رئیسی در آیین گرامیداشت روز جهانی معلولان: همه دستگاه‌ها ماموریت دارند زمینه شکوفایی معلولان را فراهم کنند رئیس‌جمهور گفت: نه فقط سازمان بهزیستی، بلکه همه دستگاه‌ها مأموریت دارند زمینه رشد، شکوفایی و اشتغال معلولان را فراهم کنند. به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در آیین گرامیداشت روز جهانی معلولان که صبح […]

رئیسی در آیین گرامیداشت روز جهانی معلولان:

همه دستگاه‌ها ماموریت دارند زمینه شکوفایی معلولان را فراهم کنند

همه دستگاه‌ها ماموریت دارند زمینه شکوفایی معلولان را فراهم کنند

رئیس‌جمهور گفت: نه فقط سازمان بهزیستی، بلکه همه دستگاه‌ها مأموریت دارند زمینه رشد، شکوفایی و اشتغال معلولان را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در آیین گرامیداشت روز جهانی معلولان که صبح امروز جمعه در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت روز جهانی معلولان، گفت: از اینکه این نشست به همت سازمان بهزیستی کشور و وزارت تعاون برپا شده خرسند هستم و این توفیقی است که در جمع این قشر باشم. در صحبت‌هایی که در این نشست مطرح شد به بخشی از مشکلات جامعه معلولیت اشاره شد و برخی از نکات نیز ناگفته ماند.

وی تصریح کرد: جامعه معلولان، شاید از جهاتی دچار معلولیت باشند، اما خداوند به این افراد توانایی آن را داده که با همت بالای خود گام‌های بزرگی را در جهات مختلف از جمله علم و دانش، ورزش، کارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بردارند.

رئیسی عنوان کرد: ماه رمضان گذشته در سفر به شهر صنعتی قزوین، به کارخانه‌ای رفتم که تمام کارکنان آن از معلولان بودند، مدیریت کارخانه نیز شخص معلولی بود که کار بزرگی را انجام داده بود؛ تولیدات این کارخانه بسیار با کیفیت و نام‌آور بود. همت یک معلول آنقدر زیاد بود که نه فقط خودش تولیدکننده باشد بلکه یک مرکز تولیدی را تأسیس کند و بیش از ۷۵۰ نفر از معلولان را به کار بگیرد و استعدادهای آنها را شکوفا کند تا کارهای ماندگاری انجام دهند.

رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری نمایشگاهی که در محل اجلاس سران از آثار جامعه معلولیت، اظهار کرد: این قشر کارهای بسیار بزرگی را خلق کرده‌اند. در حوزه‌های علمی، کتاب‌ها و اثرات ارزشمندی که توسط معلولان خلق شده است نشان می‌دهد که شاید این افراد از برخی جهات دچار معلولیت باشند اما فکر و ذهن و اندیشه بلندی دارند که می‌تواند آثار بزرگی را خلق کند.

وی تاکید کرد: در میان نام‌آوران دنیا نیز افراد زیادی را داریم که معلولیت جسمی داشته‌اند اما اقدامات بزرگی انجام داده‌اند. نام‌آوران بسیاری در میان دانشمندان، فیزیک‌دان‌ها، ریاضی‌دان‌ها، موسیقی‌دان‌ها و نویسندگان بزرگ افرادی بوده‌اند که علیرغم آنکه معلولیتی داشته‌اند اما به مفاخر و چهره‌های ماندگار تبدیل شده‌اند.

رئیسی با اشاره به مسئولیت‌پذیری خانواده افراد دارای معلولیت، بیان کرد: خانواده معلولان و والدین آنها، کسانی هستند که با تلاش و مراقبت آنها استعدادهای این عزیزان به ثمر می‌نشیند و این کار بزرگی را انجام می‌دهید که صرفاً به عاطفه پدری یا مادری برنمی‌گردد بلکه احساس مسئولیتی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: افرادی که دارای معلولیت هستند باید مورد حمایت قرار بگیرند. این افراد نه به عنوان ترحم، بلکه باید دارای احترام مضاعف باشند چراکه علیرغم داشتن نقص جسمی، در سطح جامعه اثرگذار و اثربخش هستند. این افراد باید از فرصت‌های اجتماعی برابری با سایرین برخوردار باشند.

رئیسی خاطرنشان کرد: نه فقط سازمان بهزیستی، بلکه همه دستگاه‌ها مأموریت دارند زمینه رشد و شکوفایی و اشتغال معلولان را فراهم کنند و توجه به افراد دارای معلولیت باید تبدیل به فرهنگ شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر نهادها و سازمان‌های دولتی باید توجه به انسان‌های معلول را به عنوان یک وظیفه شرعی، انسانی و الهی بدانند.

رئیس جمهور تامین تجهیزات مورد نیاز معلولان را یکی دیگر از دغدغه‌های مهم معلولان و خانواده‌های آنها دانست و گفت: از آنجا که تجهیزات مورد نیاز معلولان هزینه‌های بسیار بالایی دارد دولت باید در این حوزه کمک کند و من از سازمان‌های مسئول در این عرصه می‌خواهم که توجه به نیاز معلولان را در دستور کار خود قرار دهند به اعتقاد من این عرصه، عرصه‌ای است که می‌توان یارانه پرداخت کرد تا معلولان بتوانند تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کنند.

رئیسی اشتغال افراد دارای معلولیت را مسئله مهم معلولان و خانواده‌های آنها دانست و افزود: سازمان بهزیستی لیستی از افراد آماده کار را به همه شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی اعلام کند و این سازمان‌ها نیز استفاده از این افراد دارای معلولیت را در اولویت کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: اگر امکان استفاده از افراد دارای معلولیت در شرکت‌های دولتی وجود دارد باید به صورت جدی دنبال شود تا دغدغه این عزیزان و خانواده‌های آنها کاسته شود.