همه مردم باید احساس کنند در انتخابات شریک هستند – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email


حسین کنعانی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رقابتی کردن انتخابات، اظهار داشت: مقام معظم رهبری چهار مؤلفه را برای انتخابات پیش رو مطرح کردند که این مولفه‌ها عبارتند از: رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت. در دیداری که مقام معظم رهبری با اعضای شورای نگهبان داشتند مجدداً بحث رقابتی بودن را مطرح کردند و در اینجا رقابتی بودن به معنای این است که همه گروه‌ها، جناح‌های سیاسی و افرادی که می‌توانند و توانایی اینکه در انتخابات نامزد شوند را دارند حتماً ثبت نام کنند و مردم وقتی که به لیست انتخابات نگاه می‌کنند باید افراد مورد تأیید خودشان را در آن لیست ببینند.

وی با بیان اینکه سه عنصر شور، شعور و شعار انتخاباتی در کنار هم معنی و مفهوم پیدا می‌کند، افزود: مقام معظم رهبری بسیار تاکید دارند که در واقع انتخابات باید به گونه‌ای باشند که همه مردم احساس کنند در این انتخابات شریک هستند و مشارکت باید معنادار و فعال باشد و مشارکت نباید به گونه‌ای باشد که صرفاً به دلیل رفع تکلیف یا برای استفاده از حقوق شهروندی رأی بدهیم. مشارکت و رقابت دو عنصر تنگاتنگ در یک انتخابات است و انتخابات بدون رقابت انتخابات محسوب نمی‌شود و صرفاً اینگونه است که تعدادی از افراد که تفکر مشابهی دارند می‌آیند و اینگونه افرادی که آنها را قبول ندارند در انتخابات شرکت نمی‌کنند و مشارکت پایین می‌آید.

وی در ادامه در خصوص راهبردهای نظام برای انتخابات آینده گفت: به نظر بنده هم انتخاب کنندگان، هم انتخاب شوندگان مسئولیت‌هایی برعهده دارند که باید آنها را به نحو احسن انجام دهند.

وی با بان اینکه انتخابات اسفند ماه امسال یک مقصد سیاسی است، تصریح کرد: تمام دشمنان ما که تا الان شکست خوردند و عقب رفتند این فرصت را غنیمت می‌دانند تا مقبولیت نظام سیاسی را زیر سوال ببرند و تنها راه و شیوه آنان نیز همین است که در یک جنگ روانی مشارکت مردم را کاهش دهند. بنابراین مردم باید هوشیار باشند. از طرف دیگر انتخاب شوندگان نیز باید مراقب باشند، اخلاق سیاسی و قواعد بازی سیاسی را رعایت کنند و به گونه‌ای در انتخابات حضور یابند که به اعتماد مردم صدمه وارد نشود و باید باعث شور و شوق انتخاباتی شوند. مردم وقتی ببیند انتخاب شوندگان باعث ایجاد یک مجلس کارآمد می‌شوند و مشکلات مردم را کاهش می‌دهد با شور در انتخابات شرکت خواهند کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در کنار تمام اینها دولت برای برگزاری انتخابات زمینه را فراهم کند، به گونه‌ای که دو بعد سلامت و امنیت انتخابات محقق شود.

وی در خصوص روش و راهبردهای شورای نگهبان در انتخابات اظهار داشت: شورای نگهبان در بحث انتخابات پیرو قانون است و بر اساس قانون رد صلاحیت و تأیید صلاحیت‌ها را انجام می‌دهد. البته مقام معظم رهبری توصیه‌هایی هم برای شورای نگهبان داشتند و شورای نگهبان هم باید به آنها توجه کند.

کنعانی مقدم گفت: در واقع سخنان رهبری صرفاً یک توصیه نیست بلکه یک فرمان است و الان هم مقام معظم رهبری فرمان دادند، انتخابات امسال باید یک انتخابات رقابتی با مشارکت بالا باشد و تمام مسئولین یعنی هم شورای نگهبان، هیأت اجرایی و نظارتی و بقیه نهادهای مربوطه باید فرمان را اجرا کنند و زمینه چنین انتخاباتی را فراهم کنند. در واقع مقام معظم رهبری به شورای نگهبان اجازه دادند که می‌توانند کمی منعطف‌تر برخورد کنند تا رقابت و مشارکت افزایش یابد.

وی در پایان تاکید کردند: مسئولین و مخصوصاً رسانه‌ها باید فضا را برای یک انتخابات خوب فراهم کنند. رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باید مردم را تشویق به شرکت در انتخابات و استفاده از این حق قانونی کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا