سیاسی

کنعانی: موافقتنامه جامع همکاری ایران‌ و روسیه اجرایی می‌شود – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری اظهار کرد: در آستانه اربعین شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت هستیم که پیشاپیش تسلیت عرض می‌کنم.شاهد عزیمت مشتاقان زیارت استان سیدالشهدا به سمت عراق و کربلای معلی هستیم لذا امیدواریم با ترتیباتی که میان ایران و عراق در طول ماه‌های گذشته صورت گرفته شاهد برگزاری این کنگره عظیم معنوی در کمال آرامش و امنیت باشیم.

وی ادامه داد: از کمک‌های دولت عراق و مساعدت‌ها و تلاش‌های ارزنده‌ای که امسال همانند سال‌های گذشته حسن میزبانی داشتند تشکر می‌کنیم و همچنین از ملت بزرگ و سخاوتمند عراق که با روی گشاده میزبانی از زائران را دارند تشکر می‌کنم.

سخنگوی وزارت‌خارجه در مورد کودتای ۲۸ مرداد و آخرین پیگیری حقوقی وزارت‌خارجه در مورد آن، تصریح کرد: دیروز اولین جلسه در شعبه ۵۵ امور بین‌الملل قوه قضائیه برگزار شد، اساس برگزاری این دادگاه یک مبنای قانونی جدی دارد، هم اصل ۳۴ قانون اساسی که دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هم بند یک قانون ۱۰ الزام دولت و پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدام‌ها و جنایات دولت آمریکا که مبنای قانونی دیگری است که دولت و قوه قضائیه می‌بایست در این زمینه اقدامات خود را انجام دهند. دادخواست بیش از ۴۰۰ هزار نفری از شهروندان را داریم. در راستای احقاق حقوق شهروندان ایرانی و دادخواستی که دادند این دادگاه تشکیل شده است و روند آن تا زمان رسیدگی‌کامل به دادخواست‌های شهروندان ایرانی ادامه پیدا خواهد کرد. در نتیجه اقدام ننگین رژیم‌های آمریکا و انگلیس در طراحی و کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت قانونی ایران بیش از ۲۵ سال خسارت معنوی و مادی در حوزه‌های مختلف و اقتصادی به ملت ایران وارد شده که این دادگاه در راستای استیفای حقوق ملت ایران است. این حقی است که برای دولت و ملت و بویژه شهروندان ایرانی وجود دارد.

در مورد ضرورت آتش بس هیچ تردیدی وجود ندارد

کنعانی در مورد مذاکرات آتش بس در غزه، افزود: در مورد ضرورت آتش بس هیچ تردیدی وجود ندارد. جهان از بیش از ۱۰ وحشی‌گری و جسارت رژیم اسرائیل به تنگ آمده است و بیش از این، جهان پذیرش این حجم از جنایت را ندارد. استمرار این جنایت نتیجه بی عملی جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد است. ایران از هر تلاش صادقانه‌ای به‌منظور برقراری آتش بس استقبال می‌کند و همچنین در طول ماه‌های گذشته یکی از مهم‌ترین کشورهایی بودیم که از همه ظرفیت‌ها و تلاش‌های خود برای توقف ماشین کشتار جنگی استفاده کرده است. دولت آمریکا را به‌عنوان یک دولت صالح و دارای صلاحیت برای پیگیری آتش بس تلقی نمی‌کنیم که البته ناشی از رفتارهای خود آمریکا است و یکی از حامیان رژیم غاصب صهیونیستی است و هیچ تعهدی به امنیت و صلح بین‌المللی ندارد. آمریکا تا الان اثبات کرده که یک طرف جنگ و کشتار است. اگر در دولت آمریکا اراده جدی برای توقف جنایات در غزه وجود داشت، از توانایی کافی برای متوقف کردن ماشین کشتار جنگی برخوردار بود.

وی ادامه داد: مذاکراتی که انجام شد یک طرف گروه‌های فلسطینی و طرف دیگر رژیم صهیونیستی است که تا الان ۴۰ هزار نفر را قتل عام کرده است، رژیم نشان داده که تمایلی به آتش بس ندارد. جنبش حماس هم به‌عنوان طرف اصلی مذاکره کننده فلسطینی دیدگاه خودش را اعلام‌کرده و از نگاه حماس، رژیم اسرائیل تمایلی به آتش بس ندارد. بنابراین توپ در زمین رژیم اسرائیل و آمریکا است. آن‌چه محل قضاوت قرار گرفت، عملکرد دولت آمریکا خواهد بود. جنبش حماس دیدگاه خودش را بیان کرده است. در این زمینه تماس‌ها و مشورت‌های ما با دوستان منطقه‌ای برقرار شده و دیدگاه‌های خود را بیان کرده‌ایم.

به دنبال تشدید ناامنی در منطقه نیستیم

وی در مورد احتمال تغییر در زمان و نحوه اجرای پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی با اولویت دادن به برقراری آتش‌بس در غزه، افزود: موضوع آتش بس و حد ایران در پاسخ دادن به رژیم متجاوز که به تمامیت ارضی کشورمان تعرض کرده و مهمان ما را در اقدام تروریستی به شهادت رسانده است. موضوع آتش بس یک موضوع و مطالبه جهانی است. جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین و قوی‌ترین حامی منطقه‌ای و بین‌المللی طرفدار آتش بس هستیم.
این موضوع ارتباطی با حق مشروع و قانونی ایران در تنبیه متجاوز ارتباطی ندارد. ما از منظر منشور ملل متحد حق داریم از امنیت و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم. در این زمینه به راهکارهای سیاسی و حقوقی پایبند بودیم. متأسفانه شورای امنیت در انجام وظیفه خود در برابر رژیم اسرائیل ناتوان بود. اگر تمامیت ارضی کشوری مورد تجاوز قرار گیرد و شورای امنیت نتواند از حق آن دفاع کند، حق آن کشور است که از تمامیت ارضی خود دفاع کند. به دوستان گفتیم به دنبال تشدید ناامنی در منطقه نیستیم اما بر حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز تاکید داریم و در زمان مقتضی از آن استفاده خواهیم کرد.

ما با رژیمی یاغی مواجهیم که به هیچیک از قوانین بین‌المللی پایبند نیست

کنعانی در مورد میانجیگری برخی کشورها برای عدم پاسخ ایران به رژیم اسرائیل، تصریح کرد: اگر جامعه بین‌المللی و شورای امنیت می‌توانست، و در عمل نشان می‌داد که بر حفظ و صلح بین‌المللی و کشورهای منطقه در مقابل رژیم صهیونیستی از اراده و توانایی لازم برخوردار است، ما شاهد بیش از ۱۰ ماه جنایت در غزه نبودیم. درخواست خویشتنداری از ایران در شرایطی که رژیم غاصب صهیونیستی صلح و امنیت منطقه‌ای با تهدید جدی مواجه کرده، درخواست غیر منطقی است. ما با رژیمی یاغی مواجهیم که به هیچیک از قوانین بین‌المللی پایبند نیست. بی‌کیفر ماندن این رژیم یک تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. در کمال تأسف در شورای امنیت سازمان ملل رژیم آمریکا حتی از محکوم کردن این اقدام تروریستی اسرائیل در ترور هنیه اجتناب کردند و مانع صدور یک بیانیه شدند، آیا درخواست خویشتنداری یک درخواست معقولانه است یا درخواستی در جهت تشویق ادامه یک رژیم جنایتکار در ادامه جنایات خود است؟

رژیم اسرائیل تبدیل به تهدیدی علیه امینت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی شده است

سخنگوی وزارت خارجه در مورد حمایت ایران از لبنان در صورت حمله رژیم اسرائیل به آن، گفت: ایران در جهت حفظ و تأمین امنیت خود در مقابل متجاوز از همه امکانات خود استفاده خواهد کرد. رژیم اسرائیل تبدیل به تهدیدی علیه امینت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی شده است. در ارتباط حمایت از دولت و ملت لبنان، ایران در حمایت از امنیت منطقه به خود تردیدی راه نخواهد داد چرا که با یک تهدید فراگیری در منطقه از سوی رژیم صهیونیستی مواجه هستیم. حمایت از لبنان یک مسؤولیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. رژیم اسرائیل پیش از این ضربه شست مقاومت سرافراز لبنان را چشیده است. طبیعتاً ایران در حمایت از امنیت ملی خود قاطع و محکم بوده و است.

نقش آمریکا در بحران یمن به هیچ عنوان سازنده نبوده است

کنعانی در مورد سند ارائه شده توسط چین در رابطه با کودتای ۲۸ مرداد، گفت: در جریان انتشار این سند توسط دولت چین قرار گرفتیم و از این موضوع هم مطلع هستیم و گزارشات مرتبط را دریافت کردیم. ما در سالگرد کودتای امریکایی ۲۸ مرداد علیه دولت و ملت ایران قرار داریم. به گواهی تمامی اسناد و مدارک تاریخی و مدارک آرشیو ملی آمریکا منتشر شد، این کودتا توسط رژیم آمریکا و انگلیس علیه ایران طراحی شده است لذا این کودتا نمونه آشکار از دخالت در امور داخلی ایران و محروم ساختن ملت ایران در حق قانونی خود است.

وی در مورد واکنش ایران به ارسال تسلیحات به عربستان در جنگ یمن، گفت: نقش آمریکا در بحران یمن به هیچ عنوان سازنده نبوده است. در ماه‌های اخیر شاهد تجاوزات مستقیم آمریکا و انگلیس در نقض حاکمیت یمن بودیم. اینگونه اقدامات غیر سازنده از نگاه ایران و قوانین بین‌المللی محکوم است. از مذاکرات صلح حمایت می‌کنیم.

موافقتنامه جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه به زودی اجرایی خواهد شد

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه سفیر ایران در روسیه به‌تازگی ضمن اعلام خبر دعوت رئیس‌جمهور روسیه از رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سران بریکس، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال امضای موافقتنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور در حاشیه این اجلاس را رد نکرد؛ آخرین تحولات در این زمینه چه بوده است؟ اظهار داشت: درباره معاهده جامع ایران و روسیه، نشست‌های فنی، حقوقی و سیاسی انجام شده و اراده سیاسی مشترک در این باره برای تقویت و تحکیم روابط این سند در آخرین دور مذاکرات نهایی شده و به پاراف هیئت‌های حقوقی دو کشور رسیده است؛ ما شاهد دعوت پوتین از رئیس جمهور برای حضور در اجلاس بریکس بودیم و فرصت برای گفت‌وگو و تبادل نظر در این نشست و نشست‌های آتی وجود دارد؛ در چارچوب اراده دو کشور مذاکرات حقوقی و فنی سند به پایان رسیده و پس از امضا و تکمیل فرایندهای لازم، اجرایی خواهد شد.

گفت‌وگوهای تلفنی مستمری میان وزرای خارجه ایران و مصر برقرار است

وی در مورد تبادل آخرین پیام میان ایران و آمریکا، افزود: قرار نیست جزئیات پیام‌هایی که مبادله می‌کنیم را در رسانه اشاره کنیم چرا که ماهیت اینگونه پیام‌ها محرمانه است. کانالهای ارتباطی میان دو کشور وجود دارد.

کنعانی در مورد اینکه در صورت بهبود روابط ایران و آمریکا، تکلیف مسئله کودتای ۲۸ مرداد چیست، گفت: حقوق مسلمی که از ملت ایران در ۲۸ مرداد ضایع شده با مرور زمان این حقوق نه از بین خواهد رفت و نه به فراموشی سپرده خواهد شد. این کودتا طبق فرمایشات رهبری نقطه شرع خصومت عینی ایران است و بپذیرند نسبت به آن مسئول‌اند.

سخنگوی وزارت‌خارجه در مورد ارتقای روابط ایران با کشورها، گفت: شاهد یک روند بسیار مثبت و خوشحال کننده در روند تبادل نظرها در ایرانیان و مصر در سطوح عالی هستیم. در چارچوب اراده مشترک دو کشور که دو رئیس جمهور در حاشیه همکاری‌های اسلامی در ریاض اتخاذ شد دو طرف یکدیگر را مکلف کردند زمینه رفع موانع ارتباطات سیاسی را فراهم کنند. خوشبختانه گفت‌وگوهای تلفنی مستمری میان وزرای خارجه دو کشور برقرار است.

وی در مورد ارتباط با بحرین گفت: طرفین توافق مردند سازوکار مشترکی را برای از سرگیری روابط سیاسی ایجاد کنند که در همین مسیر مبتنی بر توافق مشترک حرکت خواهیم کرد.

در رابطه با تنبیه متجاوز، طبیعی است که دولت ایران مبتنی بر منشور و حقوق بین‌الملل حق قانونی دارد

کنعانی در مورد نقش ایران برای عادی سازی روابط سوریه و ترکیه اظهار کرد: حتماً از چنین رویکردی با جدیت حمایت می‌کنیم و معتقدیم دو کشور مهم و منطقه‌ای سوریه و ترکیه که از شرکا و متحدان منطقه‌ای راهبردی هستند، هرچه سریع‌تر مشکلات موجود دو کشور حل شود و به روابط عادی بازگردند.

وی در مورد تنبیه متجاوز توسط ایران گفت: ایران کشوری مقتدری است و در کوران حوادث نشان داد در حمایت از امنیت و منافع ملی خود قاطع عمل می‌کند و از خود انفعال نشان نخواهد داد. در رابطه با تنبیه متجاوز، طبیعی است که دولت ایران مبتنی بر منشور و حقوق بین‌الملل حق قانونی دارد. هرگونه اقدام و تلاش ماجراجویانه‌ای از سوی رژیم اسرائیل مورد توجه قرار گیرد. اکنون جهان با یک پدیده چالشگر و جسوری مواجه است که به هیچ یک از معاهدات بین‌المللی پایبند نیست لذا این تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است که همه باید به آن توجه داشته باشد.

پاسخ ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی یک حق ذاتی و مشروع برای ایران است

کنعانی در مورد امتیازگیری ایران در مذاکرات آتش بس به نفع فلسطین، خاطرنشان کرد: پاسخ ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی یک حق ذاتی و مشروع برای ایران است این حق تحت هیچ شرایطی ضایع نخواهد شد. اقدام رژیم صهیونیستی در ترور هنیه تجاوز آشکار است. حمایت از فلسطین را برای خود یک اصل قطعی می‌دانیم. تنبیه متجاوز اتفاقاً اقدامی در جهت کمک به صلح و ثبات منطقه‌ای و کمک به مسئله فلسطین است. رهبری فرمودند خونخواهی مهمان حق ایران است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا