سیاسی

وزارتخانه میراث فرهنگی به چهره‌ای نیاز دارد که مثل یک موتور هماهنگ‌کننده، جزئیات وزارتخانه را با هم هماهنگ کند؛ دولت و شورای عالی امنیت ملی هم باید به حرف آن وزیر گوش دهد / صالحی امیری هم چنین پتانسیلی را دارد / او می‌تواند در حوزه گردشگری تحول ایجاد کند

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

وزارت میراث فرهنگی اگرچه مانند وزارت نفت شنیده نمی‌شود اما به خودی خود پتانسیل‌های اقتصادی و فرهنگی بسیاری در آن نهفته و نیاز به یک وزیر با سابقه و فرهنگی دارد. وزیری که مورد تأیید نهاد حاکم بوده و نقش حلقه ارتباطی میان فعالان و گردشگری و فرهنگی با نهاد حاکم باشد.

مهدی رودبارکی، عضو هیئت مدیره جامعه هتل‌داران ایران، درباره پتانسیل‌های صالحی امیری برای وزارت میراث فرهنگی به «انتخاب» گفت: فعالان گردشگری و واژه گردشگری مانند مظروفی هستند که در ظرف نگاه حاکمیت به گردشگری فعالیت می‌کنند. وزارتخانه یک بخشی از آن ظرف است. به طور مثال سال ۹۴-۹۵ که همه می‌گفتند اوضاع خوب است، سیستم دولتی کار خاصی انجام نداده بود. همین که نوع نگاه به گردشگر عوض شده بود و تبادلات تجاری داشتیم و برای امضا قرارداد‌ها عده‌ای به ایران می‌آمدند، بخشی از ظرفیت گردشگری ما از بالقوه بالفعل می‌شد. ما هیچ انسانی را در ایران نداریم که مختصات پرواز‌ها چارتر و تفاوت بین بویینگ و دیگر هواپیما‌ها را بداند، فرق بین ون وی. ای. پی با عادی را بداند، از تپه‌های باستانی هم آگاه باشد؛ در نتیجه این وزارتخانه به علت گستردگی، به یک چهره سیاسی و حاکمیتی نیاز دارد که مثل یک موتور هماهنگ‌کننده، جزئیات وزارتخانه را با هم هماهنگ کند. دولت و شورای عالی امنیت ملی هم باید به حرف آن وزیر گوش دهد. آقای ضرغامی این پتانسیل را داشت و آقای صالحی امیری هم چنین پتانسیلی را دارد.

وی درباره چالش‌های وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: ما محدودیت‌های زیرساختی را داریم که باید حتماً اصلاح شود. از نظر امکانات مالی هم تمام ارکان نظام تأیید کردند که شرایط مالی مناسب نیست. گردشگری سه مرحله را باید پشت سر بگذارد. اول تعاملات بین‌المللی ما باید تغییر کند، دو اینکه زیرساخت‌ها باید اصلاح شود. مثلاً در استان فارس یک سری توریست از عمان داریم و از گردشگری سلامت استفاده می‌کنند اما برق ندارند. سه اینکه گردشگری نیاز به منابع مالی دارد. تا زمانیکه ناوگان هوایی را درست نکنیم، مسأله پابرجاست.

رودبارکی درباره تحول وزارت میراث فرهنگی با صالحی امیری گفت: آقای صالحی امیری شنونده خوبی هستند. از جاییکه چندین سال است در حوزه قومیت‌ها و تبادل بین فرهنگ‌ها مطالعه کرده و دانشگاه درس می‌دهد، می‌تواند یک سری گفتگو بین بخش خصوصی و ارکان تصمیم ساز حاکمیت ایجاد کند. ایشان می‌تواند در حوزه گردشگری تحول ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا