مجلس

هدیه موسیقایی رئیس مجلس شورای اسلامی به همتای تاجیکستانی چه بود؟ – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر ۲ روزه خود و هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به کشور تاجیکستان به مقامات عالی رتبه این کشور پروژه «دستگاه های موسیقی ایران» به مدیریت هنری حسین علیزاده و همچنین «شاهنامه فردوسی» را هدیه داده است.

این سفر به دعوت مقامات تاجیکستانی بوده و رئیس مجلس شورای اسلامی قرار است در کنفرانس «سی امین سالگرد قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» شرکت و در این مراسم سخنرانی کند. این در حالی است که در جریان این سفر تحکیم روابط پارلمانی و تسهیل ارتقا روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بین ۲ کشور دنبال می‌شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان یکی از دیدارهای خود با رستم امامعلی رئیس مجلس ملی و هیئت همراه کشور تاجیکستان ابراز امیدواری کرد تا روابط بین ایران و تاجیکستان همچنان مستحکم و با دوام باشد و ارتباط قوی بین این ۲ کشور همسایه، هم زبان، هم دین و هم فرهنگ با قوت ادامه پیدا کند.

مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده که روز سی و یکم شهریور سال جاری در فرهنگسرای ارسباران تهران رونمایی شد، نتیجه تلاش حسین علیزاده در زمینه‌ موسیقی ردیف دستگاهی و آموزش آن است و شامل ۱۳ دستگاه و آواز موسیقی ایرانی می‌شود که در قالب ۱۷ سی دی و ۱۳ کتاب نت به مخاطبان ارائه شده است.

آهنگسازی و تألیف این اثر که توسط «خانه کار و دیدار کارمان» منتشر شده از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا آغاز و ۴۳ نفر نوازنده و خواننده در اجرای دستگاه‌ها و آوازهای مختلف آن نقش داشته‌اند. این در حالی است که اشعار این مجموعه نیز توسط سیروس جمالی برای سهولت در یادگیری و به خاطر سپردن گوشه‌ها، به طور خاص به گونه‌ای سروده شده‌اند که نام هر گوشه در شعرِ آن جای گرفته است.

در توضیحات تکمیلی این پروژه آمده است: «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده تلاشی برای بقا و گسترش نغماتی در طی تاریخ شکل گرفته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند و حسین علیزاده، آهنگساز، مؤلف و نوازنده تار و سه تار، در این اثر ضمن حفظ اصالت‌ها با رویکردی خلاق و پویا، الگوها و نغمه‌های موسیقی دستگاهی ایران را طوری ساخته و پرداخته است که می‌تواند برای همه‌ علاقه‌مندان به موسیقی ایران اثرگذار باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا