قالیباف در دیدار با رئیس مجلس عمان: کریدور شمال-جنوب نقش موثری در روابط ایران و عمان ایفا می‌کند رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه روابط ایران و عمان، کریدور شمال-جنوب در شرایط کنونی تحولات منطقه‌ای و جهانی بسیار حائزاهمیت است و می‌تواند در تقویت حوزه اقتصاد دو کشور مؤثر باشد. به گزارش هشت صبح، […]

قالیباف در دیدار با رئیس مجلس عمان:

کریدور شمال-جنوب نقش موثری در روابط ایران و عمان ایفا می‌کند

کریدور شمال-جنوب نقش موثری در روابط ایران و عمان ایفا می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه روابط ایران و عمان، کریدور شمال-جنوب در شرایط کنونی تحولات منطقه‌ای و جهانی بسیار حائزاهمیت است و می‌تواند در تقویت حوزه اقتصاد دو کشور مؤثر باشد.

به گزارش هشت صبح، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان ملاقات‌های دوجانبه خود با رؤسای مجالس حاضر در هفدهمین اجلاس PUIC در دیدار با «خالد المعولی» رئیس مجلس عمان ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه ایران و عمان در حوزه سیاسی و اقتصادی، گفت: چندین دهه است که روابط دوستانه و برادرانه‌ای میان عمان و ایران برقرار است که سلطان قابوس در پایه‌گذاری آن نقش ویژه‌ای داشته و امروز سلطان هیثم بن طارق همان سیاست را ادامه می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه برقراری و توسعه روابط دوجانبه میان ایران و عمان و سایر کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه، جزئی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: معتقدیم نقش کشور عمان در هر ۳ نوع ارتباط بسیار ویژه است. ارتباطات در حوزه سیاسی بسیار دوستانه و عمیق است و باید تلاش کرد این روابط به حوزه اقتصادی نیز تعمیم پیدا کند.

نقش مؤثر کریدور شمال‌-جنوب در روابط ایران و عمان

قالیباف با اشاره به اینکه امروز روابط میان تجار ایرانی و عمانی از طریق وزرا و رؤسای بانک مرکزی دو کشور در حال پیگیری و روبه‌پیشرفت است، یادآور شد: البته باید کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور برگزار شود تا روابط دو کشور توسعه یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی روابط ایران و عمان به‌عنوان دو کشور همسایه را نمونه و الگویی برای روابط با سایر کشورها دانست و تاکید کرد: در حوزه روابط ایران و عمان، موضوع کریدور شمال-جنوب به‌خصوص در شرایط کنونی تحولات منطقه‌ای و جهانی بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در تقویت حوزه اقتصاد دو کشور مؤثر باشد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در ارتباط با همسایگان خود به دنبال صلح پایدار و روابط دوستانه میان کشورهای همسایه است و هیچ‌گاه تهدیدی برای کشورهای اسلامی و همسایه نبوده و نخواهد بود. ایران در دوران بعد از انقلاب اسلامی نیز این را نشان داده و ما همواره علاقه‌مند بوده‌ایم تا اوج محبت خود را با کشورهای اسلامی داشته باشیم.

به‌جز رژیم صهیونیستی، با همه کشورهای منطقه دوست و برادریم

قالیباف با تاکید بر اینکه عمان، در تقویت این روابط میان کشورهای مسلمان منطقه به‌ویژه در حوزه خلیج‌فارس بسیار اثرگذار خواهد بود، از تلاش‌ها و اقدامات این کشور در حمایت از ملت یمن به‌ویژه کودکان یمنی تشکر کرد و گفت: بدون شک تحریم‌ها سختی‌هایی را برای مردم به وجود آورده است، اما در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حوزه‌های علمی، پزشکی، نفت و گاز، صنایع هوافضا و دانش هسته‌ای پیشرفت کردیم که کسی باور نمی‌کرد روزی به این سطح برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون این آمادگی را داریم که این پیشرفت‌ها را با کشورهای همسایه به اشتراک بگذاریم. ما برای همه کشورها، دوست و برادر هستیم و هیچ پیش‌شرطی برای برقراری روابط نداریم به‌جز رژیم صهیونیستی که هیچ رابطه‌ای با آن‌ها نخواهیم داشت.

خالد المعولی: «تفرقه بیانداز و حکومت کن» سیاست اسرائیل است

همچنین خالد المعولی رئیس مجلس عمان در این دیدار با تاکید بر اینکه برای تقویت روابط با ایران مصمم هستیم، گفت: از نظر روابط سیاسی به مرحله رضایت‌بخشی برای دو طرف رسیده‌ایم؛ اما در حوزه روابط اقتصادی باید تلاش بیشتری کرد تا به سطح روابط سیاسی برسد.

وی با اشاره به اینکه درباره سازوکارهای تحکیم روابط میان دو کشور صحبت شده است، بیان کرد: عمان و ایران صرف‌نظر از جایگاه جغرافیایی، روابط دیرینه‌ای دارند که ریشه در تاریخ دو کشور دارد. روابط تاریخی عمان و ایران نشان‌دهنده اشتراکات میان دو کشور است. همان‌طور که مرحوم سلطان قابوس و سلطان هیثم بن طارق تأکید داشتند ایران نقش ویژه‌ای در امنیت و ثبات عمان ایفا کرد و ما همچنان از این کمک جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم.

کریدور شمال-جنوب نقش موثری در روابط ایران و عمان ایفا می‌کند

رئیس مجلس عمان عنوان کرد: پیام اسلام، پیام اتحاد میان مسلمانان تحت لوای پرچم اسلام و کتاب دینی مسلمانان یعنی قرآن است که قانون اساسی اصلی ماست.

خالد المعولی با تاکید بر اینکه حل قضیه فلسطین جز با ایجاد اتحاد میان گروه‌های فلسطینی ممکن نخواهد بود، اظهار کرد: سیاست دشمن اسرائیلی، سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن» است. ازاین‌رو هرچه فلسطینیان باهم تفرقه داشته باشند، قدرت اسرائیل افزایش می‌یابد بنابراین ما موظف به ایجاد اتحاد میان گروه‌های فلسطینی هستیم.

وی در پایان خطاب به هیئت ایرانی گفت: امیدوارم در سفر به عمان میزبان شما باشیم. اخیراً میزبان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بودیم و در خصوص راهکارها برای توسعه حوزه صنعت جلساتی برگزار شد.