واکنش امام جمعه رشت به حاشیه های رقصیدن صادق بوقی و فساد چای دبش /یک روحانی زنگ زد که فلانی، وضعیت خیلی خراب است، چرا شما چیزی نمیگویید؟
جماران: آیا احساس نمیکنید که ممکن است دستورات شما در جامعه تبعات منفی بگذارد؟
طبیعی است که هر کار خوب اگر بخواهد مطرح شود، یکسری مخالف دارد؛ طبیعت هر کار خوب این گونه است. هر کاری که نظام اسلامی، مردم متدین و ارزشی انجام دهند، عدهای که به ارزشها پایبندی ندارند با توجه به میدان داشتن رسانههای مجازی و شبکههای مختلف، طبیعی است که موضع منفی میگیرند.
خلاصه، هر حرفی که بزنیم یک نقطه سیاهی پیدا میکنند. انقلاب اسلامی، مردم ما و خانوادههای شهدا، تحمل هنجارشکنیها را به صورت علنی ندارند؛ اینها را باید باور کنیم. هیچ کس این وضعیت را تحمل نمیکند.
امروز یک روحانی زنگ زد که فلانی، چرا شما چیزی نمیگویید؟ میگفت، وضعیت به قدری خراب بود که خانم من از ماشین پیاده نشد. حقیقتاً باید فکر اساسی کرد.
البته همان طور که رهبر معظم و عزیز انقلاب فرمودند: «دشمن با ایده و نقشه و برنامه پیش میرود.» ما هم اینگونه کار میکنیم و میخواهیم با نقشه و برنامه، به مرور زمان بساط جمع شود. بنا بود، کنگره هشت هزار شهید را برگزار کنیم، با خودمان گفتیم، کنگره بگیریم در حالی که در شهر و استان این گونه آلودگی باشد؟! نباید وضعیت اینگونه باشد. روح شهدا از ما ناراحت هستند و همه ما باید کاری کنیم.
البته طبیعی است که در هر کار خوب، ممکن است برخی در جبهه خودی نظریهای داشته باشند. خواهش من این است که کسانی که میخواهند نقد کنند، به گونهای نقد نکنند که دشمن شاد شده و از آن سوء استفاده کند. ما در این راستا ابایی نداریم و کار خوب را باید انجام داد، اما با ظرافت ویژه خود. باید هر از چند گاهی هشدار دهیم، با برخی از هنجارشکنانی که صحبت کردیم، میگویند: چه کسی میگوید فلان کار بد است؟ چه کسی میگوید که اگر ما روسریمان را برداریم یا فلان کار را انجام دهیم بد است؟ چه کسی گفته؟ کجا به ما گفتهاند؟ یکسری مسائل را باید به اینها بگوییم و به خانواده ها هشدار دهیم. اگر نگوییم، میگویند: کو؟ کی؟ کجا؟
ما واقعا خون دل میخوریم. من همیشه به بزرگان و اساتید میگویم که چه باید کنیم؟ خلاصه همه باید زحمت بکشیم. میخواهیم زحمت بکشیم و کاری انجام دهیم و با غوغاسالاری و هیاهو مخالف هستیم. ما با منطق دین میخواهیم پیش برویم و هیچ وقت با چوب و چماق نمیخواهیم پیش برویم. منطق دین بهترین منطق است، چون منطق عقلانیت است. آنچه که شرع، اولیای دین و علما به ما فرمودند و درسی که از مکتب امام راحل و جانشین ایشان گرفتیم. امروز آنچه که رهبر معظم انقلاب میفرمایند، راه است و همان را باید عمل کنیم. رهبر انقلاب در تعبیری گفتند: «به کسی که خلاف میکند بگویید این خلاف شرع است.» همین را هم ما نگفتیم و نمیگوییم!
البته طرف مقابل آن قدر زیاد نیستند؛ خدای نکرده نباید سیاهنمایی کنیم. آنها عدد معدود و محدودی هستند، اما وضعیت دردآور است. در جامعه قدم میزنم و با ماشین و بدون ماشین میبینم که واقعاً یک انسان متدین نمیتواند بیرون برود.
سوال دیگر، حضرتعالی با برخورد با یک پیرمرد سالمند که فقط برای شاد کردن دیگران در بازار رشت میرقصیده، موافق هستید؟
پیرمرد؟
آقایی به نام «صادق بوقی» است.
بله، شنیدم اما درباره آن هنوز تحقیقی نکردم و اطلاع ندارم.
ایشان ماهی فروش است، ظاهراً رقصیده و وی را بازداشت و ۱۲ مغازه را پلمب کردهاند. از نظر حضرتعالی این برخورد درست است یا نه؟
از بازداشت وی اطلاعی ندارم. اگر بخواهم اظهار نظر کنم باید اطلاع داشته باشم.
درباره پلمب ۱۲ مغازه اطلاعی دارید؟
نه، نمیدانم.
به فرض اینکه این عمل غیرشرعی باشد، در مقابل سایر منکرات اجتماعی چه جایگاهی دارد؟
گاهی مواقع برخیها میخواهند فرافکنی کنند. مثل اینکه کسی که کشف حجاب میکند و به او تذکر میدهید، میگوید: «برو گرانی را حل کن!» یا کسی در ادارهای فسادی انجام میدهد، تا با او برخورد میشود، میگوید: «شما بروید علما را درست کنید!» این که پاسخ نمیشود. شخصی که هنجاری را تبدیل به ناهنجاری میکند باید به او تذکر دهیم با برخورد اسلامی کنیم، طرف مقابل برای اینکه چیزی متوجه خودش نشود فرافکنی میکند. این نباید مطرح شود.
عرض کردم، جریانی که گفتید را باید بررسی کنیم که جریان چیست. امروز در نمازجمعه شنیدم که آقای بوقی کارهایی کرده است، اما از جزئیات آن اطلاعی ندارم.
آیا به نظر شما این برخوردها اولویت کشور است؟
هر جا منکر باشد بله. برخی از منکرها اولویت دارد، برخی ندارد. هر جا منکر باشد، متدینین باید از آن نهی کنند. کوچک و بزرگ یا اولویتدار بودن و… چیزی نیست که یک مسلمان هر جا بتواند بگوید، چون فلان مسأله اولویتدار نیست، پس باید آن را رها کنم. این را که به ما نگفتهاند. این که بگوییم فلان مسأله اولویتدار نیست، هر مسلمانی جایی گامی بگذارد، میگویند که چرا فلان کارها را نمیکنید؟ چرا به بیمارستانها نمیرسید؟ چرا به رشوهخواریها نمیرسید؟ اینها را نباید کسی مطرح کند که آیا فلان چیز در اولویت است یا نه. در هر صورت باید از منکر نهی شود و در صورت ادامه و اصرار بر آن، طرف مقابل باید به گونهای در نظام اسلامی کنترل شود. به نظر من، طرح اولویتدار بودن یا نبودن فلان مسئله از طرف برخی، به نوعی فرافکنی است.
مردم برخورد با صادق بوقی و برخورد با برخی از متهمین که اتهامهای سنگینتری دارند مقایسه میکنند و میگویند فیلمی که پیرمرد منتشر شده قابل قیاس با کار آن متهم نیست، چون عفت عمومی را خدشهدار کرد. تحلیل حضرتعالی چیست؟
این روزها موضوع فساد در بخشهای مختلف مخصوصاً چای دبش مطرح است. مردم با تأکیدات حضرتعالی و برخی از ائمه جمعه نسبت به حجاب، میگویند که شما نسبت به مشکلات، برخورد گزینشی دارید. چه پاسخی به این انتقاد دارید؟
درباره چای دبش دولت و دستگاه قضا روی آن کار میکنند. ما که نباید همه چیز را در نماز جمعه بگوییم؛ وقت هم که نیست.
شما حرفهای من را درج کنید، دفعه گذشته من چیزی گفتم، شما گشتید و کلمهای پیدا کردید که خیلی موضعسازی شد و موضوع برجسته شد! به مردم بفرمایید که سایتها فقط میخواهند التهاب ایجاد کنند؛ ایجاد التهاب نکنید، شما را به خدا ایجاد التهاب نکنید. کسی در کشور یک حرکت مثبتی انجام میدهد، اما آقایانی میخواهند نظام و رهبری را زیر سوال ببرند؛ شما را به خدا نکنید! دوستان این کار را نکنند!
حقیقتاً ما میفهمیم، بنده نزدیک به چهل سال در قم بودم. من همه کسانی که در عرصههای سیاسی و اجتماعی کشور فعال هستند را میشناسم. شما را به خدا، بگذارید این کشور بدون التهاب جلو فساد را بگیرد. برخی میگویند چرا این کار را کردید و چرا آن کار را نکردید؟ چرا این شد چرا آن نشد؟ چرا این را برخورد میکنید چرا آن را برخورد نمیکنید؟ دیگران گزینشی برخورد میکنند و ما را متهم می کنند که چرا گزینشی برخورد میکنید؟