واکنش قوه قضاییه به انتشار تصاویر بازداشت برخی از متهمان / ضمانت اجرای انتشار بدون هماهنگی این تصاویر چیست؟ – تابناک

Print Friendly, PDF & Email

واکنش قوه قضاییه به انتشار تصاویر بازداشت برخی از متهمان/ضمانت اجرای انتشار بدون هماهنگی این تصاویر چیست؟

 

تابناک _ به تازگی تصاویری از لحظه بازداشت برخی متهمان در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده که با بر اساس اطلاعیه مرکز رسانه قوه قضاییه گویا با هماهنگی قضایی نبوده است.

طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، طی هفته‌های گذشته، تصاویری از لحظه بازداشت برخی متهمان در بعضی رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده که انتشار آن‌ها عمدتا بدون هماهنگی قضایی صورت گرفته است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است، انجام هر گونه مصاحبه و اطلاع‌رسانی درباره پرونده‌های قضایی و اتهامات متهمان و نحوه دستگیری آنان قبل از هماهنگی با مقامات قضایی ممنوع است.

لازم به تذکر است که انتشار تصاویر متهمان، محدودیت‌های قانونی دارد و در قوانین موضوعه برای آن ضمانت اجرا‌هایی در نظر گرفته شده است؛ از جمله در ماده ۹۱ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: تحقیقات مقدماتی محرمانه صورت می‌گیرد، مگر در مواردی که قانون به نحو دیگری مقرر نماید. کلیه اشخاصی که در جریان تحقیقات مقدماتی حضور دارند، موظف به حفظ این اسرار هستند و در صورت تخلف، به مجازات جرم افشای اسرار شغلی و حرفه‌ای محکوم می‌شوند.

همچنین ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری تاکید می کند که انتشار تصویر و سایر مشخصات مربوط به هویت متهم در کلیه مراحل تحقیقات مقدماتی توسط رسانه ها و مراجع انتظامی و قضائی ممنوع است، مگر در مورد اشخاص زیر که تنها به درخواست بازپرس و موافقت دادستان شهرستان، انتشار تصویر و یا سایر مشخصات مربوط به هویت آنان مجاز است:

الف) متهمان به ارتکاب جرایم عمدی موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده (۳۰۲) این قانون که متواری بوده و دلایل کافی برای توجه اتهام به آنان وجود داشته باشد و از طریق دیگری امکان دستیابی به آنان موجود نباشد، به منظور شناسایی آنان و یا تکمیل ادله، تصویر اصلی و یا تصویر به دست آمده از طریق چهره نگاری آنان منتشر می‌شود.

ب) متهمان دستگیر شده که به ارتکاب چند فقره جرم نسبت به اشخاص متعدد و نا معلومی نزد بازپرس اقرار کرده اند و تصویر آنان برای آگاهی بزه دیدگان و طرح شکایت و یا اقامه دعوای خصوصی توسط آنان، منتشر می‌شود.

و در ضمانت اجرای این ماده در ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) اصلاحی ۱۳۹۹/۲/۲۳ و جزای نقدی اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۰۸ آمده است: اطبا و جراحان و ماماها و داروفروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند، هرگاه در غیر از موارد قانونی، اسرار مردم را افشا کنند به چهل و پنج روز و دوازده ساعت تا شش ماه حبس و یا به ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ تا ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا