کنترل نرخ ارز با سیاست‌های قدیمی شدنی نیست/ سرکوب ارزی غلط است

Print Friendly, PDF & Email

مرحبا در گفتگو با مهر:

کنترل نرخ ارز با سیاست‌های قدیمی شدنی نیست/ سرکوب ارزی غلط است

کنترل نرخ ارز با سیاست‌های قدیمی شدنی نیست/ سرکوب ارزی غلط است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متأسفانه بانک مرکزی برخی از سیاست‌های قدیمی را که در سال ۹۷ اجرا شد، باز هم اجرا می‌کند که این سیاست‌ها راه به جایی نخواهد برد.

غلامرضا مرحبا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره علت عدم تأثیر سیاست‌های دولت برای کنترل بازار ارز، اظهار داشت: کارآمدی سیاست‌ها را از تأثیر آن‌ها در بازار باید بسنجیم. اگر چه تغییراتی در بانک مرکزی رخ داده و سیاست‌های جدیدی در حال اجرا است، اما به نظر می‌رسد در اجرای برخی از این سیاست‌ها یا خوب اقدام نشده یا این سیاست‌ها ناقص اجرا شده است. ضمن اینکه فاصله جدی بین بخش دولتی و بخش خصوصی ما در بازار ارز وجود دارد و مفاهمه و درکی بین این دو بخش وجود ندارد که این موضوع هم در التهابات بازار ارز بی‌تاثیر نیست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آزاد کردن منابع ارزی ما در خارج از کشور، پایدار کردن منابع ارزی، مدیریت تقاضا برای ارز و واقعی کردن تقاضای ارز بسیار مهم است و برای هر کدام از این موارد بانک مرکزی باید سیاست‌هایی را در نظر گیرد. متأسفانه بانک مرکزی برخی از سیاست‌های قدیمی و پیشین را که در سال ۹۷ اجرا شد، باز هم اجرا می‌کند که طبیعی است این سیاست‌ها نتایج مشابه سابق را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: سرکوب نرخ ارز یا ارز تک نرخی در گذشته جواب نداد و ما یک بار از دست ارز ۴۲۰۰ تومانی رها شدیم و حالا اگر باز هم یک ارز تک نرخی یا سیاستی اینچنینی را در نظر بگیریم، درست نیست و منابع ارزی کشور را تلف می‌کند. تعیین نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و مواردی مشابه این ادامه همان کارهای قبل است که در گذشته جواب نداده است. البته موضوع ارز بسیار پیچیده است و عوامل انتظاری هم بر بازار ارز بسیار مؤثر است. در کشور و بازار ارزی ما بیشتر از عوامل پایه‌ای که در علم اقتصاد برای کنترل بازار ارز توصیه شده است، عوامل انتظاری تأثیر دارند.

برخورد دستگاه‌های امنیتی با مخلان بازار ارز
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سامانه‌ها و سایت‌های زیادی در زمینه ارز در کشورمان وجود دارد که حتی در روزهای تعطیل هم قیمت گذاری می‌کنند، بدون آنکه به صورت واقعی معامله‌ای در این سامانه‌ها یا سایت‌ها انجام شده باشد. این اقدامات بازار ارز را ملتهب می‌کند که البته بر آن‌ها نظارت می‌شود و دستگاه‌های امنیتی کشور برخوردهایی با آنان انجام دادند و این برخوردها ادامه خواهد داشت. حتی برخی از اتباع بیگانه هم در به هم ریختن بازار ارز ما دخیل هستند. عده‌ای از این افراد در داخل کشور و برخی هم در خارج از کشور هستند. گروه‌هایی درباره ارز در برخی از پیام‌رسان‌ها وجود دارد که صدها هزار نفر عضو دارند و در این پیام‌رسان‌ها قمار با نرخ ارز اتفاق می‌افتد و روی ارز قیمت گذاری غیر واقعی انجام می‌دهند. برخی از افرادی که بازار ارز را در یکسری از سامانه‌ها و پیام‌رسان‌ها بهم می‌زنند، از خارج از کشور هدایت می‌شوند.

مرحبا گفت: البته باید بپذیریم که به علت تحریم‌ها ساز و کار مبادله ارزی ما با مشتریانمان ساده نیست؛ یعنی بازرگانی که کالایی را صادر می‌کند و می‌خواهد ارز خود را بازگرداند یا بازرگانی که می‌خواهد ارز ببرد و واردات انجام دهد، به دلیل تحریم نمی‌تواند این کار را به سادگی انجام دهد. برخی افراد با استفاده از رمز ارزها بازار ارز را به هم می‌ریزند، اما مسئله مهم این است که قیمت ارز فعلی متناسب با واقعیت‌ها و توان اقتصادی ما نیست و غیرواقعی است.
وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس به نیابت از مردم از مسئولان اجرایی به علت گرانی‌ها و تلاطمات بازار ارز گله و تاکید کردند که باید بازار ارز مدیریت شود. راه‌های خوبی برای مدیریت بازار ارز وجود دارد و این موضوع امکان‌پذیر است اما باید حتماً از راه‌های علمی و افراد دانشمند و با تجربه استفاده کنیم. اظهارنظرهای غیرتخصصی درباره بازار ارز صحیح نیست و بازار را ملتهب می‌کند و فقط افراد ذیربط باید در این زمینه اظهارنظر کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی باید به نحوی عمل کند که بتواند تمام بازار ارز در کشور یعنی در بخش دولتی، بخش خصوصی و بازار غیر رسمی را با سیاست‌های خود تحت تأثیر قرار دهد و کنترل کند. ما حتی قاچاق ارز هم داریم، علاوه بر این برخی از افراد ارز را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در منازل و صندوق‌های خود نگه می‌دارند و بخش بزرگی از اسکناس‌های ما از چرخه مبادله خارج می‌شود. بانک مرکزی باید همه این بخش‌ها را تحت کنترل خود درآورد تا نرخ ارز از التهاب خارج شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا