هشت صبح: منابع عبری با اشاره به پیش‌شرط‌های ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو از حضور ویژه رئیس موساد، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا در میز مذاکرات خبر دادند؛ احتمال دستیابی به توافق بالاست. در هیاهوی سیل اخبار پیدا و پنهان رسانه‌های خارجی از آغاز مذاکرات فشرده عادی سازی روابط میان تل‌آویو با […]

هشت صبح: منابع عبری با اشاره به پیش‌شرط‌های ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو از حضور ویژه رئیس موساد، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا در میز مذاکرات خبر دادند؛ احتمال دستیابی به توافق بالاست.

در هیاهوی سیل اخبار پیدا و پنهان رسانه‌های خارجی از آغاز مذاکرات فشرده عادی سازی روابط میان تل‌آویو با ریاض، رسانه‌های عبری پیش‌شرط‌های طرف سعودی برای برقراری روابط دیپلماتیک با تل‌آویو را فاش ساختند.

وبگاه فلسطینی «شهاب نیوز» شامگاه سه شنبه گزارش داد که شبکه «۱۲» رژیم صهیونیستی در گزارشی بخشی از پشت پرده مذاکرات روزهای اخیر سران رژیم صهیونیستی با مقامات ریاض در برقراری روابط دیپلماتیک را افشا کرد.

بر پایه این گزارش، کانال تلویزیونی ۱۲ عبری با اشاره به حضور مستقیم «دیوید بارنیا»، رئیس موساد در میز مذاکرات فشرده با ریاض از همراهی وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی در دور جدید مذاکرات در روزهای اخیر خبر داد.

شبکه ۱۲ عبری با اشاره به اینکه در دور جدید مذاکرات عادی‌سازی، ارزیابی‌ها در احتمال برقراری روابط دیپلماتیک تل آویو با ریاض قوت گرفته، به پیش شرط‌های ریاض برای عادی سازی مناسبات پرداخت.

طبق این گزارش، ریاض با طرح پیش شرط‌هایی از مقامات واشنگتن و سران صهیونیستی برای برقراری روابط در خواست کرده است که «مذاکرات صلح تل‌آویو با فلسطینی‌ها برای تشکیل دو دولت مستقل فلسطینی» آغاز شود.

از سوی دیگر، از جمله پیش شرط‌های دیگر ریاض از واشنگتن، فعال ساختن مجدد توافق تسلیحاتی هنگفت امضا شده در عهد دونالد ترامپ با ریاض است که در دوره بایدن این توافق، بلوکه و غیر فعال شد.

در بخش دیگری از پیش شرط‌های ریاض از کاخ سفید، مقامات ریاض بر لزوم انعقاد پیمان دفاعی واشنگتن با عربستان در حمایت از تکمیل پروژه هسته‌ای عربستان شده است.

کانال ۱۲ عبری در بخش دیگری از این گزارش، به پیش شرط‌های کاخ سفید از تل‌آویو برای ایفای میانجیگری در تحقق روابط دیپلماتیک طرفین پرداخته است.

واشنگتن از کابینه نتانیاهو خواسته است که علاوه بر از سرگیری مذاکرات با فلسطینی‌ها برای تحقق صلح، نسبت به برنامه «اصلاحات قضائی» خود با هدف کنترل دستگاه قضائی تجدید نظر کرده تا اوضاع در سرزمین‌های اشغالی بحرانی نشود.

کانال ۱۲ عبری در بخش دیگری از گزارش خود به دورنمای این مذاکرات پرداخته و در تحلیلی ادعا می‌کند که با عادی سازی روابط با ریاض، تل‌آویو به زودی پشتیبانی فراگیر و رضایت واشنگتن برای انجام عملیات نظامی احتمالی ضد تأسیسات هسته‌ای ایران را جلب خواهد کرد.