همه دردسرهای اسبابکشی/ هزینه باربری و جابهجایی خانه
هفت صبح: با آمدن تابستان و شروع شدن فصل اسبابکشی، کسانی که در پی جابهجایی خانه هستند، درگیر مسئله دشواری بهنام اثاثکشی میشوند. یکی از اولین نگرانیها برای هر فرد یا خانوادهای میتواند هزینههای کمرشکن جابهجایی وسایل از خانه قدیمی به خانه جدید باشد. مشکلاتی که معمولا با باربریها رخ میدهد هم یک بحران و درگیری فکری دیگر است. بعضیها زمان اسبابکشی که میرسد، با اولین شماره تلفنی که در گوگل پیدا کردهاند تماس میگیرند. انتخاب دیگر، اپلیکیشنها و استارتاپهای خدماتی است.
هزینه باربری و اسبابکشی با توجه به فاصله مبدا تا مقصد، تعداد طبقات و وسایل سنگینی که دارید محاسبه میشود. وجه اشتراک تمام شرکتهای باربری در این است که مبالغ را تنها برای سه ساعت اعلام میکنند. اگر خوششانس باشید و وسایلتان کم باشد، احتمالا با همان سه ساعت کارتان راه میافتد، وگرنه باید حدود پنج ساعت برای به سروسامان رساندن وضعیت زمان بگذارید. معمولا برای خانهای که در طبقه سوم قرار گرفته به کمک چهار تا پنج کارگر نیاز است. در اغلب ساختمانها امکان استفاده از آسانسور برای اثاثکشی وجود ندارد و بنابراین دستمزد این کارگردها مبلغ کمی نخواهد بود.
هزینه باربری در سایتها و شرکتها
زمان اسبابکشی که میرسد، ممکن است برای پیدا کردن کامیونی که زحمت حمل بار را بکشد و در عین حال حواسش به شکستنیها و وسایل بزرگ باشد کار آسانی نباشد. برخی از ما فردی را از قبل میشناسیم و بلافاصله شمارهاش را میگیریم تا به دادمان برسد و برخی دیگر از ما باید سراغ شرکتهای باربری برویم و از حس شهود خودمان برای اعتماد کردن به آنها استفاده کنیم. این روزها بیشتر این شرکتها سایت هم دارند که به شما نشان میدهند اول تا آخر اسبابکشی چقدر برایتان خرج برمیدارد. این هزینهها عموما برای سه ساعت است و اگر بیشتر از آنها نیاز به حضور کامیون یا باربرها داشته باشید، موظفید که پول اضافی پرداخت کنید.
مثلا یکی از مشهورترین باربریها در سایت خود عنوان کرده که بارنامه آنلاین صادر میکند که در آن هزینههای اسبابکشی یا بردن و آوردن بار مشخص شده است. آنها اعلام کردهاند در سراسر کشور بیش از ۱۸۰ هزار راننده فعال دارند. مشکل این سایت البته استفاده از آن است. یعنی آنقدر گزینه و آپشن در مقابل شماست که حسابی کلافهتان میکند و راهنماییهای سایت هم به کارتان نمیآید و احتمال اینکه عطای کار را به لقایش ببخشید بالا است. اما به هر حال اگر موفق شدید که به این سایت دسترسی داشته باشید و از هفت خان رستم بگذرید، باید ارزش کالاهایتان را دقیق بنویسید و بگویید که چند نفر باربر نیاز دارید. بقیه موارد با شما به صورت تلفنی هماهنگ میشود.
گزینه دیگر یکی از آن باربریهای نسبتا مشهور است که در سالهای اخیر به سروشکل سایتش هم خوب رسیدگی و برای اینکار هزینه کرده است. در بخش توضیح خدمات این سایت آمده است که با استفاده از کارگران مجرب هم کار اثاثکشی را برایتان انجام میدهند و هم از پس بستهبندی وسایل برمیآیند. این سایت میگوید ۱۵۰ هزار راننده فعال دارد و کارگرانش آموزش دیده هستند. اما وقتی به عدد و رقم میرسد، هیچ مبلغ پایهای به شما گفته نمیشود و همه چیز به مکالمهتان با شرکت باربری برمیگردد. همین موضوع البته اگر کمی وسواس و نگرانی مالی داشته باشید، ممکن است باعث شود به سرعت عقبگرد کنید و سراغ باربریهایی بروید که هزینههای حدودی آنها مشخص و معلوم است.
باربری مشهوری که خدماتش را در تهران و چند شهر بزرگ دیگر ارائه میدهد میگوید کف قیمتها از سه میلیون تومان شروع میشود. این موسسه برای شما زمان مشخص نمیکند و مسائلی مانند تعداد طبقات، مسیر و… تعیینکننده قیمتها هستند. همچنین آنها میتوانند دو تا سه نفر را برای انجام بستهبندیها نزدتان بفرستند که هر کدام از این افراد بابت سه ساعت ۴۵۰ هزار تومان دریافت میکنند و اگر زمان بیشتری طول بکشد، بابت هر یک ساعت، ۱۵۰ هزار تومان دیگر دریافت خواهند کرد. در پایان تماس ما با این باربری، آنها تاکید کردند افرادی که برای اسبابکشی میآیند بههیچوجه درخواست انعام و هزینه اضافه نخواهند کرد.
سایت دیگر باربری، همان اول هزینهها را در اختیار شما قرار میدهد که بتوانید تا حد نسبتا قابلقبولی میزان پولی که باید پرداخت کنید را تخمین بزنید. آنها از شما میخواهند تا اطلاعات کاملی را در مورد اینکه طبقه چندم هستید، آیا میتوان از آسانسور استفاده کرد یا نه و نیاز به بستهبندی وجود دارد یا خیر را در اختیارشان قرار بدهید. در نهایت آنها هم حاضر نیستند که هزینه دقیقی را به شما از طریق سایت یا تلفن اعلام کنند، اما یک هزینه کلی را حدود سه تا پنج میلیون تومان برای مسیری نسبتا کوتاه تعیین میکنند.
هزینه باربری با استفاده از اپلیکیشنها
یک راه برای اسبابکشی یا حمل بار استفاده از اپلیکیشنهایی است که گزینه باربری هم دارند یا بهطور کلی با هدف باربری طراحی شدهاند. از آنجایی که اغلب ما همیشه یک گوشی موبایل در دست داریم، ممکن است استفاده از اپلیکیشن به نسبت سایت یا تماس تلفنی کار سادهتری باشد. از طرف دیگر برخلاف سایتها و… که اخیرا خیلی مایل به قیمت دادن نیستند، اپلیکیشنها با جزئیات بهتری به شما میگویند که در نهایت باید چه میزان پولی بپردازید.
یکی از این اپلیکیشنها که شناخته شدهتر از بقیه است، در ابتدا از شما میخواهد که تعیین کنید با کدام یک از ماشینهای وانت یا کامیون قصد اسبابکشی دارید. بعد باید روی نقشه مبدا و مقصد خود را تعیین کنید. مثلا اگر بخواهید از محلهای مثل سهروردی به نزدیکیهای ولیعصر در تهران اسبابکشی کنید که مسیری نسبتا کوتاه است، به شما میگوید که هزینه کامیون به تنهایی حدود ۹۰۰ هزار تومان است. آنها از شما میخواهند وسایل سنگین را مشخص کنید که شامل یخچالفریزر، میز ناهارخوری، پیانو و گاوصندوق و کاناپه و کمد و … میشود.
در صورتیکه شما فقط وسایل سنگین مرسوم را داشته باشید و کارگران نتوانند از آسانسور استفاده کنند و در طبقه سوم هم باشید، با کمک چهار کارگر باید حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پول بدهید. اگر مسیر شما دورتر باشد، باید مبلغ بیشتری پرداخت کنید که ممکن است تا چهار میلیون تومان هم برسد. البته این پول تنها برای سه ساعت است و اگر کار اسبابکشی شما طول بکشد، باید به ازای هر ساعت یک سوم مبلغ اصلی را بپردازید. اپلیکیشن دیگری هم هست که شهرت نسبتا زیادی دارد و همان ابتدا میگوید هزینه خاور، از ۳۲۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان تعیین میشود.
این اپلیکیشن هم از شما میخواهد وسایل سنگین را ثبت کنید و بگویید که چند نفر را لازم دارید. بههرحال اپلیکیشنها حداقل چهار فرد را برای جابهجایی میفرستند. بعد شما باید مسیر را هم تعیین کنید تا بتوانند بازه قیمتی نسبتا دقیقی را در اختیارتان بگذارند. مثلا ما مسیر شهرآرا تا سهروردی را تعیین کردیم و از آنها خواستیم تا هزینه ما را برای اسبابکشی از طبقه سوم یک خانه به طبقه سوم در خانهای دیگر تخمین بزنند. طبق آماری که اپلیکیشن ارائه داد، هزینه هر کارگر برای سه ساعت ۴۰۰ هزار تومان است که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.
هر وسیله سنگین، برای هر طبقه ۵۰ هزار تومان هزینه برمیدارد؛ بنابراین شما برای یک کاناپه، باید ۱۵۰ هزار تومان و برای یخچالفریزر یا میزناهارخوری و … هم همین مبلغ را یکبار در مبدا و بار دیگر در مقصد بپردازید. اگر بخواهید در یخچالفریزر را برایتان باز و بسته کنند، باید بابت هر در ۱۰۰ هزار تومان پول بدهید و برای باز و بسته کردن ماشینلباسشویی به ۱۵۰ هزار تومان پول نیاز دارید. در نهایت هزینه نصب و باز کردن لوستر ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان محاسبه میشود.
خدمات بستهبندی
برخی از باربریها کار بستهبندی را طوری انجام میدهند که آب توی دلتان تکان نخورد. یعنی تعداد مشخصی از افراد با چسب و بابل و کارتن میآیند، همه چیز را جمع میکنند و بعد در خانه جدید همه چیز را باز میکنند. یکی از این باربریها قیمتها را برای شما نوشته است. مثلا برای بستهبندی مبل هفت نفره، باید یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان هزینه کنید و هر صندلی ناهارخوری ۲۰۰ هزار تومان هزینه بستهبندی دارد و اگر یک میزناهارخوری شش نفره داشته باشید به ۶۲۰ هزار تومان پول نیاز خواهید داشت.
هزینه بستهبندی تلویزیون ۵۰ تا ۷۵ اینچ ۴۳۰ هزار تومان است. برای میز تلویزیون باید ۲۵۵ هزار تومان پول بدهید و هزینه بستهبندی شیشه میز ناهارخوری ۳۰۰ هزار تومان است. اگر تابلو دارید، هر کدام را با ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بستهبندی میکنند و هزینه برای آینه هم همین مقدار است. برای بستهبندی جاکفشی ۳۸۰ هزار تومان و دراور سه کشو ۲۱۰ هزار تومان پول لازم است و بستهبندی کمدهای بزرگ در بیشترین حالت ۴۵۵ هزار تومان هزینه برمیدارد. بستهبندی یخچالسایدبایساید ۵۳۰ هزار تومان و ظروف شکستنی ۸۵۵ هزار تومان قیمت داده شده و برای ماشینلباسشویی و اجاق گاز بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دریافت میکنند.
همچنین شما برای بستهبندی ماشینظرفشویی باید ۳۵۵ هزار تومان کارت بکشید و به مایکروویو ۲۴۰ هزار تومان پول بدهید. بستهبندی رختخوابها ۲۵۵ هزار تومان و خردهریزهایی که شکستنی نیستند ۵۵۰ هزار تومان است و برای کتاب، ۴۵۵ هزار تومان پول میگیرند. بستهبندی لباس یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد و برای کیفوکفش هم باید جداگانه ۷۷۰ هزار تومان هزینه کنید.
بستهبندی تختخواب دونفره ۶۰۰ هزار تومان و یکنفره ۵۴۰ هزار تومان است و تشکها هم بین ۲۷۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه بستهبندی دارند. برای بستهبندی هر لوستر ۴۵۰ هزار تومان و چراغخواب ۲۱۰ تا ۲۴۰ هزار تومان پول لازم است. برای لوسترهای تکشعله کارتان با ۲۶۰ هزار تومان هم راه میافتد. یک حساب سرانگشتی به ما میگوید هزینههای بستهبندی برای همین چند تکهای که گفتیم حدودا ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیون تومان تمام میشود که این جدا از هزینه کلی اثاثکشی است.