سیاسی

هاشمی در بیانیه انتخاباتی خود در سال ۸۴ چه گفت؟

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

هاشمی در بیانیه انتخاباتی خود در سال ۸۴ چه گفت؟مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد آقای هاشمی رفسنجانی تصمیم به حضور در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گرفته است. 

 

رضا سلیمانی افزود: سرانجام نگرانی‌ها از آینده بر تردید‌های آقای هاشمی غلبه کرد و وی تصمیم به حضور در انتخابات گرفت. 

 

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی با صدور بیانیه‌ای حضور خود را در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. 

 

متن کامل بیانیه هاشمی رفسنجانی برای حضور در رقابت‌های نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که از طریق دفتر وی  ارسال شده به این شرح است: 

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

مردم شریف ایران 

 

خواهران و برادران صبور و آینده نگر

 

جوانان و نوجوانان آینده ساز 

 

هشت سال پیش که مسئولیت اجرایی را با خاطری آسوده از قرار گرفتن کشور در مسیر توسعه و اعتدال به منتخب شما می‌سپردم؛ هرگز گمان نمی‌بردم شرایط چنان رقم خورد که در معرض آزمونی دوباره قرار گیرم. اما گذر زمان هم اکنون مرا در مسیر تکرار تجربه‌ای تازه قرار داده است. تصمیم به حضور در انتخابات ۲۷ خرداد یکی از سخت‌ترین تصمیماتم در سراسر سال‌های فعالیت سیاسی من بوده است نه از آن جهت که قبول مسئولیت خللی بر آرامش شخصی ام وارد می‌کند که هرگز درخدمتگزاری عافیت طلب نبوده ام بلکه به سبب تردید‌هایی بود که تصمیم گیری را برای من سخت می‌ساخت نمی‌خواستم گمان شود که نظام جمهوری اسلامی توان زایش نخبگان و مدیران تازه را ندارد و یا شائبه این تحلیل ناصواب که برخی تصور کنند اینجانب تنها شکل خدمت به انقلاب و میهن عزیز را منحصر در مدیریت اجرایی می‌دانم و یا اینکه مجال برای خدمتگزاری نیرو‌های تازه نفس و توانا محدود گردد. 

 

با تامل در رویداد‌های داخلی و خارجی اخیر و نیز ماه‌ها دیدار و هم فکری و رایزنی با نخبگان فرهیختگان احزاب و گروه‌های مختلف سنی صنفی قومی و دینی و کارشناسان و متخصصان و اصحاب فکر و قلم تحلیل‌ها و نگرانی‌های دیگری در فضای ذهنی ام نسبت به آینده شکل گرفت که با مبانی فلسفی تردید‌های اولیه ام در تعارض بود و خطیرتر از تردیدهایم می‌نمود و سرانجام نگرانی‌ها و امیدهایم به از آینده بر تردیدهایم غلبه کرد که بخشی از آن‌ها را در این مجال با شما در میان می‌گذارم: 

 

۱ ـ گسترش تنش‌ها و تنازعات زیانبار که اکنون مانع جدی پیشرفت کشور است و می‌تواند به کینه‌های عمیق و طرد و انزوای نیرو‌های گرانقدر انقلاب منجر شود. 

 

۲ ـ بروز گرایش‌های افراطی که زحمات مدیران نظام را نادیده می‌گیرند و متاسفانه با بزرگنمایی نقصان‌هایی که نوعا جناح‌های سیاسی در آن بی نقش نبوده اند می‌کوشند دامان خود را پاک جلوه دهند و چهره نظام را بیالایند. 

 

۳ ـ شکل گیری فضای سردی که مردم را در وضعیت نگران کننده از جهت تضعیف ارزش‌ها کاهش شان و منزلت فردی آسیب پذیری معیشت امنیت ملی و حقوق و آزادی‌های اساسی قرار می‌دهد. بخشی از این فضا به فرسایش توان نخبگان در بسط حقوق و آزادی‌های اجتماعی باز می‌گردد و بخش دیگر بازتاب برخورد‌های نسنجیده و تنش‌های سیاسی است که با دامن زدن به بی اعتمادی عمومی جامعه ویژه جوانان را در معرض بحران اعتماد قرار می‌دهد. 

 

۴ ـ شرایط حساس منطقه‌ای و جهانی به گونه‌ای است که غلبه بر آن نیازمند انسجام و عزم ملی برای تنش زدایی و جلب اعتماد بین المللی است. صلح و توسعه در خاورمیانه بدون حضور ایران مقتدر مستقل آزاد و پیشرفته میسر نمی‌شود؛ ایران پهناور و مقتدر دروازه صلح و ثبات خاورمیانه و پل ارتباطی شرق غرب شمال و جنوب است و می‌تواند تهدید‌ها را به فرصت‌ها تبدیل کند و در بین کشور‌های جهان در جایگاه ممتاز و در خور ملت متمدن ایران قرار گیرد. 

 

۵ ـ مهمتر از همه شائبه زیر سوال رفتن کارآمدی نظام اسلامی ایران است که تاکنون افتخارات عظیمی در همه عرصه‌ها آفریده و نور امیدی در دل‌های پاک یک و نیم میلیارد مسلمان جهان و صد‌ها میلیون مستضعف چشم انتظار به وجود آورده است. 

 

۶ ـ جمهوری اسلامی پس از تثبیت و توسعه ارزش‌های دینی و توسعه و استقرار امنیت همه جانبه در طول سال‌های دفاع مقدس و نیز طی ۱۶ سال بازسازی و توسعه اقتصادی و سیاسی و نهاد‌های مدنی به مرز‌های قابل قبولی از رشد و توسعه رسیده است که تداوم آن می‌تواند توان ملی کشور را در همه زمینه‌ها افزون و معضل مهم بیکاری را حل نماید. همچنین با تداوم طرح ناتمام نظام جامع تامین اجتماعی فقر فساد و تبعیض را به معنای واقعی کلمه ریشه کن کند. هم اکنون ادامه سیاست سازندگی و تعمیق و گسترش آن در حوزه‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی به «ضرورت نظام» تبدیل شده است. با این وجود هنوز توسعه از ناحیه برخی دیدگاه‌ها در معرض تهدید جدی قرار دارد. دموکراسی اقتصادی و رشد صنعتی زیربنای دموکراسی سیاسی و رشد اجتماعی است؛ و این ضرورتی است که بیش و کم مجهول و مقفول مانده است. 

 

۷ ـ حرکت همه جانبه برای تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام برای رسیدن به ایرانی مقتدر آزاد آباد و دانایی محور. 

 

۸ ـ آرزو دارم که با ایجاد بستری مناسب که هر ایرانی بجای تلخی‌های حذف و طرد با شیرینی همدلی و وحدت ملی در آسایش و امنیت کامل با سربلندی و موفقیت زندگی نماید. 

 

هرچند حضور رهبر مدبر انقلاب مایه اطمینان و آرامش جامعه اسلامی و انقلابی ماست، اما آثاری که از نتایج انتخاباتی پرشور و حداکثری به دست می‌آید برای ادامه گام‌های مصمم نظام اسلامی ضروری به نظر می‌رسد. 

 

بر مبنای این تحلیل‌ها و با وجود بر جای ماندن مبانی تردید‌های نخست امروز بنا به ضرورت بار دیگر آمادگی خود را برای ورود به عرصه اجرایی اعلام می‌کنم و خویش را در معرض انتخاب فرد فرد شما قرار می‌دهم. 

می‌آیم تا ایران با اتکا و امید به امداد‌های الهی و به مدد قدرت بیکران هوش عقلانیت پشتکار و دوربینی همه ایرانیان داخل و خارج و به پشتوانه خلل ناپذیر مشارکت و همبستگی ملی و دینی البته به دور از تقابل‌های فرسایشی شاهراه همکاری و همگرایی را با هدف توسعه همه جانبه و پایدار با عشق و نشاط و اعتدال طی کند: تهدید‌ها به فرصت‌ها تبدیل شود و فرصت‌ها دو چندان گردد تا عرصه تلاش کار و توسعه در ایرانی که سرزمین بهار برکت‌های الهی است گسترده و متنوع‌تر شود و راه برای پویایی نسل جوان و خلاق و نیز همه اندیشه‌های سازنده و همت‌های بلند هموار گردد تا با شعار «همه با هم؛ کار» مسیر آبادی آزادی آسایش و همزیستی مسالمت آمیز با جهانیان را طی کنیم و ایرانی بسازیم شایسته نام ایرانی و تاریخ و تمدن ایران. 

 

با شما ملت ایران بار دیگر آرزوی آن عارف الهی پیرجماران را به یاد می‌آوریم که همواره می‌فرمود: اگر استقلال و آزادی وطن را خواهان هستید «همه با هم» باشید. 

 

از این روی به جای هرگونه تنش کدورت افراط و تفریط و یا شعار‌های بی عمل می‌توانیم ظرفیت‌های طبیعی و میراث معنوی و سرمایه‌های انسانی و ثروت‌های خدادادی ایران را با کمک یکدیگر منسجم کنیم ارزش کار را ملاک و معیار قرار دهیم و پیام قرآنی «اعدلوا هواقرب للتقوی …» را میزان گفتار و رفتار خود بدانیم. 

 

امروز با جامعه جوانی روبرو هستیم که باور‌ها و الگو‌های جدیدی را نسبت به نسل گذشته ارائه می‌دهد. زنان و دختران ما به دلیل تحصیلات عالیه انگیزه بیشتری برای توسعه وآبادانی کشور و حضور در عرصه‌های مختلف دارند. تحولات عمیق اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی در کنار شرایط جدید بین المللی کارآمدی مدیریت کشور را منوط به هماهنگی هرچه مناسب‌تر با این تحولات ساخته است. 

 

موفقیت دولت آینده در گروی تقویت وحدت اسلامی و ملی و بهره مندی از مشارکت همه اقشار جامعه است تا مشکلات و رنج‌های معیشتی مردم با اتکا به برنامه‌های متقن مدیریتی ملی و مشارکت همگانی ترمیم و التیام یابد. 

 

اینک به آمدن در صحنه انتخابات برای انتخاب نهمین «رئیس جمهور» و پاسخ متواضعانه به همه دعوت کنندگان در گستره این سرزمین ثروتمند و تمدن ساز افتخار می‌کنم. 

 

ربع قرن تجربه مدیریت در جمهوری اسلامی یک سرمایه ملی است و این سرمایه را می‌توان در راه توسعه و ترقی کشور صرف کرد. حضور من نفی تلاش هیچ دولتمرد یا رد توان هیچ نیروی تازه نفسی نیست. 

 

امیدوارم با الطاف خدا و امامان معصوم علیهم السلام بتوانیم تلخی اختلافات و مشکلات معیشتی را به شیرینی خدمت به مردم و تعمیم آسایش و دیدن شادابی و لبخند رضایت در چهره همه ایرانیان تبدیل کنیم. 

 

در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی معمولا هر مقام و مسئولیتی را با رای مستقیم مردم بدست آورده ام. اکنون نیز خویش را درمعرض انتخاب شما قرار می‌دهم. افزون بر حمایت نخبگان و احزاب آنچه در نهایت سرنوشت سیاسی مرا در این انتخابات رقم می‌زند. رای فردفرد هر ایرانی است فردی که حق دارد در امنیت رفاه و آزادی زندگی کند و دولتی را برگزیند که خویش را وکیل و مجری همه ملت و همه افراد بداند. کارنامه من در پیشگاه ملت روشن است. در این میان از نقد برخی اشکالات گذشته و اهتمام به اصلاح آن و در نظر گرفتن واقعیت‌های امروز گریزی نیست. آینده را بدون نگاه به گذشته نمی‌توان ساخت، اما نباید در گذشته ماند. 

 

این اعلام حضور تلاش مضاعف برای پیوند تجارب موفق گذشته و تحولات اقتصادی سیاسی فرهنگی و اجتماعی آینده است و بزودی برنامه‌های جدیدم را با شما ایرانیان در میان می‌گذارم و با شما می‌گویم: «علیه توکلت و علیه فلیتوکل المتوکلون.» 

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا