می زنم. در دوره قبل گشت ارشاد کمتر شده بود. دوستان استدلال می کنند ما اگر امروز بگوییم گشت ارشاد جمع شده است مردم عریان به خیابان می آیند. بنده می خواهم برای این بحث گریه کنم. یک مقوله فرهنگی ساده را به یک مسئله بحرانی که برای نظام هزینه دارد تبدیل کرده‌اند. بنده این حرف را در اولین جلسه که در خصوص بررسی ابعاد پرونده مهسا امینی برگزار شد مطرح کردم اما آقایان ناراحت شدند. با این رفتارها داریم مردم را از دین زده می کنیم. بعد می گوییم این ها همه منافق و ضدانقلاب هستند. چرا امروز بانوان چادری در جامعه احساس امنیت نمی‌کنند؟ مگر در مهد تمدن شیعه نیستیم. چه کسی مسئول این وضعیت است؟ آیا کار دشمن است. خیر ما با ندانم‌کاری این وضعیت را به وجود آورده ایم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا به مردم حق می دهید که ریشه این مسائل را در اراده نظام ببیند، بیان کرد: بنده به مردم حق می دهم چنین تصوری داشته باشند چراکه آقایان در تلویزیون و مصاحبه ها از رهبری هزینه می کنند. در صورتی که اصلا نگاه حضرت آقا این نیست. سنت اسلام و سنت الهی این است که اگر ما قرار است مسئله ای را تبیین کنیم با زبان خوش باشد.

سوال بنده این است افرادی که به این کلاس ها توجیهی توسط گشت ارشاد برده می شوند وقتی بیرون می آیند متنبه شده و توبه می کنند؟کجا در آئین اسلام دیده ایم که این برخوردها باشد. صحبت بنده نافی مبارزه با آسیب هایی که به صورت سیستماتیک از بیرون به کشور تحمیل می شود نیست. ای کاش ویدیوی مهسا امینی را پخش نکرده بودند. این بنده خدا که حجابش مشکلی نداشت. در مقایسه با عرفی که در جامعه جاافتاده ایشان جز افرادی بود که حجاب بدی هم نداشت. ای کاش این فیلم پخش نشده بود. بنده در جلسه کمیسیون امورداخلی کشور نیز فیلم با کیفیت را دیدم. بنده هرچه فیلم را دیدم ایشان حجابش خیلی بهتر از افرادی بود که این روزها در خیابان می بینیم.

وی در ادامه با طرح این پرسش که سوال بنده این است که ملاک تشخیص اینکه یک فرد باید توسط گشت ارشاد بازداشت شود چیست؟ بیان کرد: حال دوستان می گویند بازداشت نگویید. بنده نمی دانم اینکه فردی را گشت ارشاد سوار ماشین می کند تا ببرد چه می گویند. هیچ تقطیعی در این فیلم صورت نگرفته است. بنده ویدئوی کامل اتفاق را دیدم. از لحظه ای که ایشان از ماشین پیاده شده تا لحظه ای که اورژانس آمده و ایشان را منتقل می کند مشخص است. البته اورژانس برای ایشان نیامده بود. گویا در ساختمانی که به آنجا نزدیک بوده اتفاقی رخ داده و اورژانس برای آنجا آمده بود. بعد که این اتفاق افتاده به این مکان آمده است. بنده تعهد اخلاقی دادم آنچه که واقعیت است را بگویم.

تاکنون به هیچ عنوان سندی دال بر ضرب و شتم مهسا امینی از لحاظ علم پزشکی به دست نیامده است

وی در در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه ما بر سر هیچی برای نظام هزینه ایجاد می‌کنیم. این دختر خانم به همراه خانواده خود به کرج آمده بودند. نیروی انتظامی می گوید ما اگر در صحنه تذکر دهیم و حجاب اصلاح شود فرد را به جلسه توجیهی نمی بریم. حرف ما این است که چه کسی تشخیص می دهد حجاب افراد مناسب نیست و باید در کلاس توجیهی حضور پیدا کنند؟ البته این جای تشکر دارد که از آن مکان به این نقطه رسیدیم که افراد دست گیر شده توسط گشت ارشاد را به مکان برده و آموزش می دهیم. سوال بنده این است افرادی که به این کلاس ها توجیهی توسط گشت ارشاد برده می شوند وقتی بیرون می آیند متنبه شده و توبه می کنند؟ این روش صحیح نیست.

رشیدی در ادامه با اشاره به ضرورت بازنگری در اساس گشت ارشاد، بیان کرد: ما قبلا هم پیشنهاد تغییر در این حوزه را دادیم. پذیرفتن این موضوع که این مسیر اشتباه است و در حال آسیب زدن به باورهای دینی مردم ماست خیلی مهم است. چقدر باید هزینه دهیم تا بعضی ها این موضوع را بفهمند؟ برخی از عزیزان ما در سطح عالی نیروی انتظامی نیز متوجه شده اند که گشت ارشاد برای نیروی انتظامی هزینه دارد. چراکه اگر نیروی انتظامی ما زحمت می کشند و در اقصی نقاط کشور امنیت برقرار می کنند در کنارش وقتی چنین حوادثی رخ می دهد مردم آن خدمات را فراموش می کنند. وقتی یک نفر مامور نیروی انتظامی را می بیند باید احساس امنیت بکند نه اینکه نگران شده و راه خود را کج کند. چند هفته قبل اتفاقی افتاد. نیروی انتظامی قصد دستگیری خانمی را داشت که خرده فروش مواد مخدر بود. این خانم سر و صدا کرد و گفت گشت ارشاد به حجاب من گیر داده است. مردم نیز مواد فروش را فراری دادند. ما این ذهنیت را برای مردم به وجود آوردیم و تثبیت کردیم هرجایی که یک ونی بود و آرم نیروی انتظامی را داشت لزوما کار گشت ارشاد را انجام می دهد. حال خانم خزعلی گفته بود ما گشت ارشاد نداریم بلکه امنیت اخلاقی داریم. بازی با کلمات یعنی چه؟

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بنده پیشنهاد جایگزین هم داده ام. این مقوله یک موضوع فرهنگی و اجتماعی است. یعنی اگر قرار است با چنین مسئله ای روبه رو شویم باید در مسیر درست خود گام برداریم. بنده پیشنهاد دادم که اول نیروی انتظامی را از این مقوله حذف کنیم و سپس گشت هایی را بگذاریم مانند ون هایی که بهزیستی گذاشت. زمانی که یک مردی همسر و فرزند خود را کتک می زند مرتکب جرم شده است. ولی ما چگونه با او برخورد می کنیم؟ یک گروهی از بهزیستی که کارشناس و روانشناس هستند مراجعه کرده و با این مرد صحبت می کنند. در کنارش اگر لازم باشد پلیس نیز در صحنه حاضر شده و کمک می کند. گشت ارشاد نیز باید به این سمت برود. بنده کاملا متوجه هستم که ماموران نیروی انتظامی در چه فشاری هستند. چراکه قبلا در این حوزه کار کردم. وقتی شما از صبح تا شب با ۱۰۰ نفر سر و کار دارید که به شما توهین می کنند خواه و ناخواه ذهن و روان آدم به گونه ای جلو می رود که ممکن است در آنی تصمیمی بگیرد که آسیب هایی به دنبال دارد. بنده در جلسه کمیسیون متوجه شدم که شورای انقلاب فرهنگی در قالب طرحی قصد دنبال کردن موضوع حجاب را داشته تا مسئولیت از نیروی انتظامی سلب شده و به عموم مردم واگذار شود. بنده از جزئیات آن اصلا اطلاعی ندارم. قرار شد طرح را بیاورند و اگر کمکی از دست ما بر می آید انجام دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که با افراد بی حجاب در جامعه چه برخوردی باید صورت گیرد؟ بیان کرد: اگر صد درصد افرادی که از نظر ما حجاب آنها مناسب نیست یا بی حجاب هستند یا بد حجاب هستند را در نظر بگریم حداقل ۹۰ درصد این افراد زندگی روزمره خود را دارند. در این فرهنگ رشد پیدا کرده اند. در خانواده ماها هم هست. شاید مادر یا همسر ما این وضعیت را نداشته باشد اما یک لایه آن طرف‌تر قطعا در اقوام ما این موارد را داریم. قطعا نگاه متفاوت در خصوص مقوله حجاب در خانواده ها داریم. حال ما باید بگوییم همه این افراد بدحجاب یا بی حجاب ضد انقلاب و ضد خدا هستند؟ مردم ما فهمیده هستند. چون ۹۰ درصد افرادی که در کشور ما زندگی می کنند و حجاب آنها مناسب نیست لزوما ضد دین و ضد انقلاب نبوده و با رهبری و شهدا زاویه ندارند. شاید ۱۰ درصد این افراد هنجارشکن باشند اما گشت ارشاد با رفتارش مدام از این ۹۰ درصد برمی‌دارد و بر روی این ۱۰ درصد می افزاید. امروز خیلی از افرادی که بی حجاب شده اند دلیلش لج بازی است. اکنون به این نقطه رسیده ایم. حتما برای آن ۱۰ درصد باید برنامه داشته باشیم و برخورد سلبی صورت گیرد. ما می گوییم معتاد مجرم نیست بلکه مریض است اما آن فردی که برای معتاد مواد تهیه می کند مجرم است. در مسئله حجاب نیز اینگونه است. بدحجاب یا بی حجاب لزوما مجرم نیست اما افرادی که به بدحجابی و هنجارشکنی تشویق می کنند متخلف بوده و باید با آنها برخورد شود.

اگر یک خانم بدحجاب یا بی حجاب کنار عکس شهید سلیمانی بایستد ما آن را دستاورد برای خودمان می دانیم. اما اگر عکس حاج قاسم را حذف کنیم آن خانم مجرم می شود. اگر یک خانم با حجاب نامناسبی در صف رای بایستد صدا و سیما در روز رای گیری ۲۰ بار آن را نشان می دهد تا بگوید ما توانستیم این نگاه را هم پای صندوق رای بیاوریم. بعد که رای داد و به خانه رفت. فردا همان خانم را گشت ارشاد می گیرد. این پارادوکس استاگر یک خانم بدحجاب یا بی حجاب کنار عکس شهید سلیمانی بایستد ما آن را دستاورد برای خودمان می دانیم. اما اگر عکس حاج قاسم را حذف کنیم آن خانم مجرم می شود. اگر یک خانم با حجاب نامناسبی در صف رای بایستد صدا و سیما در روز رای گیری ۲۰ بار آن را نشان می دهد تا بگوید ما توانستیم این نگاه را هم پای صندوق رای بیاوریم. بعد که رای داد و به خانه رفت. فردا همان خانم را گشت ارشاد می گیرد. این پارادوکس است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنده در ماجرای خانم رشنو تنها صحبتی که کردم این بود که یک سری شبهاتی برای خودم وجود دارد که قصد دارم خارج از فضای روتین رسانه ای آن را بررسی کرده و صادقانه با مردم در میان بگذارم تا مبتنی بر واقعیت ها صحبت کنم نه احساسات. آیا بنده حرف بدی زدم؟ ولی بنده را اپوزیسیون کردند. گفتند تنها نماینده ای که از خانم رشنو حمایت کرده شما بودید. بنده بر اساس مبانی انقلاب صحبت می کنم. بعد از اینکه خانم رشنو در تلویزیون حضور یافت دو حالت به وجود آمد. گفتند صورت ایشان کبود بود و بعد هم گفتند خونریزی کرده و ایشان را به بیمارستان بردند. این شبهه وجود داشت. بنده گفتم موضوع را بررسی می کنم. یا واقعا با ایشان برخورد کردند یا نکردند. یا ایشان را کتک زدند یا نزدند. اگر کتک زدند غلط کردند که ایشان را زدند. کجای انقلاب و دین ما اجازه داده یک دختر را کتک بزنیم؟ یک نفر را نزد شهید لاجوردی آوردند و گفتند به امام (ره) توهین کرده. فرد گفت من توهین کردم ولی مامور تو به من سیلی زده است. شهید لاجوردی گفت بلند شو و به او سیلی بزن و بعد بنشین به خاطر توهینت محاکمه ات می کنم. آیا این رفتار انقلابی است یا رفتار ما؟ اگر خانم رشنو را زدند غلط کردند. کجای قانون و دین و اصول انقلاب چنین اجازه ای داده است؟ پس باید جواب پس دهند. اگر هم نزدند باید مانند اتفاقی که برای خانم امینی افتاد مستند بگوییم ما کاری نداشتیم. به مردم هم بگوییم. امروز اعتماد مردم از دست رفته است. بنده از دقایق اولیه پیگیر اتفاقی که برای خانم امینی رخ داد بودم. واقعا خانم امینی مورد برخورد فیزیکی قرار نگرفته است. تاکنون مستندات پزشک قانونی نیز این موضوع را تایید می کند. اما مردم باور ندارند. می گویند این ها باهم دستشان در یک کاسه است.

وی افزود: مردم دیگر قبول ندارند. بنده تمام شبهاتی که در فضای مجازی در خصوص ایشان مطرح بود را درآوردم. ما باید بپذیریم که با مردم صادق نبودیم. سعی کردیم لاپوشانی انجام دهیم. برای همین مردم به ما اعتماد ندارند. هیچ گونه برخورد فیزیکی با خانم امینی نشده است. اما چون ایشان بیماری زمینه ای داشته است آن استرسی که به ایشان وارد شده سبب شده تا سکته کند. سه بار احیا می شود. اما متاسفانه فوت می کند. این مهم است که دلایل فوت با شفافیت اعلام شود. روایت اول خیلی مهم است متاسفانه ما صبر می کنیم تا بعد از یک اتفاق همه نظر دهند بعد شروع به تکذیب می کنیم. همان لحظه ای که خانم امینی را بردند بیمارستان کسری بنده خبردار شدم. به من زنگ زدند و اطلاع دادند. بنده همان موقع به نیروی انتظامی زنگ زدم و گفتم به مردم بگویید این اتفاق افتاده و فیلم آن را نیز منتشر کنید. سطح هوشیاری زمانی که به بیمارستان رسیده خیلی پایین بوده است. بنده گفتم در لحظات اولیه اطلاع رسانی کنید و نگذارید تفسیر به رای کنند. در کنار این فرایند از دنیا رفتن خانم امینی زمینه‌های بروز چنین حوادثی حائز اهمیت است. چه کسی می تواند تضمین دهد که فردا برای یک نفر دیگر چنین اتفاقی نیفتد؟ چه کسی می خواهد هزینه این کار را پرداخت کند؟ هزینه این کار را نظام و خانم های با حجاب پرداخت می کنند.

چه کسی می تواند تضمین دهد که فردا برای یک نفر دیگر چنین اتفاقی نیفتد؟ چه کسی می خواهد هزینه این کار را پرداخت کند؟ هزینه این کار را نظام و خانم های با حجاب پرداخت می کنندیک همسر و دختر شهید در شهری به خانمی تذکر داده بودند آنها را جوری کتک زده بودند که راهی بیمارستان شدند و افراد حاضر در پاساژ برای کتک خوردن این خانم ها هلهله می کردند. چه کسی باعث شده این اتفاق در جامعه بیفتد؟ ریشه این وضعیت را باید پیدا کنیم. چرا در جمهوری اسلامی ایران که مهد تشیع است یک همسر و دختر شهید زمانی که کتک می خورند مردم شروع به دست زدن می کنند؟

رشیدی کوچی در پایان بیان کرد: حالا همه مسئولان هم این موضوع را محکوم کنند. این دو قطبی را چه کسی ایجاد کرده است؟ حرف هم بزنیم فوری برچسب می زنند. در جلسه به بنده خودفروخته و نفوذی اسرائیل می گویند. تا به امروز این برچسب زدن ها جواب داده است. به نظر من اگر سازمان ها اطلاعاتی و امنیتی غربی و اسرائیلی در ۴۰ سال گذشته میلیاردها دلار هزینه می کردند که به چنین دستاوردی برسند اینگونه موفق نبودند. این توهم ایجاد می شود که نکند این رفتارها با هدف هزینه وارد کردن به نظام است.

دور قبل که پوتین به تهران سفر کرد کلیپ مادری جلوی ون گشت ارشاد پخش شد که التماس می کرد بچه مرا نبرید. کل فضای رسانه ای را تحت شعاع قرار داد و کسی کاری به سفر پوتین نداشت. الان هم که این اتفاق دقیقا در روزی رخ داد که ایران به شانگهای پیوست. بنده نمی گویم که این موضوع برنامه ریزی شده است. می خواهم بگویم چقدر راحت خودمان برای نظام هزینه درست می کنیم که بعد هم آن طرف آبی‌ها بر روی موج آن سوار شوند و از احساسات مردم سوءاستفاده کنند. این فرایند باید اصلاح شود و تا وقتی که این اصلاح نشود ما به بیراهه می رویم. خودمان عامل نارضایتی برای مردم شده ایم. بنده یک توئیت زدم و نوشتم از لحاظ قانونی موتور سواری بانوان اشکالی ندارد. استناد قانونی هم آوردم. یک بلایی سر من آوردند. یکی از افراد گفته بود فائزه هاشمی دوچرخه سواری بانوان را روی کار آورد و جلال رشیدی کوچی موتور سواری بانوان را می‌خواهد روی کار بیاورد. بنده سوال دارم این یک وجب فاصله بین ترک موتور نشستن با موتور را راندن از لحاظ شرعی چه ایرادی دارد؟ خانم ها می توانند ترک موتور بنشینند اما اگر یک وجب جلوتر بیایند حرام می شود.

انتهای پیام