نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در نفت و ۸۰ میلیارد دلار برای گاز هستیم / ۲۰۰ میلیارد دلار در داخل وجود ندارد؛ به ناچار باید به سمت سرمایه خارجی برویم / میادین مشترک مانند میدان آزادگان هم نیاز به سرمایهگذاری دارد؛ چینیها در چند سال اخیر کاری در این حوزه نکردهاند


حمیدرضا صالحی، نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی می گوید طبق آمارهای وزارت نفت، ۲۰۰ میلیارد دلار برای نفت و ۸۰ میلیارد دلار برای گاز نیازمند سرمایه هستیم.
صالحی، دربارهی میزان نیاز به سرمایهگذاری در صنایع نفت و گاز به «انتخاب» گفت: طبق آمارهای وزارت نفت، ۲۰۰ میلیارد دلار برای نفت و ۸۰ میلیارد دلار برای گاز نیازمند سرمایه هستیم. این آمارها دور از منطق و حساب نیست. با توجه به کمبود گاز و فرآوردهها مانند بنزین، شرایط سختی پیش روی کشور است و باید سرمایهگذاری هرچه سریعتر انجام شود. سرمایهگذاریها اگر خارجی باشد، طبق تجربهی گذشته انجام میشود. اگر سرمایهگذاری داخلی باشد که با توجه به شعار سال باید تقویت شود، شرایط متفاوتی پیش میآید.
او افزود: مسأله این است که آیا امکان سرمایهگذاری داخلی وجود دارد؟ دولتها در ایجاد تمایل برای سرمایهگذاران داخلی موفق نبودهاند. دولت در قیمتگذاری محصول دخالت میکند، از سرمایهگذار هم انتظار کار کردن دارد. در حوزهی گاز چند سالیست که کنسرسیومهایی هم ایجاد شده است، اما امنیت اقتصادی برای سرمایهگذاری نداشتهایم.
وی در رابطه با نقاط مورد هدف برای سرمایهگذاری بیان کرد: اگر بخواهیم تولید نفتمان به هدف ۴ میلیون در روز برسد، نیازمند سرمایهگذاری است. عراقیها به ۶ میلیون بشکه در روز هم رسیدهاند. میادین مشترک ما هم نیاز به سرمایهگذاری دارند. میدان آزادگان هم نیاز به سرمایهگذاری دارد. چینیها نیز در چند سال اخیر کاری در این حوزه نکردهاند. برای جبران عقب ماندگیها به عدد ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم. خارجیها تجربهی کار در ایران دارند و حضورشان در ایران میتواند مؤثر باشد. ۲۰۰ میلیارد دلار هم در داخل وجود ندارد و ناچار باید به سمت سرمایه خارجی برویم.
صالحی دربارهی لزوم اصلاح مدیریت انرژی در شرایط رفع تحریم گفت: بعد از مقاومتی که برخی از دولتمردان روی ساخت پالایشگاه در داخل کردند و گزینهی واردات را در اولویت قرار دادند، شرایط تغییر کرد و پالایشگاه خلیج فارس وارد مدار شد. با این پالایشگاه تا حد زیادی از واردات بی نیاز شدیم. اگرچه همچنان گازوئیل و بنزین وارد میشود. در موضوع مصرف هنوز هم مشکل داریم و خودروهای پرمصرف مشکل اصلی کمبود بنزین هستند. سیاست واردات خودروهای برقی در حاشیه است. باید نگاهمان را به مصرف انرژی عوض کنیم. در رابطه با گازوییل چرا باید در اعداد بزرگ قاچاق شود؟ همه میدانند که به جای پول قاچاق گازوییل چه محصولاتی وارد میشود که مورد نیاز هم نیست. ما میتوانیم با مدیریت گازوییل و بنزین، حتی به صادرکننده تبدیل شویم. مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر در روز برای ۸۰ میلیون نفر اصلاً عدد قابل قبولی نیست.