واکنش سناتور آمریکایی به حضور کشتی های جنگی ایران در برزیل

Print Friendly, PDF & Email

هشت صبح: یک سناتور ارشد جمهوریخواه آمریکایی با ابراز خشم و عصبانیت خود از پهلو گرفتن ناوهای ایران در یک بندر در ریو دوژانیرو، از کشور برزیل انتقاد کرد و خواستار تحریم این کشور از سوی دولت جو بایدن شد.

تد کروز سناتور تندروی جمهوریخواه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای ادعا کرد: “پهلو گرفتن ناوهای ایران در برزیل یک تحول خطرناک و تهدید مستقیم برای امنیت و ایمنی آمریکایی ها است.”

این سناتور تندروی آمریکایی گفت کشتی های جنگی ایران پیش از این تحریم شده اند و بندر برزیلی که این کشتی ها در آن لنگر انداخته اند، در معرض خطر تحریم های آمریکا قرار گرفته است.

وی همچنین هشدار داد که شرکت های برزیلی و خارجی که به این کشتی ها خدمات ارائه می دهند، ممکن است تحریم شوند.

وی ادامه داد: لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس جمهور برزیل خود مخالف آمریکا و منافع ما است، بنابراین یا پیام ها در ارتباط با این خطرات به برزیلی ها منتقل نشده اند یا آنها اهمیتی نمی دهند.

وی از دولت بایدن خواست تا برزیل را تحریم و روابط با این کشور را بازبینی کند و تاکید کرد: اگر دولت بایدن این کار را انجام ندهد، کنگره باید آنها را مجبور به انجام این کار کند.

دو ناو جنگی متعلق به جمهوری اسلامی ایران به رغم فشارهای آمریکا با مجوز رسمی دولت برزیل در این کشور پهلو گرفتند. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، ناو های ایران با مجوز رسمی دولت داسیلوا رئیس جمهوری برزیل در سواحل ریودوژانیرو پهلو گرفتند.

اداره بندر ریودوژانیرو در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشتی‌های جنگی مکران و دنا روز یکشنبه وارد ساحل این شهر شدند ولی با وجود فشارهای آمریکا مجوز پهلوگیری آنها صادر شده است.

اوایل این ماه رسانه‌ها گزارش دادند که برزیل تحت فشارهای آمریکا با درخواست ایران برای پهلوگیری کشتی‌های جنگی در ریو موافقت نکرده بود.

همزمان با پایان سفر رئیس جمهور برزیل به آمریکا، کشتی‌های ایرانی اجازه پهلوگیری پیدا کردند. دریاسالار کارلوس ادواردو هورتا آرنتز، معاون رئیس ستاد نیروی دریایی برزیل، بر اساس اطلاعیه ۲۳ فوریه در روزنامه رسمی، موافقت خود را برای پهلوگیری این کشتی‌ها در ریو بین ۲۶ فوریه تا ۴ مارس صادر کرد.

الیزابت باگلی سفیر آمریکا در برزیل در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۵ فوریه از دولت برزیل خواسته بود مجوز پهلوگیری به کشتی‌های ایرانی را ندهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا