گروسی مدعی شد که آژانس از ایران انتظار دارد که به ‌طور کامل اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را به این سازمان بدهد.

هشت صبح: رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب گفت: «این سازمان آماده تعامل مجدد با ایران است.»

به گزارش رویترز؛ رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب در ادعایی گفت که آژانس دسترسی محدودی به تاسیسات هسته‌ای ایران دارد، اما این سازمان آماده تعامل مجدد با ایران است.

وی همچنین گفت: در حالی که تهران بر بسته شدن تحقیقات آژانس برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ اصرار دارد، مسائل باقی مانده بین ایران و ناظر هسته‌ای سازمان ملل از بین نخواهد رفت.

گروسی مدعی شد که آژانس از ایران انتظار دارد که به ‌طور کامل اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را به این سازمان بدهد.

این در حالی است که بارها مقامات ایران تاکید کردند که بیشترین نظارت سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای و سایت‌های ایران بوده است.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره نظارت‌های آژانس گفت: «دولت‌های مدعی، خودشان هم تولید سلاح‌های هسته‌ای را ادامه داده و هم به کار برده‌اند و هم این تسلیحات را به رژیم صهیونیستی هدیه داده‌اند. کشورهایی که باید خلع سلاح شوند، جایزه می‌گیرند و کشورهایی که به تعهدات خود پایبند بوده‌اند، حتی از حقوق مندرج در ان.پی.تی نیز محروم می‌شوند. در حالیکه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران تنها دو درصدِ برنامه های هسته‌ای جهان را شامل می‌شود، ۳۵ درصد بازرسی‌ها از تاسیسات ماست.»

پیشتر نیز محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره فعالیت هسته‌ای ایران گفت: «در جمهوری اسلامی ایران یک مورد فعالیت هسته‌ای وجود ندارد که به آژانس اعلام نشده باشد یا آژانس از آن بی اطلاع باشد. امروز در حدود ۲ درصد از ظرفیت هسته‌ای دنیا مربوط به ایران است، اما حدود ۲۵ درصد از بازرسی‌ها از ایران انجام می‌شود.»