سیاسی

همه کشورها ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل اسرائیل را تحریم کنند – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

الهام صباغ کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با ساختار تشکیلات حماس و اینکه ترور اسماعیل هنیه چه تأثیری در این ساختار دارد، اظهار کرد: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حرکه المقاومه الإسلامیه» که با نام اختصاری حماس شناخته می‌شود و در سال ۱۹۸۷ میلادی پس از آغاز انتفاضه اول فلسطین علیه اسرائیل توسط شیخ احمد یاسین بنیانگذاری شد؛ یک جنبش بنیادین و دارای دو شاخه سیاسی و نظامی است.

وی گردان‌های عزالدین قسام را در بخش شاخه نظامی حماس معرفی کرد و ادامه داد: شاخه نظامی حماس در غزه و به رهبری محمدضیف اداره می‌شود و شهید اسماعیل هنیه رهبر شاخه سیاسی حماس را بر عهده داشت که در حال حاضر این مسئولیت به خالد مشعل سپرده شده است. در حقیقت شاخه نظامی کار خود را ادامه می‌دهد و مقر آن در غزه است و نیروهایش در آنجا مستقر هستند.

این کارشناس روابط بین‌الملل، گفت: از نظر سیاسی و دیپلماتیک دو شاخه حماس مانند دو بال در کنار همدیگر بودند، با انتخاب جانشین و جایگزین حماس به کار و راه خودش ادامه می‌دهد و در عمل اینکه بگوییم با ترور شهید اسماعیل هنیه توانستند شاخه نظامی حماس را تضعیف کنند در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد زیرا آنها زیرا آنها کار خودشان را در غزه انجام می‌دهند.

نمی‌توان از جایگاه شهید هنیه در عرصه بین‌الملل چشم پوشی کرد

صباغ در پاسخ به این پرسش که جایگاه شهید اسماعیل هنیه در تشکیلات حماس چگونه بود عنوان کرد: آقای اسماعیل هنیه از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴ رئیس دفتر سیاسی حماس بود که محل آن در قطر هست. او طی انتخابات با ویژگی کامل دموکراسی در سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ نخست وزیر دولت فلسطین بود. نمی‌توان از نقش و جایگاه او در عرصه بین المللی کشور فلسطین چشم پوشی کرد. با توجه به اینکه جانشین او مشخص شده است و این جنبش کاملاً مردمی و بنیادین به راه خود ادامه می‌دهد، انشاالله خون اسماعیل هنیه بتواند پشتکار، فداکاری‌ها و دستاوردهای این جنبش را بارور کند.

وی در رابطه با پاسخ ایران نسبت به ترور شهید اسماعیل هنیه گفت: پاسخ ایران می‌تواند از دو بُعد نظامی و حقوق بین‌الملل بررسی شود. در رابطه با پاسخ نظامی ایران را باید متخصصین این امر، اظهار نظر کنند. از بُعد حقوق بین‌الملل مطابق منشور سازمان ملل متحد، دو فصل برای اختلافاتی که بین کشورها اتفاق می‌افتد، وجود دارد. همینطور کشورهایی که مشکلاتی را در صلح جهانی ایجاد می‌کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل با استناد به فصل ۶ منشور ملل متحد، ادامه داد: بندهای ۲۳ تا ۳۸ منشور ملل متحد در فصل ۶ الزام آور نبوده و حل اختلافات را از مسیر صلح آمیز پیشنهاد می‌کند ولی در فصل ۷ با این عنوان که تهدید به صلح و نقض علیه صلح و اقدام تجاوزکارانه را مشخص کرده است، مصداق بارز اقدام رژیم صهیونیستی است که هر سه عنوان فصل ۷ منشور ملل را نقض کرده است.

اقدام‌های رژیم صهیونیستی علیه صلح جهانی است

صباغ افزود: شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۵ چند فاکتور دیگر را به مفاد و کلمات فصل ۷ منشور ملل متحد افزود مانند، جنایات جنگی، پاکسازی قومی و جنایت علیه بشریت. رژیم صهیونیستی پاکسازی قومی را با شهادت ۴۰ هزار فلسطینی در غزه نشان داده، جنایت جنگی را با حمله به کنسولگری ایران در سوریه، حمله به سوریه و یمن، حمله شب گذشته به خاک لبنان و تمام اینها تهدید علیه امنیت و صلح جهانی هست.

وی به قطعنامه ۲۷۲۸ در تاریخ ۲۵ مارچ ۲۰۲۴ اشاره کرد و گفت: درست است که این قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل فصل هفتی نبود اما قطعنامه‌ای علیه اسرائیل در ذیل فصل ۶ صادر شد و آن زمان هنوز حمله به کنسولگری ایران اتفاق نیفتاده بود و به یمن نیز حمله نکرده بود که بعد از این حملات ۸۰۰۰ شهید توسط رژیم صهیونیستی به تعداد شهدا اضافه شد، و به کشور یمن نیز حمله کرد و حالا از منظر روابط بین‌الملل کار سیاست خارجی ایران می‌تواند بر این مبنا باشد که با حضور انریکه مورا قائم مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که در مراسم تحلیف رئیس جمهور ما شرکت کرده بود، با دولت‌های اروپایی ارتباط بگیرد و خودمان نیز همین ارتباط را برقرار کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل پیشنهاد داد که از عضویت ثابت چین و روسیه در شورای امنیت، استفاده کنیم و ادامه داد: باید یک متن شکواییه آماده بکنیم و به اعضای دائم شورای امنیت ارائه دهیم تا با توجه به قطعنامه ۲۵ مارچ ۲۰۲۴ که علیه اسرائیل صادر شد، اقدامات رژیم صهیونیستی را با توجه به مستندات و شواهدی که بر جا گذاشته، ذیل فصل ۷ ببرند. کشورها بتوانند ذیل شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌هایی را علیه اسرائیل آغاز کنند. این‌طور تهدید اسرائیل علیه صلح و امنیت جهانی را با این اتفاقی که در ابتدای سال افتاده از پیش ببرند.

شروع تازه‌ای با طوفان الاقصی رخ داد

صباغ در پایان به تحولات رخ داده پس از طوفان الاقصی در سطح بین‌المللی و واکنش‌های جهانی اشاره و عنوان کرد: واقعه تلخ و ناراحت کننده‌ای بود من بسیار متأثر بودم اما به نظرم یک شروع تازه‌ای رخ داده همانطور که طوفان اقصی در ظاهر و ابتدا جنگ بود اما شروع شد بسط و گسترشی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی رقم زد و اتفاق شهادت شهید هنیه می‌تواند جنبش‌های مدنی تمام جهان را بر ضد جنایت‌های علیه بشریت رژیم صهیونیستی، مضاعف و چند برابر کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا