اقتصادی

واردات خودرو از گرجستان بیشتر به صورت ورود موقت انجام می‌شود / خودروهای گرجی قیمت بهتری نسبت به دیگر خودروهای وارداتی دارند

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

ایلنا: رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان گفت: صنعت خودروسازی گرجستان در حال رشد است و خودروهای گرجستانی بیشتر به صورت ورود موقت به ایران وارد می‌شوند. البته خودروهای گرجی قیمت تمام‌شده بهتری نسبت به دیگر خودروهای وارداتی به ایران دارند.

سیده‌ فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان درباره آخرین وضعیت تجارت دو کشور اظهار کرد: در حال حاضر بخش زیادی از تجارت کالا میان ایران و گرجستان با وسایل نقلیه ایرانی صورت می‌گیرد زیرا گرجستانی‌ها به اندازه ایرانی‌ها از ماشین‌های حمل و نقل برخوردار نیستند و به همین دلیل کامیون‌های ایرانی از فرصت خوبی در ترانزیت بار در این مسیر برخوردارند.

وی افزود: بخش قابل‌توجهی از صادرات ایران به گرجستان شامل کالاهایی می‌شود که مواد اولیه یا مواد نیمه‌نهایی موردنیاز برای تولید کالاهای نهایی را تشکیل می‌دهد، این کالاها در واحدهای صنعتی مستقر در مناطق آزاد گرجستان برای تولید محصولات نهایی استفاده می‌شود که در بازار گرجستان عرضه می‌شود.

مقیمی ادامه داد: با این حال صادرات ایران به گرجستان از نظر وزن و ارزش از واردات بیشتر است؛ واردات ایران از گرجستان بیشتر شامل کالاهایی مانند گوشت، چوب و خودرو می‌شود و ایران بیش از همه اقلام کشاورزی، مواد غذایی و مصالح ساختمانی به گرجستان صادر می‌کند.

وی در توضیح بیشتر در مورد واردات خودرو از گرجستان به ایران اظهار کرد: صنعت خودروسازی گرجستان در حال رشد است و خودروهای گرجستانی بیشتر به صورت ورود موقت به ایران وارد می‌شوند و البته خودروهای گرجی قیمت تمام‌شده بهتری نسبت به دیگر خودروهای وارداتی به ایران دارند.

رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان درباره کیفیت تردد کامیون‌های ایرانی در مسیر دو کشور توضیح داد: تفاهم‌نامه اقتصادی که میان دو کشور ایران و گرجستان امضا شده و هر ساله تمدید می‌شود چهارچوب تردد کامیون‌ها را مشخص کرده و سبب شده تردد با کیفیت مطلوب صورت بگیرد تا جایی که هر چند ترانزیت کالا میان گرجستان و ایران با واسطه جمهوری آذربایجان صورت می‌گیرد، اما ارتباط تجاری ایران و گرجستان از کیفیت تجارت میان دو کشور همسایه برخوردار است.  

مقیمی در ادامه از امتیازات تجارت با گرجستان گفت و یادآور شد: این کشور در میان دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته و از دسترسی مطلوبی به بازارهای بین‌المللی برخوردار است همچنین گرجستان با کشورهای اروپایی تفاهم‌نامه‌های تجارت آزاد امضا کرده و اخیرا به اتحادیه اروپا نیز پیوسته است و می‌تواند پل ارتباطی ایران به بازارهای جهانی باشد.

وی اضافه کرد: البته عضویت این کشور در اتحادیه اروپا سبب شده در تجارت با ایران با احتیاط بیشتری رفتار کند اما به هر حال در مناطق آزاد گرجستان همچنان فضای مستعدی برای تجارت کالاهای ایرانی وجود دارد و ایرانی‌ها می‌توانند در قالب جوینت‌وِنچر (سرمایه‌گذاری مشترک) با گرجی‌ها اقدام به تولید و تجارت کالا در این کشور کنند، البته این نکته را نباید از یاد برد که ایرانی‌ها همچنان در انتقال پول از گرجستان به ایران با مشکل روبه‌رو هستند زیرا ایران به اف‌ای‌تی‌اف ملحق نیست.

رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان خاطرنشان کرد: گرجستان در مناطق آزاد این کشور به ایرانی‌ها ملک واگذار می‌کند و این واگذاری‌ها به طور نسبی رشد خوبی دارد اما این واگذاری به نام یک فرد حقیقی ایرانی صورت نمی‌گیرد و مالکیت آن به نام شخص حقوقی که در قالب سرمایه‌گذاری مشترک به وجود آمده ثبت می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا