هرچه به انتخابات نزدیک شویم، بایدن سعی می‌کند از بحران‌های احتمالی جلوگیری کند، لذا با ایران معاملاتی خواهد کرد / توقف غنی‌سازی ۶۰ درصد بخش دیگری از معاملات ایران و آمریکاست که می‌تواند سبب افزایش فروش نفت شود / آمریکا دنبال توافق درازمدت است، می‌خواهد به صورت درازمدت بر موضوع هسته‌ای نظارت داشته باشد / در بحث پهپاد، باوجود تولید آن توسط روسیه، دیگر نیازی به تهران ندارند

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

هرچه به انتخابات نزدیک شویم، بایدن سعی می‌کند از بحران‌های احتمالی جلوگیری کند / توقف غنی‌سازی ۶۰ درصد بخش دیگری از معاملات ایران و آمریکاست که می‌تواند سبب افزایش فروش نفت شود / آمریکا دنبال توافق درازمدت است، می‌خواهد به صورت درازمدت بر موضوع هسته‌ای نظارت داشته باشد / در بحث پهپاد، باوجود تولید آن توسط روسیه، دیگر نیازی به تهران ندارندبرخی رسانه های غربی از طرح بایدن برای یک توافق با ایران پیش از انتخابات می گویند. به باور برخی، بایدن برای انتخابات فقط به خبر بازگشت زندانی‌های آمریکایی نیاز ندارد و بحث توافق با ایران می‌تواند برگ برنده بزرگتری برای او در انتخابات آمریکا باشد. از سوی دیگر، انتخابات خود سبب می شود تهران تمایلی برای توافق قطعی پیش از تعیین تکلیف نتایج نداشته باشد.

عبدالرضا فرجی‌راد، استاد روابط بین الملل، درباره طرح بایدن برای توافق با ایران، پیش از انتخابات به «انتخاب» گفت: از اینکه ما بخواهیم کلمه گشایش را به کار ببریم شاید خیلی دقیق نباشد اما می‌توانیم این جمله را به کار ببریم که هرچه به انتخابات نزدیک شویم، بایدن سعی می‌کند که از بحران‌هایی که می‌تواند قبل از انتخابات به وجود بیاید جلوگیری کند، لذا سعی می کند در رابطه با ایران که یک کشوریست که با آمریکا مشکل دارد، معاملاتی انجام دهد و تلاش نمی‌کنند که حساسیت را افزایش دهند. به نظر من تحریم‌های افراد تا حدودی متوقف می‌شود. الان هم یک مدتی است که شدت آن کم شده است و در مورد فروش نفت هم سخت گیری‌ها کاهش می‌یابد. توقف غنی‌سازی ۶۰ درصد نیز بخش دیگری از معاملات ایران و آمریکاست که می‌تواند روی فروش نفت اثر بگذارد. این احتمالات بستگی به ادامه گفتگو‌ها دارد که من فکر می‌کنم دو طرف تلاش می‌کنند این گفتگو‌ها را ادامه دهند. 

وی در ادامه درباره تقاضا ایران و آمریکا از یک توافق اشاره کرد: آمریکا هم دنبال توافق درازمدت است، ممکن است در مقطعی به خاطر مسائل داخلی، انتخابات و.. آمریکا بخواهد با یک تفاهم موقت، به صورت کوتاه مدت از یک سری مسائل عبور کند. آمریکا می‌خواهد به صورت درازمدت به موضوع هسته ای ایران نظارت داشته باشد. تقاضا ایران در مقابل این امتیاز رفع تحریم‌ها، بازگشت پول، فروش نفت و … است. من فکر می‌کنم این درخواست‌ها به یک توافق منتهی شود. اگر عوامل بیرونی و عوامل درونی این اجازه را بدهند، توافق شکل می‌گیرد.

هرچه به انتخابات نزدیک شویم، بایدن سعی می‌کند از بحران‌های احتمالی جلوگیری کند / توقف غنی‌سازی ۶۰ درصد بخش دیگری از معاملات ایران و آمریکاست که می‌تواند سبب افزایش فروش نفت شود / آمریکا دنبال توافق درازمدت است، می‌خواهد به صورت درازمدت بر موضوع هسته‌ای نظارت داشته باشد / در بحث پهپاد، باوجود تولید آن توسط روسیه، دیگر نیازی به تهران ندارند

فرجی‌راد در رابطه با مذاکره بر سر ارسال پهپاد‌های ایران به روسیه و عبور ایران از روسیه برای توافق با آمریکا گفت: یکی از مسائلی که اخیرا مطرح شده همکاری نظامی بین ایران و روسیه است. آنطور که در خبرها آمد، موضوع ارسال موشک از ایران به روسیه متوقف شده است. بخش پهپادی هم با وجود تولید پهباد توسط روس‌ها به نظر می‌رسد دیگر نیازی به ایران نباشد. این احتمال را نمی‌تواند رد کرد که ایران به این نتیجه برسد که ارسال پهپاد را متوقف کند. غربی‌ها می‌گویند اسنادی داریم که روس‌ها از پهباد‌های ایران استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا