ورزشی

پاریس تئاتر رویای فرنگی‌کاران خوزستانی

به گزارش هشت صبح و به نقل از ایسنا؛

ایسنا/خوزستان کشتی فرنگی در خوزستان همیشه فرازهایش بیشتر از فرودهایش شهره داشته است؛ ماهی نیست خبری از دعوت به اردوی تیم ملی و درخشش ورزشکاران اقصی نقاط استان خوزستان در میادین ملی و بین المللی به گوش نخورد و مخابره نشود اما حالا خبرها متفاوت و با افتخارآفرینی فرنگی کاران خوزستانی در المپیک سر و صدا به پا کرده است.

این استان نوجوانانش یک دور دایره طلایی را زده اند و کشتی را بیش از آن که دیده باشند، چشیده اند. پرچمداری کشتی فرنگی خوزستان در میادین بین المللی به تکرار اتفاق افتاده است و فقط یک حسرت مانده بود؛ مدال طلای المپیک. طلبی که باید پاس می‌شد و هر بار مدیران ورزش استان با امید و حسرت از آن یاد می‌کردند.

به گزارش ایسنا، اسفندماه ۱۴۰۰ بود که حمید بنی تمیم در حاشیه چهل و دومین دوره رقابت های بین المللی کشتی جام تختی در اهواز به این مهم اشاره و عنوان کرد «به نظرم کشتی دنیا یک مدال طلای المپیک به خوزستان بدهکار است و باید تلاش کنیم در این دوره که بنده مدیریت ورزش خوزستان را بر عهده دارم، بتوانیم یک مدال طلا در المپیک داشته باشیم.»

پاریس تئاتر رویای فرنگی‌کاران خوزستانی

حالا بعد از گذشت قریب به ۳۰ ماه این امر محقق شده است و برای خوزستان نه یک مدال، بلکه یک اتفاق تاریخی را رقم زده است. آن هم طلای سعید اسماعیلی در کشتی فرنگی المپیک که اولین طلای خوزستان در تمام ادوار بزرگترین میدان ورزشی دنیا است.

افتخاری که بی گزاف باید آن را ماحصل یک سیر صعودی حمایتی دانست، نه بر پایه یک اتفاق!؛ شروع این موفقیت را می توان مدیون مربیان سازنده این قهرمانان دانست. مربیانی که در گمنامی و بدور از حاشیه، این ورزشکاران را ساخته و پرداخته و راهی مسابقات ملی و اردوهای تیم ملی کردند، به شکلی که وقتی کارنامه هر کدام این قهرمانان را نظاره گریم سابقه عضویت و کسب مدال آسیایی و جهانی در تمام رده های سنی تیم ملی راه مشاهده می کنیم. قهرمانانی که دلاور مردانه در پاریس به المپیک رسیدند.

از المپیک گذشته که امین میرزازاده تنها خوزستانی حاضر در ترکیب تیم ملی بود، سه سال می گذرد ولی سوال این است مگر در این سه سال چه سیری طی شد که به شکل تاریخی ورزشکاران خوزستانی، ۵ سهمیه از ۶ وزن اعزامی به المپیک را به دست آوردند و چنین رخداد تاریخی (طلای اسماعیلی، نقره مهمدی و برنز میرزازاده) را در پاریس رقم زدند؟ سوالی که می‌توان جواب آن را با مرور چند اتفاق به دست آورد.

پاریس تئاتر رویای فرنگی‌کاران خوزستانی

مدیرکل ورزشی از جنس کشتی

حمید بنی تمیم که خود گوش شکسته کشتی و با چالش‌های ورزش قهرمانی آشنا است، از بدنه همین کشتی بالا آمد و حضور او در راس مدیریت ورزش خوزستان نوید خوبی برای ورزش استان به ویژه کشتی خوزستان بود. او به خوبی نسبت به ظرفیت های این رشته آگاه بود و شکل حمایتی از ورزشکاران خوزستانی در دوره مدیریت این مدیر رنگ و بوی تازه ای گرفت. تجلیل و حمایت‌های مکرر مالی و جوایز نقدی شایان توجه برای مدال آوری این ورزشکاران، انگیزه مضاعفی برای قهرمانان ایجاد کرد.

در همین دوره و پیش از اعزام هم شکل حمایتی ویژه ای برای ورزشکاران در نظر گرفته شد؛ به نوعی که برای مدال طلای المپیک پاریس ۶۰۰ میلیون و برای نقره و برنز به ترتیب ۵۰۰ و  ۴۰۰میلیون در نظر گرفته شد. هچنین مقرر شد با همکاری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان به تمام ورزشکاران، داوران و مربیان اعزامی به این دوره از رقابت‌ها، پنج هکتار زمین زراعت چوب با بهره‌برداری ۳۰ ساله در شهرهای خودشان اهدا شود.

توسعه زیر ساخت ها

خانه‌های کشتی اندیمشک و ایذه سال ها مطالبات جدی جامعه کشتی استان خوزستان بود؛ متوقف شدن این پروژه ها، چالش های اداری و نبود اعتبارات کافی، وضعیت امیدوارکننده برای این پروژه ها متصور نمی کرد اما در دوره جدید مدیریت ورزش و جوانان استان چالش های این دو ابر پروژه ورزشی استان خوزستان مرتفع شد و پیشرفت، سرعت و شتاب بیشتری گرفت و با پیشرفت بالای ۸۰ درصد امید این است که تا پیش از پایان سال به بهره برداری برسند.

تجهیز ده‌ها سالن کشتی سراسر استان به تشک و روکش، وسایل سرمایشی و تعمیر و تجهیزات اساسی اماکن ورزشی مرتبط با کشتی ایجاد امید و انگیزه بشتری برای ورزشکاران این رشته ورزشی در پی داشت. همچنین خانه کشتی اهواز به عنوان یکی از سالن های تخصصی این رشته در معرض تعمیرات اساسی قرار گرفت و سیستم ارکاندیشن و تهویه و خنک کننده آن تعمیر و بروز و تجهیزات لازم آن خریداری شد؛ توجهی که امیدهای کشتی را برای افتخارآفرینی بیشتر و بیشتر کرد.

مربیان سازنده

گستردگی پهنه خوزستان و فعالیت رشته کشتی در اقصی نقاط استان و استقبال عمومی نوجوانان و جوانان به این رشته در سایه حضور مربیان سازنده و توانمند، رنگ و روی قهرمانی و حرفه ای به خود گرفته است. این مربیان شاید در این موفقیت کمتر دیده شوند ولی نقش پررنگ آنها کتمان ناپذیر است. مربیانی که گاها هر کدام خود یک وزنه بین‌المللی محسوب می‌شوند و از زمان کشف این استعدادها تاکنون همراه آن ها بوده‌اند و بار بزرگ این افتخارآفرینی را به دوش کشیده‌اند. بلاشک باید قدردان این مربیان بود.

پاریس تئاتر رویای فرنگی‌کاران خوزستانی

ثبات مدیریتی

پس از استعفای مرعشیان از ریاست هیات کشتی خوزستان این رشته چند سرپرست و رئیس هیات را به خود دید و این شرایط بی ثبات، وضعیت نگران کننده ای ایجاد کرده بود تا بالاخره با برگزاری مجمع و انتخاب رمضان جمالپور به عنوان رئیس هیات شرایط برای مدیریت این رشته در استان به ثبات رسید؛ مدیری که از هیچ تلاشی برای موفقیت و به سامان رسیدن کشتی خوزستان دریغ نکرد. او تمام قد کنار کشتی خوزستان ایستاد و حمایت کرد تا سه مدال ارزشمند المپیک با شاهکار فرنگی‌کاران خوزستانی در کنار برج ایفل به دست آمد.

این موارد در کنار همدلی و حمایت های استاندار خوزستان، مجموعه مدیران استانی و شهرستانی در سه سال اخیر و سال منتهی به المپیک از عوامل انگیزه بخش و حامی در جهت کسب این رخداد تاریخی بود؛ رخدادی که حالا نباید هیچ کسی از ورزشکار گرفته تا مسئولان را اشباع کند. نباید یادمان برود تازه کار شروع شده است و حفظ این موفقیت‌ها (طلای اسماعیلی، نقره مهمدی و برنز میرزازاده) سخت است و نیاز به پشتکار و همت جمعی دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا