اقتصادی

هزینه‌کرد ۷۲ همتی برای پروژه های گازرسانی طی ۳ سال – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، مسلم رحمانی با اشاره به عملکرد صنعت گاز در حوزه گازرسانی در نزدیک به سه سال فعالیت دولت سیزدهم، توضیح داد: در ابتدای آغاز به‌کار این دولت، گازرسانی به ۱۲۱۲ و بیش از ۱۰۰۰ روستا تکمیل شده بود و بیش از ۱۳۰ هزار صنعت کشور هم به شبکه گاز طبیعی متصل بود.

وی با بیان اینکه آن زمان ضریب نفوذ گاز در شهرها ۹۶ درصد و در روستاها ۸۴ درصد بود، افزود: ضریب نفوذ گاز در بخش شهری اکنون ۹۸.۹۷ درصد و در بخش روستایی ۸۶.۱ درصد است و در این سه سال بیش از ۷۲ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های گازرسانی هزینه شده که عددی بسیار بزرگ و افتخاری برای شرکت ملی گاز ایران است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: به‌طور معمول، فعالیت گازرسانی ابتدا از شهرها و روستاهای هموار و دردسترس‌تر که به خطوط انتقال هم نزدیک‌تر هستند آغاز می‌شود، به همین دلیل کار گازرسانی به روستاهای سخت‌گذر در این دولت باقی مانده بود که از نظر هزینه، به بودجه بیشتری نیاز داشت و از بُعد عملیاتی، اجرای کار دشوارتر بود. افزون بر اینکه بالا بردن ضریب نفوذ از ۹۶ درصد و ۸۴ درصد بی‌شک سختیِ کار را هم به‌مراتب بیشتر کرده بود.

رحمانی گفت: برخی استان‌ها مانند سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و استان آذربایجان غربی از قافله گازرسانی عقب افتاده بودند که در طول سه سال عمر دولت سیزدهم، با وجود همه محدودیت‌هایی که بودجه کشور و شرکت ملی گاز را درگیر کرده بود، اقدام‌های بزرگی در این استان‌ها انجام شد.

گازرسانی به ۶۷۰۰ روستا و ۵۰ شهر در دولت سیزدهم

به گفته وی، در این مدت ۶۷۰۰ روستا و ۵۰ شهر گازرسانی شدند، بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ صنعت ازجمله پتروشیمی، فولاد، سیمان و صنایع خرد، کوچک و شهرک‌های صنعتی به شبکه گاز متصل شدند و ۲۲ نیروگاه هم از این نعمت بهره‌مند شد. اکنون می‌توان گفت اکثر شهرک‌های صنعتی و کشاورزی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه گازرسانی به شهرک‌های صنعتی جدید نیز در حال اجراست، ادامه داد: در مجموعِ این سه سال، بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک تازه به مشترکان گاز کشور افزوده شد.

«گاز، محور توسعه»، عینیت یافت

رحمانی تصریح کرد: راهبرد تعریف‌شده شرکت ملی گاز و وزارت نفت، معنای «گاز، محور توسعه» را در سه سال فعالیت این دولت عینیت بخشید. روزگاری گاز را به‌عنوان سوخت مصرف می‌کردیم، اما اکنون گاز به‌عنوان خوراک هم مصرف می‌شود؛ به این معنا که اگر مصرف گاز پتروشیمی سالانه ۴۰ میلیارد مترمکعب است، بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب از این مقدار به‌منظور خوراک در پتروشیمی‌ها مصرف می‌شود که ارزش افزوده بسیار زیادی برای کشور به همراه دارد.

توانایی شرکت‌های گاز استانی برای انجام پروژه در خاورمیانه

وی تأکید کرد: شرکت‌های گاز استانی در بخش نگهداری تأسیسات و ابنیه گازرسانی پیشرو هستند، ایران در این زمینه در خاورمیانه حرفی برای گفتن دارد و ادعا داریم می‌توانیم در منطقه و خاورمیانه اقدام‌های بزرگی انجام دهیم. به وزارت نفت هم اعلام کردیم شرکت‌های گاز استانیِ توانمندی داریم که قابلیت اجرای پروژه‌های گازرسانی در کشورهای دیگر را دارند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اجرای پروژه‌های گازرسانی در چهار استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و آذربایجان غربی در دولت سیزدهم، توضیح داد: این استان‌ها از میانگین ضریب نفوذ کشوری عقب‌تر بودند، به‌ویژه دو استان سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان.

رحمانی ادامه داد: شرکت‌های گاز استان‌های کرمان و آذربایجان غربی به دلیل توانمندی، قدمت بیشتر، همکاران قوی و تعداد نیروهای مناسب، توانستند گازرسانی در شهرها و روستاهای خود را شتاب دهند و مصوبه‌هایی هم از سوی شرکت ملی گاز و دولت در قانون بودجه برای این استان‌ها در نظر گرفته شد.

ثبت رکوردهای تازه در استان کرمان

وی گفت: تنها در سه سال گذشته، هر سال بیش از ۳ هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز در کرمان اجرا شد که رکورد بسیار بزرگی در گازرسانی یک استان به شمار می‌رود، اکنون نیز پروژه‌های گاز در شهرهای جنوبی این استان و بخشی از استان آذربایجان غربی در حال اجراست.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: شرایط سیستان‌وبلوچستان کمی متفاوت بود؛ پیش از آغاز فعالیت این دولت، خط انتقال هفتم سراسری اجرا شده و تا ایرانشهر رسیده بود. از ایرانشهر به زاهدان نیز با خط فرعی گازرسانی انجام می‌شد.

یک مصوبه ویژه

رحمانی بیان کرد: ۵۵ شهر و تعداد زیادی روستا در استان سیستان‌وبلوچستان وجود دارد که پیش از فعالیت دولت سیزدهم، فعالیت‌های گازرسانی در آن‌ها بسیار کُند بود، اما در نخستین سفر دولت سیزدهم به این استان، مصوبه‌ای داده شد که باید به‌سرعت پروژه‌های گازرسانی شتاب داده شود.

وی افزود: به همین دلیل سال ۱۴۰۱ در وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران سال سیستان‌وبلوچستان نام‌گذاری شد و پنج استان دیگر شامل گیلان، فارس، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد به‌عنوان استان‌های معین گازرسانی به این استان انتخاب شدند که انقلاب بسیار بزرگی در گازرسانی طی دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اتفاق افتاد.

تبدیل سیستان‌وبلوچستان به کارگاه گازرسانی

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: سرانجام ۹ شهر و ۱۳۰ روستای سیستان‌وبلوچستان در مدت‌زمان فعالیت دولت سیزدهم گازرسانی شدند، درحالی‌که در ابتدای این دولت، ۱۴ روستا گاز داشتند. به‌نوعی همه استان به کارگاه گازرسانی تبدیل شده بود. اکنون بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه فعال در این استان داریم که البته برای پروژه‌های تعریف‌شده، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

رحمانی یادآور شد: برای استان هرمزگان هم که از نظر گازرسانی عقب‌ماندگی داشت، دو استان بوشهر و کردستان به‌عنوان استان معین تعریف و روستاها و صنایع متعددی در این استان گازرسانی شدند.

به گفته وی، طبق برنامه‌ریزی، پس از تأمین اعتبار و مجوزی که شورای اقتصاد تمدید می‌کند، در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ می‌توان باقی شهرهای این دو استان را هم گازرسانی کرد تا ضریب نفوذ گازرسانی آن‌ها در بخش شهری به میانگین کشوری برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا