کره‌جنوبی در زمین آمریکایی‌ها بازی می‌کند

Print Friendly, PDF & Email

ظهره وند در گفتگو با مهر:

کره‌جنوبی در زمین آمریکایی‌ها بازی می‌کند

کره‌جنوبی در زمین آمریکایی‌ها بازی می‌کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: کره جنوبی در زمین آمریکایی‌ها بازی می‌کند، بنابراین حتی نمی تواند به صورت مستقل و برپایه منافع ملی کشورش تصمیم گیری کند.

ابوالفضل ظهره وند در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اظهارات «یون سوگ یئول» رئیس جمهور کره جنوبی در دیدار با رئیس امارات، گفت: اظهارات خلاف انتظار و عرف دیپلماتیک را از رئیس جمهور کره جنوبی در سفر به منطقه شاهد بودیم که اینگونه اظهارات در تضاد سابقه روابط و منافع بلند مدت میان دوکشور بود.

وی با بیان اینکه مطرح شدن اینگونه اظهارات نشان می‌دهد که رئیس جمهور کره جنوبی آشنایی با مسائل منطقه ندارد، ادامه داد: کره جنوبی در زمین آمریکایی‌ها بازی می‌کند و از طرفی آمریکایی‌ها هم به مطرح شدن اینگونه اظهارات نیاز دارند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به روابط خوب میان ایران و امارات، عنوان کرد: مقامات اماراتی به خود اجازه مطرح کردن اینگونه اظهارات درمورد ایران را نمی‌دهند لذا جای تأسف است که رئیس جمهور کره جنوبی به نمایندگی از اماراتی‌ها اینگونه صحبت‌ها را مطرح می‌کند.

سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا افزود: کره جنوبی در تلاش است تا با مطرح کردن اینگونه اظهارات علیه ایران تأثیرات منفی در روابط ما با امارات ایجاد کند.

ظهره وند عنوان کرد: بنابراین اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی نشاندهنده آن است که او شناختی نسبت به مسائل سیاسی، حساسیت‌های منطقه و همچنین سابقه روابط ایران و امارات ندارد.

وی با اشاره به پول‌های بلوکه شدن ایران در کره جنوبی، تصریح کرد: بلوکه شدن پول‌های ایران در کره جنوبی متأثر از وابستگی کره جنوبی به سیاست‌های امریکاست چرا که این کشور حتی در تأمین امنیت خودش قویاً به کمک‌های ایالات متحده متکی است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه بزرگترین پایگاه منطقه‌ای آمریکا در آسیای دور در ۲۰ کیلومتری سئول استقرار دارد، اظهار کرد: اینها سبب می‌شود که کره جنوبی نتواند به صورت مستقل و برپایه منافع ملی کشورش تصمیم گیری کند.

ظهره وند افزود: بلوکه شدن پول‌های ایران نشاندهنده وابستگی سیاسی کره جنوبی به سیاست‌های ایالات متحده است اما قطعاً این پول‌ها به ایران بازخواهد گشت و آنها باید بهره این پول‌ها را هم پرداخت کنند.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: کره جنوبی باید بداند که اگر منافع منطقه‌ای را در این بخش از آسیا دنبال می‌کند قطعاً باید متوجه حساسیت‌ها و ملاحظات سیاسی منطقه باشد.

گفتنی است، «یون سوگ یئول» رئیس‌جمهور کره جنوبی روز شنبه در چارچوب یک سفر رسمی چند روزه وارد ابوظبی شد و شامگاه دوشنبه با «محمد بن زائد آل نهیان» رئیس امارات دیدار و گفتگو کرد. او در این دیدار ادعا می‌کند: «امنیت کشور برادر ما، امنیت ما است. دشمن امارات و بزرگترین تهدید علیه آن، ایران است و دشمن ما کره شمالی است… ما با امارات در وضعیت مشابهی قرار داریم.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا