سیاسی

پزشکیان: در انتخاب وزرای پیشنهادی، مشورت‌های لازم انجام شده است – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در ادامه جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در بخش دوم سخنان خود در دفاع از وزرای پیشنهادی اظهار کرد: لازم است مباحث مطرح شده را مرور کنم. هر کس به طریقی دل ما می‌شکند / بیگانه جدا، دوست جدا می‌شکند / بیگانه اگر می‌شکند حرفی نیست / از دوست بپرسید چرا می‌شکند.

هیچ وقت تلاش نکردم بهانه دست بیگانگان بدهم

وی تصریح کرد: آنچه ما الان به آن گرفتار هستیم این است که من در تمام دوره‌ای که امکان و فرصت بود هیچ وقت تلاش نکردم عیب‌ها را بزرگ و مطرح کنم و بهانه دست بیگانگان بدهم و بخواهم از وضعیتی که داریم و با هم بحث می‌کنیم سو استفاده کنند.

رئیس کابینه دولت چهاردهم افزود: من به مردم قول دادم و به شما هم قول می‌دهم و در زندگی‌ام اینگونه بودم، امکان ندارد دروغ گفته باشم و به حرفی که زدم پایبند نباشم. معتقد بودم و اعتقاد دارم اتفاقی نیفتاده من در طی دوران نمایندگی و زندگی همیشه به بی‌عدالتی در هر حالتی حمله کرده و از حق مردم، مذاهب و قومیت‌ها دفاع کردم و شواهد آن تمام صحبت‌هایی است که تاکنون داشته‌ام، هر کسی باور ندارد آنها را پیدا کند.

پزشکیان خاطر نشان کرد: زمانی که کسی جرأت نداشت این حرف را بزند من حرف زدم، برای اینکه باور داشتم به حق و عدالت در جامعه اعتقاد دارم، من را برای این گفت وگوهای انتخاباتی صدا کردند، من به این برادران گفتم بنده اول یک اصولی دارم و آن اصولی که به آن معتقدم حق و عدالت است که برای آنها می‌خواهم اصلاحات کنم و برای این حق و عدالت به شدت به اصلاحات معتقدم.

وی افزود: امام حسین (ع) زمانی که به کربلا می‌رفت اول فرمود مگر نمی‌بینید به حق عمل نمی‌کنند وقتی جامعه‌ای داشته باشید که حق در آن نادیده گرفته شود بر هر مسلمانی وظیفه است؛ بر هر کسی که حسینی است وظیفه است که قیام کند.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر برای این است که از حق پا بیرون نگذاریم، عدالت را زیر پا نگذاریم، بنده در تمام صحبت‌هایم و باورهایم گفته‌ام که ما موظف هستیم حق و عدالت را در جامعه پیاده کنیم و از پشت این تریبون بارها این حرف‌ها را زده‌ام. حالا که مملکت مشکل دارد همه شما بهتر از من می‌دانید بنده اعتقاد دارم استراتژی و روش بیرون‌رفت از چنین وضعیتی بسیجی است که اوایل انقلاب در همه خاکمان ایجاد شد اما آن بسیجی که همه بودند نه آن بسیجی که یک گروه و دسته بودند، ما به بسیج نیاز داریم یعنی همه در مقابل دشمن و وضعیت موجود باید دست به دست هم دهید، با هم اختلاف داریم، سلایقمان به هم نمی‌خورد، این مملکت برای ما است و رهبر چشم‌انداز و سیاست را مشخص کرده است و ما موظف هستیم در این مسیر حرکت کنیم وقتی این را قبول داریم اینکه من یا تو چگونه فکر می‌کنیم معنا و مفهوم ندارد، برادری که می‌گوید اینها سلایق مختلف هستند، هر سلیقه‌ای باشد، وقتی قرار است به قانون عمل کند سلایق معنی ندارد. ما پایبند به چشم‌انداز قانونیم، پایبند به آنچه رهبری اراده و اعلام فرمودند و امضا کردند.

وی افزود: روز قیامت اجازه نمی‌دهند حرف بزنم، می‌گویند چه کردید، دست و پایمان باید جواب دهند، آیا انجام دادید یا ندادید، ۲۰ سال است قرار بود در چشم‌انداز اول شویم، فقط با هم دعوا کردیم و همدیگر را نقد کردیم. باید دست به دست هم دهیم به خصوص در وضعیتی که از نظر اقتصادی و اجتماعی وضعیتی نیست که دعوا کنیم. باید با هم در قبال این تهاجمات بایستیم و چراغ راه و پیمانمان و پیمانی که باید به آن پایبند باشیم مسیری است که رهبری مشخص کرده است.

رئیس کابینه دولت چهاردهم افزود: من هر چه گفته‌ام در عمل در این مسیر امتحانم کنید. پیمان گرفته خدا از آدم و نوح و پیامبر و عیسی و موسی و عیسی بن مریم، این پیمان چیست؟ پیمان غنی است. از صداقت ما سوال خواهند کرد ما دروغ نخواهیم گفت و منافقانه با هیچ کس برخورد نخواهیم کرد، این باور ما است و این را معامله نمی‌کنیم و اگر به اصلاحات معتقدیم باید اصلاحات کنیم برای اینکه حق و عدالت در جامعه به آن شکلی که باید باشد نیست. لازم نیست کسی از پشت تریبون اعلام کند که ما دروغ گفتیم، بنده هیچ وقت دروغ نخواهم گفت تا جایی که از دستم بربیاید و زنده هستم تا بتوانم این حق و عدالت را پیگیری و اجرا کنم.

ما به بسیج واقعی نیاز داریم

پزشکیان افزود: ما به بسیج واقعی نیاز داریم، باید دست به دست هم دهیم و این مسیری که مشخص است بر اساس حق و عدالت پیش برویم و دنبال منافع و جناح خود نگردیم، به دنبال حق و عدالت باشیم، این مجلس است که باید این را روشن کند و مسیر راه را ریل‌گذاری کند.

وی با اشاره به اینکه در دوره نمایندگی خود به شورای نگهبان گفته است تا حالا شده ما قانونی بنویسیم و بگویید غیرعادلانه است و آن را برگردانید، افزود: تاکنون هیچ قانونی برای اینکه ناعادلانه است بازنگشته است و اگر در جامعه مشکل وجود دارد در لایحه‌هایی است که ما دادیم و قوانینی است که مجلس مصوب کرده است، دنبال چه کسی می‌گردیم؟ خودمان هستیم، بپذیریم باید عدالت و حق را در جامعه پیاده کنیم و به خاطر قدرت نباید دعوا کنیم و رمز موفقیت ما وحدت و هم‌پیمانی و رفتن به سمت سیاست‌ها و چشم‌اندازها است، ما باید در منطقه اول شویم، برای شدن باید تغییر رفتار و گفتار ایجاد کنیم و خودمان را اصلاح کنیم. بنده بارها صحبت کرده‌ام و اصلاً در فکر اینکه رئیس جمهور شوم نبودم ولی از کردستان و بلوچستان و خوزستان و ترکمنستان و از مناطق محروم دفاع کرده‌ام و زندگی‌ام شاهد رفتار و صحبت‌هایی است که می‌کنم.

ما نیاز به وحدت داریم

رئیس قوه مجریه یادآور شد: وزیر بودم گفتم در بیمارستان خصوصی کار نمی‌کنم، گفتم بعد از بازنشستگی باغبانی می‌کنم اما از مردم برای طبابت پول نمی‌گیرم و نگرفتم، نه مجوز مطب دارم، نه سهام دارم بلکه توان، علم و مهارتم را برای مردم گذاشتم. نمی‌گویم آدم خوبی هستم آنهایی که شهید شدند و رفتند دینی بر گردن ما دارند که ما موظفیم آن راه را ادامه دهیم و به آدم‌هایی که ایراد می‌گیریم زندگی‌شان را برای این راه گذاشته‌اند. من از شما می‌خواهم به همه این عزیزانی که انتخاب کردیم با قدرت رأی دهید، ما بسیج شویم در مسیری که مقام معظم رهبری مشخص کردند و یکصدا در مقابل این تهدیدها و تهاجمات بایستیم، ما نیاز به وحدت داریم.

رئیس جمهور عنوان کرد: نیاز به وحدت داریم، عقده‌ها و گره‌ها را باید کنار بگذاریم و این راه را با کمک یکدیگر طی کنیم، این راه آسان نیست و وضعیت نیز مناسب نبوده، همه افراد را باید برای طی این مسیر جذب کنیم و این خواسته من است.

پزشکیان افزود: همه افراد در کابینه با این باور آمده اند تا در مسیر حرکت کنیم، جمعی از افراد که با ما کار می‌کردند این مجموعه را به شما معرفی کردند، در تمام مراحل مشورت‌های لازم را دریافت کرده ایم و بدون مشورت اینجا نیامده ایم.

وی با نقل حدیثی از حضرت علی (ع)، گفت: خوبی و بدی یکی نیست، با کسی که به شما بدی کرده با خوبی رفتار کنید تا شاهد باشید ارتباطات برادرانه و دوستانه می‌شود. ما برای ایران، برای این مملکت اصولی که به آن معتقد هستیم و رضایت مردم تلاش می‌کنیم و فرقی ندارد که افراد از چه قبیله و مذهبی هستند.

پزشکیان افزود: دوست دارم همانگونه که بودم باشم و در زندگی من تغییری رخ ندهد، این مسئولیت نباید باعث شود که خود را بالاتر بدانم. همانند برادر و دوست شما هستم این افراد را به عنوان دوست و برادر ببینید، ما معصوم نیستیم و قطعاً در بررسی خطا داریم. حضرت علی (ع) می‌فرماید خود را محروم نکنید و به من مشورت دهید. ما نیز حتماً خطا داریم، برادرانه ما را راهنمایی کنید.

وی با تاکید بر اینکه به حق و عدالت معتقد هستیم و نمی‌خواهیم حق کسی را نادیده بگیریم، عنوان کرد: وزرای پیشنهادی در خط مقدم هستند و در دفاع از انقلاب و رهبری کوتاه نمی آیند، همه مردم باید به ما کمک کنند تا ایران را به استقلال و جایگاهی برسانیم که لیاقت ما است.

بدون مشورت به اینجا نیامدیم

رئیس جمهور در خصوص انتخاب وزرای کابینه خود تشریح کرد: در همه مراحل مشورت‌های ویژه و سطح بالا را برای انتخاب وزرا انجام داده‌ایم و بدون مشورت به اینجا نیامدیم.

پزشکیان با توصیه‌ای اخلاقی متذکر شد: اگر کسی به شما بدی کرد بدی را با خوبی جواب دهید، لذا خواهید دید آن کس که فکر می‌کردی با تو دشمن است با تو دوست و برادر صمیمی شده است.

رئیس قوه اجرایی کشور با تاکید بر اهمیت جلب رضایت مردم اظهار کرد: آنچه که به آن معتقدیم رضایت مردم است و با تمام وجود تلاش خواهیم کرد تا مردم راضی شوند و برای ما فرقی نمی‌کند که مردم از چه دسته و نژاد و گروه و قبیله‌ای هستند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: کسانی رو که معرفی کردم به عنوان دوست و برادر بپذیرید، البته قبول دارم که اشتباهاتی دارند و داریم چون ما معصوم نیستیم.

رئیس جمهور با بیان سخنی از حضرت علی علیه السلام تصریح کرد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند، با من محافظه کارانه برخورد نکنید و مبادا مرا به حق و عدالت مشورت ندهید. از سویی وقتی حضرت علی علیه السلام بگوید که ممکن است او هم خطا کند، پس ما که از او بالاتر نیستیم و ممکن است ما هم خطا کنیم زیرا از او بالاتر نیستیم.

پزشکیان عنوان کرد: ما نمی‌خواهیم حق کسی را در این مملکتی که زندگی می‌کند، نادیده بگیریم، لذا کمک کنیم وزرایی که معرفی شدند، رأی بیاورند زیرا اگر مشکلی برای کشور پیش بیاید این عزیزان، در خط مقدم خواهند بود و در دفاع از مملکت و رهبری و انقلاب کوتاه نخواهند آمد، تا این مملکتمان را به آن استقلال و عظمتی برسانیم که لیاقت ماست چون این وضعیت لیاقت ما نیست.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا