چشم‌اندازی برای پایان درگیری روسیه و اوکراین دیده نمی‌شود

Print Friendly, PDF & Email

ایروانی:

چشم‌اندازی برای پایان درگیری روسیه و اوکراین دیده نمی‌شود

چشم‌اندازی برای پایان درگیری روسیه و اوکراین دیده نمی‌شود

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: باگذشت یک سال از درگیری روسیه و اوکراین چشم‌اندازی برای پایان آن دیده نمی شود و ایران خواهان پایبندی همگان به منشور ملل متحد از جمله تمامیت ارضی کشورها است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صداوسیما، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و در نشست سالگرد آغاز مخاصمه اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: با گذشت یک سال از این درگیری همچنان چشم‌اندازی برای پایان آن دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به تداوم عواقب ناشی از این مخاصمه بر وضعیت حقوق بشردوستانه و اقتصاد جهانی افزود: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر موضع اصولی خود مبنی بر ضرورت پایبندی همگان به منشور ملل متحد از جمله اصول برابری و تمامیت ارضی کشورها، از همه طرف‌ها می‌خواهد تا به اصول حقوق بشردوستانه، حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی پایبند باشند.

نماینده دائم کشورمان خاطر نشان ساخت: در این‌باره جمهوری اسلامی ایران از ایده بهره برداری از ظرفیت دبیرکل سازمان ملل به منظور ایجاد گروه فرامنطقه‌ای از کشورهای مستقل، بی طرف و صاحب ظرفیت برای رسیدگی به این موضوع، به منظور پایان بخشی به مخاصم جاری استقبال می‌کند و آمادگی دارد در این فرایند مشارکت کامل داشته باشد و چنین فرایندی، ضمن تسهیل گفتگو، زمینه‌هایی برای گشایش در بن بست جاری در مخاصمه اوکراین را فراهم خواهد کرد.

وی همچنین ضمن انتقاد از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی افزود: انتظار می‌رفت در سالگرد وقوع این درگیری، پیش‌نویس قطعنامه به نحوی جامع و بی‌طرفانه تمام جنبه‌های مخاصمه را مدنظر قرار دهد. اما متأسفانه این سند شرایط و اقدامات تحریک آمیزی را که پیش زمینه ایجاد این بحران است، نادیده گرفته و نتوانسته ارزیابی بی‌طرفانه از شرایط ایجاد کند.

ایروانی همچنین در پاسخ به اظهارات ضد ایرانی نماینده رژیم صهیونیستی اضافه کرد: این ایران هراسی بخشی از اقدامات همیشگی این رژیم در مجمع عمومی است و نماینده آن رژیم از هر فرصتی برای ایراد اتهامات غیرمرتبط به ایران بهره می‌جوید. اسرائیل درصدد است با این اتهام پراکنی، پوششی برای اقدامات مخرب خود در منطقه و جنایات خود علیه مردم فلسطین بیابد.

وی حمله هوایی رژیم اسرائیل به یک منطقه مسکونی در دمشق را قویاً محکوم کرد و گفت: جهانیان باید ضمن محکوم کردن این اقدامات، رژیم اسرائیل را وادار به احترام به حقوق بین‌الملل کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا