گروسی در وین چه گفت؟

هشت صبح: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر به تهران و دیدار با مقامات بلند پایه کشورمان را مهم ارزیابی و تصریح کرد که یک درک روشن درباره ادامه همکاری‌ها برای حل‌وفصل مسائل پادمانی حاصل شده است.

افائل گروسی این مطلب را در جمع خبرنگاران مستقر در وین، پس از بازگشت از سفر دو روزه به تهران و دیدار با مقامات کشورمان مطرح کرد.

وی با اشاره به بیانیه مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت که چارچوب کلی برای حرکت رو به جلو بدست آمده است

مدیرکل آژانس اتمی در پاسخ به سووالی درباره ادعاهای سیاسی پادمانی عنوان کرد در گفت‌وگو با مقامات بلند پایه ایران مسائل فنی جزئی مورد بحث قرار نمی‌گیرد بلکه سطح همکاری و «اینکه اکنون زمان رسیدن به یک نتیجه ملموس است.» وی اضافه کرد: Lاین فضای ملاقات‌ها بود و به نظرم ما در این رابطه به یک درک روشن رسیده‌ایم تا بزودی اقدامات ملموسی را آغاز کنیم.»

او در پاسخ به سووالی درباره غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در ایران گفت که جمهوری اسلامی ایران نیازی برای توضیح به اژانس در این باره ندارد. «ما باید اطمینان حاصل کنیم که قابلیت‌های لازم را برای بازرسی فعالیت های هسته ای در اختیار داریم. آن ها در سطحی که اعلام می‌کنند غنی سازی می کنند و سپس ما بازرسی‌های لازم را انجام می‌دهیم.»

گروسی خاطر نشان کرد: «ما درباره انگیزه و دلایل اقدام (ایران) صحبت نمی‌کنیم. برای ما بازرسی و حساب هرگرم غنی‌سازی در آنجا اهمیت دارد و این فضای مذاکراتی بود که صورت گرفت.» وی نتیجه گفت‌وگوهای صورت گرفته در این رابطه را رضایتبخش خواند و گفت که مسائل دیگری در ارتباط با برنامه هسته ای ایران مطرح است اما به این موضوع ارتباطی ندارد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سووالی دیگری درباره تفاوت توافقات صورت گرفته با ایران برای حل وفصل مسائل پادمانی با ادوار گذشته گفت: ما از مدت‌ها پیش به دنبال رسیدن به نتیجه بودیم وبه همین خاطر لازم بود که این گفت‌وگوها صورت گیرد. ما درباره شماری از اقدامات ملموس به توافق رسیدیم. وی ادامه داد: همانطور که می‌توانید تصور کنید ما در این رابطه با ایران توافق کردیم و در نهایت ارزیابی های خود را گزارش خواهیم کرد.

گروسی اشاره کرد که به زودی جلسات فنی در ایران برگزار خواهد شد تا مسائل پادمانی حل‌وفصل شود؛ مدیرکل آژانس با بیان اینکه جزئیات و دستورکار جلسات را افشا نخواهد کرد افزود: «اما توافق کردیم که در راستای انجام بازرسی‌ها و دسترسی به برخی افراد و مواد مورد علاقه حرکت کنیم. بنابراین این یک تغییر (نسبت به توافقات) گذشته است»

مدیرکل آژانس درباره طولانی شدن روند گفت‌وگوها برای حل‌وفصل مسائل پادمانی گفت: برای من مهم وضعیتی است که امروز در آن قرار داریم. معتقدم که یک پیشرفت واقعی با دولت ایران، دستکم بلحاظ صحبت‌هایی که من مطرح کردم صورت گرفت. تصور می‌کنم که صحبت‌های من مورد توجه قرار گرفت و امیدوارم به زودی شاهد نتیجه باشیم.

وی به توافقات صورت گرفته درباره ازسرگیری فعالیت دستگاه‌های نظارتی آژانس در ایران هم اشاره کرد و مدعی شد که این موضوع از آن جهت مهم است که او پیشتر درباره ضرورت تداوم دانش آژانس نسبت به فعالیت‌های هسته ای در ایران ابراز نگرانی کرده بود. « ما در حال از دست دادن اطلاعات در برخی حوزه‌ها هستیم که بسیار مهم هستند، به ویژه در زمینه احتمال از سرگیری اجرای برجام. چون اگر اطلاعات درباره جنبه‌های مهم (فعالیت‌های هسته‌ای ایران) مانند تولیدات سانتریفیوژها و سایر مسائل موجود نباشد، کار ما برای اینکه به ایران و سایر طرف‌های برجام در خصوص ایجاد مبنای لازم (به منظور از سرگیری برجام) اطمینان دهیم، دشوار خواهد بود. »

گروسی ادامه داد که تطابق اطلاعات و داده‌ها کاری زمان و پرزحمت است «اما اکنون می‌توانیم دوباره مبنای اطلاعات (مورد نیاز برای برجام) را بسازیم. مدیرکل آژانس خاطر نشان کرد: این‌ها فقط در حد حرف نیست و واقعی است. ما در این زمینه کمبود داشتیم و با ایران توافق کردیم که جبران شود.

وی درباره ادعای کشف ذرات اورانیوم با غلظت ۸۴ درصد در ایران هم گفت که در جریان «مذاکرات عادی صورت گرفته در چارچوب همکاری‌های پادمانی ما به این نتیجه رسیدیم که آن تاسیسات خاص به بازرسی‌های بیشتری نیاز دارد. ما این را به ایران پیشنهاد کردیم و ایران هم پذیرفت. بنابراین ما شدت بازرسی‌ها را (در آنجا) افزایش خواهیم داد.»

ایران به سطح غنی‌سازی اعلام شده در تاسیسات (فردو) پایبند است

گروسی عنوان کرد که طبق توافقات صورت گرفته قرار شد سطح بازرسی‌ها از این مرکز (فردو) ۵۰ درصد افزایش یابد.«بنابراین تصور می‌کنم که یک پیشرفت خوبی بلحاظ شفاف‌سازی در این زمینه حاصل شده است».

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تصادفی یا عمدی بودن کشف ادعایی ذرات اورانیوم با غنای ۸۴ درصد گفت: ما درباره انگیزه (غنی‌سازی) قضاوت نمی کنیم. ما با موضوعی مواجه شدیم که نیازمند شفاف‌سازی بود. ما اطلاعاتی را درباره سطحی از غنی‌سازی در یک تاسیسات به‌خصوص داشتیم. بعد از نمونه برداری شاهد یک افزایش بودیم. اما گاهی در این قبیل دستگاه‌ها نوسان بوجود می‌آید که می‌تواند تصادفی یا بلحاظ زمانی محدود باشد.

وی نکته مهم را عدم انباشت مواد اتمی با غنای بالاتر از ۶۰ درصد در ایران دانست و گفت که درنتیجه بررسی‌های به عمل آمده از سوی بازرسان آژانس، غنی سازی و انباشت مواد هسته‌ای با غنای بالاتر از ۶۰ درصد در ایران صورت نگرفته است.

مدیرکل آژانس خاطر نشان کرد: آنچه برای ما مهم است این است که ایران سطح غنی‌سازی مورد انتظار در آن تاسیسات را اعلام کرده و به آن پایبند بوده است.

گروسی در پاسخ به سووالی درباره زمان ادعایی گریز هسته‌ای و دست‌یابی ایران به سلاح هسته ای تصریح کرد که آژانس به این صورت اندازه‌گیری نمی‌کند «البته بر کسی پوشیده نیست که مقادیری از مواد با غلظت ۶۰ درصد انباشت شده که بلحاظ ادبیات پادمانی می‌توان با آن وسیله اتمی ساخت اما به این معنی نیست که ایران چنین کاری را می‌کند. ایران چنین کاری نمی‌کند و ما هم هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداریم»

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها از مواد اتمی با غلظت بالا برخوردار هستند افزود: نکته مهم و کلیدی در حوزه اطمینان‌بخشی (درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران) این است که ما دسترسی‌های لازم را در اختیار داشته‌باشیم. او با اشاره به نقش فنی آژانس برای بازرسی از فعالیت‌های اتمی ایران گفت که میان غنی‌سازی ۶۰ درصدی و ساخت سلاح هسته‌ای منطق چندانی نمی‌بیند.

گروسی دیروز (۱۲ اسفند) وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال رسمی بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. وی دیروز و امروز با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و دو طرف در نشست مشترک خبری شرکت کردند. ملاقات با وزیر امور خارجه و رئیس جمهوری کشورمان از دیگر برنامه‌های وی در جریان سفر به تهران بود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان در ملاقات با گروسی، با بیان اینکه برخی کشورها مسأله هسته‌ای را بهانه‌ فشار مضاعف بر ملت ایران قرار داده‌اند، توصیه کرد که آژانس رفتار حرفه‌ای و منصفانه و بی طرفانه داشته و تحت‌تأثیر مقاصد سیاسی قدرت‌ها قرار نگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا