کسری بودجه پنهان در ۱۴۰۳نداریم/عدد قیمت هر بشکه نفت قابل دفاع است – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email


به گزارش خبرنگار مهر، داوود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص چرایی تداوم وجود کسری بودجه دولت علی رغم رشد درآمدهای مالیاتی، گفت: البته ادعای وجود کسری بودجه باید بر اساس مستندات باشد. در سرفصل احکام کلان بودجه بسیار شفاف بیان کردیم که درآمدهای دولت، تملک دارایی سرمایه‌ای و تراز سرمایه‌ای و عملیاتی چگونه خواهد بود.

وی افزود: آنچه که می‌تواند در ادبیات اقتصادی به عنوان کسری بودجه اندازه‌گیری شود، همان تملک دارایی‌های مالی است، یعنی قسمت سوم منابع دولتی است و نشان دهنده کسری دولتی است.

منظور در خصوص انواع کسری‌های بودجه متذکر شد: در کل ما یک کسری پنهان و یک کسری آشکار داریم. کسری پنهان یعنی آنکه با عددسازی درآمدها را به گونه‌ای افزایش می‌دهیم و منابع را به گونه‌ای افزایش داده و وانمود می‌کنیم که گویی می‌توانیم پاسخگوی هزینه‌ها باشیم.

معاون رئیس جمهور گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به صورت واقعی، تلاش بسیاری کردیم که در اعدادمان کسری پنهان بودجه نداشته باشیم. یعنی عددها را کارشناسانه بر اساس مؤلفه‌های واقعی برآورد کرده‌ایم.

وی با اشاره به بخش نفت افزود: در خصوص صادرات نفت آنچه را که در برنامه طراحی کرده و نوشته‌ایم بر اساس واقعیت‌ها است، اینکه دولت چه میزان صادرات نفت باید داشته باشد، با چه نرخ ارزی و با چه میزان قیمت نفت این صادرات را باید انجام دهد.

وی در خصوص تعیین قیمت فروش نفت در هر بشکه ادامه داد: قیمت نفت را خیلی شفاف ۷۱ دلار به دور از بلند پروازی در نظر گرفتیم. این برآوردی است که همه سازمان‌های بین‌المللی انجام دادند لذا این عدد برای هر بشکه نفت عددی قابل در بازار جهانی انرژی دفاع است.

در حال تکمیل…

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا