اقتصادی

وعده توقف تولید پژو پارس تا پایان خرداد ۱۴۰۳؛ آیا سدان محبوب از ایران‌خودرو می‌رود؟

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

ادامه یا توقف تولید پژو پارس، موضوعی خبرساز و البته خسته‌کننده برای مخاطبان ایرانی است. ایران‌خودرو نخست در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که تولید پژو پارس را متوقف خواهد کرد و حواله‌داران این خودرو باید نسبت به انتخاب خودروهای جایگزین اقدام کنند. بااین‌حال جذابیت بالای پژو پارس برای مشتری ایرانی و سود سرشاری که با خرید آن نصیب مشتری می‌شود، باعث شد تا متقاضیان این خودرو بر خرید خود اصرار کنند. درنهایت با همکاری سازمان استاندارد و وزارت صمت، قرار شد تا تولید پژو پارس برای مدتی کوتاه ادامه یابد تا خودروهای ثبت‌نامی به دست متقاضیان برسند. بااین‌حال اکنون سازمان استاندارد اعلام کرده است که پایان خرداد ۱۴۰۳، زمان قطعی توقف تولید پژو پارس خواهد بود.

 

توقف تولید پژو پارس، آری یا خیر؟

 

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به این موضوع پرداخته است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، سازمان استاندارد اعلام کرده است که پژو پارس خودرویی با پلتفرم قدیمی است و امکان دریافت استانداردهای ۸۵گانه را ندارد. ایران‌خودرو تا پایان بهار امسال یعنی ۳۱ خردادماه مجوز تولید آن را دارد و این مجوز دیگر تمدید نخواهد شد.

 

خودرو جایگزین پژو پارس، سورن پلاس XU7P‌ خواهد بود که از پلتفرم مشابه با پژو پارس بهره می‌برد. به عبارتی پلتفرم مورد استفاده در هر دو خودرو یکسان و متعلق به پژو ۴۰۵ مشهور است. بنابراین نمی‌توان گفت که پژو پارس قابلیت دریافت استاندارد ۸۵گانه ندارد اما سورن پلاس می‌تواند این استاندارد را دریافت کند. به همین دلیل است که ایران‌خودرو نیز علاقه‌ چندانی به توقف تولید پژو پارس ندارد و ممکن است بار دیگر موفق به دریافت مجوز تمدید تولید شود.

 

طرح توقف تولید محصولات قدیمی، از فرامین دولت سیزدهم به شمار می‌رود. در این دوره خودروهایی همچون سمند و تیبا با توقف تولید مواجه شدند. خبرها حاکی از توقف تولید وانت نیسان و کامیون بنز مایلر در آینده نزدیک است. بااین‌حال انتخابات زودهنگامی که در آینده نزدیک برگزار می‌شود، ممکن است تأثیرات قابل‌توجهی بر رویه‌های مدیریتی صنعت خودرو بگذارد. بنابراین ممکن است همچنان پژو پارس را برای مدتی دیگر در خط تولید ایران‌خودرو ببینیم؛ هرچند نمی‌توان انتظار داشت که تولید این سدان سالخورده برای مدتی طولانی ادامه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا