اقتصادی

 چند راهکار کاربردی کاهش مصرف برق، در اپلیکیشن با انرژی

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

 چند راهکار کاربردی کاهش مصرف برق، در اپلیکیشن با انرژی

موبنا – اپلیکیشن با انرژی، برنامه‌ای است که با هدف اجرای پویش با انرژی و بهینه‌سازی مصرف برق طراحی شده است. این پویش درنظر دارد بین تمامی مشترکانی که مصرف برق خود را حداقل ۱۵ درصد کاهش داده‌اند، جوایزی را به قید قرعه هدیه دهد. قرعه‌کشی بین شناسه قبض‌ها(کنتورها) انجام خواهد شد و معادل امتیازی که آن شناسه قبض از صرفه‌جویی کسب کرده، شانس قرعه‌کشی دریافت خواهد کرد.

هر کنتور یک بهره‌بردار دارد و جایزه به بهره‌بردار آن اهدا خواهد شد. بهره‌بردار شخص یا اشخاصی هستند که در بازه مورد نظر، در واحد مسکونی مربوط به کنتور برنده سکونت داشته باشند. برندگان جوایز بزرگ لازم است تا مدارک سکونت خود شامل مدارک قانونی مالکیت یا اجاره ملک به همراه استشهاد محلی را به مراجع ذی‌صلاح ارائه کنند. برای اطلاع از جوایز مختلف این پویش و شرایط دریافت آن، می‌توانید به سایت باانرژی به آدرس ba-energy.ir مراجعه کنید.

یکی از اصلی‌ترین پویش‌های اپلیکیشن باانرژی، پویش ۲۱*۱۵ است که در نظر دارد از ۱۵ اردیبهشت تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، به مدت ۲۱ هفته، ۱۵درصد مصرف برق کشور را کاهش دهد. این اپلیکیشن با ابزارهایی هم‌چون شبیه‌ساز مصرف، تعرفه‌ی مصرف برق، ماموریت روزانه، چت بات و… دستیار کاربران در کاهش میزان مصرف برق است.

در قسمت شبیه‌ساز مصرف و تعرفه‌ی مصرف برق، به ترتیب کاربر می‌تواند به صورت تخمینی از میزان مصرف برق خود و هزینه‌ی برق خود آگاه شود. هم‌چنین کاربر با مراجعه به بخش‌های ماموریت من، محتوای آموزشی و چت‌بات می‌تواند پاسخ سوالات خود برای مصرف بهینه‌ی برق دریافت کند.

کاربران اپلیکیشن باانرژی پس از دریافت آگاهی لازم نسبت به روش‌های مدیریت مصرف برق می‌توانند در قسمت کنتورخوانی نسبت به ثبت مشخصات قبض و کنتور خانگی خود اقدام کرده و امتیاز کسب کنند. این امتیازها قابلیت مصرف در گردونه‌ی شانس باانرژی را خواهند داشت.

در گردونه‌ی شانس جوایزی مانند بسته‌های اینترنت، کدهای تخفیف دیجیتال و اعتبار هدیه در نظر گرفته شده است. مشترکانی که اعتبار هدیه دریافت می‌کنند ملزم هستند برای فعال‌سازی کیف پول، کد ملی خود را در اپلیکیشن وارد کنند.

نکته قابل‌توجه اپ با انرژی نحوه همراه‌سازی کاربر با آموزش‌‌های مختلف است. برخی از این آموزش‌ها و تکنیک‌هایی که در این اپ وجود دارد، آموزش‌های ویدیویی است که در آن به کاربر آموزش می‌دهد چطور مصرف برق را بهینه کند.
برخی از این روش‌ها را در ادامه اشاره می‌شود:

۱- نصب سابه‌بان برای کولر آبی: نصب سایبان باعث کاهش حداقل ۱۰ درصدی مصرف برق و ۲۰ تا ۲۵ درصدی مصرف آب می‌شود. بنابراین کاربران می‌توانند با استفاده از یک سایه‌بان ساده، کاهش مصرف برق قابل‌توجهی را تجربه کنند.
 چند راهکار کاربردی کاهش مصرف برق، در اپلیکیشن با انرژی

۲- تنظیم دمای کولر گازی: تنظیم دمای کولر گازی روی ۲۴ درجه سانتی‌گراد به جای ۱۸ درجه سانتی‌گراد می‌تواند به طور قابل توجهی مصرف برق را کاهش دهد. به طور کلی، هر درجه افزایش در تنظیم دمای کولر گازی می‌تواند بین ۳ تا ۵ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کند. بنابراین، اگر دمای کولر گازی را از ۱۸ درجه به ۲۴ درجه تنظیم کنید، این تغییر ۶ درجه‌ای می‌تواند بین ۱۸ تا ۳۰ درصد کاهش مصرف برق را به همراه داشته باشد. برای مثال، اگر مصرف برق کولر گازی شما در دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد ۱۰۰۰ وات باشد، با تنظیم دما روی ۲۴ درجه سانتی‌گراد، مصرف برق ممکن است به ۷۰۰ تا ۸۲۰ وات کاهش یابد. این کاهش مصرف برق نه تنها به صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی کمک می‌کند، بلکه به کاهش فشار بر روی شبکه برق و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز منجر می‌شود.
 چند راهکار کاربردی کاهش مصرف برق، در اپلیکیشن با انرژی

۳- گذاشتن غذای گرم در یخچال: گذاشتن غذای داغ در یخچال می‌تواند باعث افزایش مصرف برق یخچال شود، زیرا یخچال باید انرژی بیشتری مصرف کند تا دمای داخلی خود را به حالت عادی برگرداند. میزان دقیق افزایش مصرف برق به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله حجم و دمای غذای داغ؛ هرچه حجم غذا بیشتر و دمای آن بالاتر باشد، انرژی بیشتری برای خنک کردن آن نیاز است. ظرفیت و کارایی یخچال؛ یخچال‌های بزرگتر و با کارایی کمتر ممکن است انرژی بیشتری برای خنک کردن غذا مصرف کنند. دمای محیط؛ در محیط‌های گرم‌تر، یخچال‌ها باید بیشتر کار کنند تا دمای داخلی خود را حفظ کنند. به طور کلی، گذاشتن غذای داغ در یخچال می‌تواند مصرف برق را بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش دهد. برای مثال، اگر یخچال شما به طور معمول ۱۰۰ وات در ساعت مصرف می‌کند، گذاشتن غذای داغ ممکن است مصرف برق را به ۱۰۵ تا ۱۱۰ وات در ساعت افزایش دهد.
 چند راهکار کاربردی کاهش مصرف برق، در اپلیکیشن با انرژی

به عنوان یک مثال واقعی، مطالعه‌ای که توسط آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر (NREL) در ایالات متحده انجام شد، نشان داد که گذاشتن یک قابلمه بزرگ غذای داغ (حدود ۲ لیتر) در یخچال می‌تواند مصرف برق آن را به طور موقت تا ۱۰ درصد افزایش دهد.

برای کاهش مصرف برق و افزایش کارایی یخچال، بهتر است غذای داغ را قبل از قرار دادن در یخچال به دمای اتاق برسانید. این کار نه تنها به صرفه‌جویی در انرژی کمک می‌کند، بلکه به حفظ عمر مفید یخچال نیز کمک می‌کند. همچنین توجه داشته باشید بهتر است یخچال را دور از نور آفتاب و با تهویه مناسب قرار دهید.

۴- جابه‌جایی زمان لوازم پرمصرف: اگر استفاده از لوازم پرمصرف به ساعات پایانی شب و ساعات آغازین روز موکول کنید، هم فشار کمتری به شبکه برق وارد می‌کنید و هم هزینه کمتری بابت هر کیلووات ساعت برق مصرف پرداخت می‌کنید. بنابراین اگر می‌خواهید در هزینه برق ماهانه خود صرفه‌جویی کنید بهتر است زمان‌بندی استفاده از لوازم پرمصرف را مد نظر قرار دهید.

 چند راهکار کاربردی کاهش مصرف برق، در اپلیکیشن با انرژی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا