اقتصادی

کانادا بر واردات خودروهای برقی چین «تعرفه ۱۰۰ درصدی» وضع کرد

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

در پی وضع تعرفه‌های سنگین بر خودروهای وارداتی از چین توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و ترکیه، کانادا نیز تعرفه ۱۰۰ درصدی بر خودروهای چینی اعمال کرد.

 

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز دوشنبه ۵ شهریور همچنین اعلام کرد علاوه بر خودروهای برقی، بر واردات فولاد و آلومینیوم از چین نیز تعرفه ۲۵ درصدی وضع می‌شود.

 

او در ادامه تصریح کرد « بازیگرانی مانند چین ترجیح می‌دهند در بازار جهانی به خود برتری ناعادلانه بدهند».

 

معاون آقای ترودو اوایل تیر ماه از عزم کانادا برای مهار واردات خودروهای برقی ارزان قیمت چینی با وضع تعرفه‌های گمرکی خبر داده بود.

 

چین نیز به نوبه خود در سال ۲۰۲۱، زمانی که کانادا بر اساس حکم بازداشت یک دادگاه آمریکایی علیه منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت در سال ۱۳۹۷، او را تحویل آمریکا داد، واردات دانه‌های روغنی کانولا از کانادا را محدود کرده بود.

 

کانادا از متحدین اصلی آمریکا است و بازار ایالات متحده نقش چشمگیری در صادرات کانادا دارد و از طرفی صنایع کانادا با آمریکا به شدت عجین شده است.

 

کشورهای غربی و ترکیه چین را متهم به حمایت‌های یارانه‌ای و مالی از شرکت‌های داخلی در راستای کاهش غیرمعمول قیمت خودروهای برقی می‌کنند؛ موضوعی که باعث از بین رفتن فضای رقابتی سالم در فروش محصولات خودشان می‌شود.

 

برای نمونه برخی خودروهای برقی چینی حتی به ۱۲ هزار دلار در بازارهای غربی عرضه می‌شوند که عملا محصولات تولیدی خود غرب توان رقابت با چنین قیمت نازلی را ندارد.

 

کانادا در سال گذشته ۲.۲ میلیارد دلارِ کانادا (معادل ۱.۶ میلیارد دلار آمریکا)، واردات خودروی برقی از چین داشت؛ در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲ تنها ۱۰۰ میلیون دلار کانادا بود.

 

صادرات خودروهای تمام‌برقی چین در سال گذشته میلادی ۳۶.۷ میلیارد دلار بود که نسبت به پنج سال پیش ۱۲۳ برابر شده است؛ اما آمارهای جدید مجمع خودروسازان چین نشان می‌دهد بعد از اعمال تعرفه‌های سنگین ترکیه و غرب، صادرات خودروهای برقی چین در ماه ژوئن نسبت به ماه مه افتی ۱۵ درصدی داشته، اما باز هم بالاتر از ژوئن پارسال است.

 

خبرگزاری شین‌هوآ چین می‌نویسد دولت این کشور در نظر دارد موضوع افزایش تعرفه بر خودروهای صادراتی خود را در جریان سفر هفته جاری جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید این کشور و دیدار با وزیر خارجه چین مطرح کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا