نقش حاج قاسم در حل بحران سوریه/ شهید سلیمانی قاطعیت داشت

گلرو در گفتگو با مهر:

نقش حاج قاسم در حل بحران سوریه/ شهید سلیمانی قاطعیت داشت

نقش حاج قاسم در حل بحران سوریه/ شهید سلیمانی قاطعیت داشت

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به نقش سردار سلیمانی در رفع بحران سوریه، گفت: قاطعیت حاج قاسم در تصمیم گیری‌ها باعث می‌شد بتواند کارها را به خوبی پیش ببرد.

عباس گلرو در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فرارسیدن سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همراهان ایشان، اظهار داشت: سردار سلیمانی شخصیتی کاریزماتیک و اثرگذار داشت.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نقشه‌هایی که آمریکایی‌ها برای منطقه طراحی کرده بودند، با حضور جمهوری اسلامی ایران خنثی شد. نقشه آنان این بود که منطقه شامات از محور مقاومت جدا شود و طبیعتاً اگر سوریه ضربه می‌دید، پشتوانه حزب الله لبنان دچار خسارت سنگینی می‌شد و به طور استراتژیک صدمه بزرگی به جهان اسلام، جهان عرب و محور مقاومت وارد می‌شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس متذکر شد: وقتی ما می‌گوئیم محور مقاومت، منظورمان منافع یک جریان یا طیف خاصی نیست بلکه منظور ما عزت و حیثیت جهان اسلام و دنیای عرب است. در واقع محور مقاومت، پرچمدار عزت و حیثیت جهان عرب و جهان اسلام است.

وی ادامه داد: بنابراین خنثی سازی توطئه ای که در منطقه تدارک دیده شده بود، از سوی سردار سلیمانی انجام شد. زمانی که دمشق در بحران بود، بنده در آنجا معاون سفارت بودم. روزهای پرتنشی بود و دشمن به دروازه‌های دمشق رسیده و سقوط و فروپاشی بسیار نزدیک شده بود. انفجارهای پی در پی در دمشق رخ می‌داد که یکی از آن‌ها مقر امنیتی بود که سه چهار نفر از سران امنیتی و نظامی آنان کشته شدند. انفجارهای متعدد مردم سوریه را دچار نگرانی کرده بود و بسیاری از مردم کشته شدند. اطراف دمشق هم کاملاً در سیطره گروه‌های مسلح بود. همچنین فرار ریاض الحجاب، نخست وزیر وقت سوریه به اردن اتفاق افتاد و شرایط سوریه خوب نبود.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ورود جمهوری اسلامی به آنجا به فرماندهی سردار سلیمانی، معادله میدانی را به نفع سوریه تغییر داد. گروه‌های مردمی در سوریه شکل گرفت که این گروه‌ها موتور پیشران و محرک آزادسازی و مقابله با گروه‌های تروریستی شدند.

گلرو بیان کرد: ارتش سوریه نیز جانانه در کنار گروه‌های مردمی ایستاد و در آنجا حاج قاسم سلیمانی نقش اول را در جهت آوردن نیروهای مردمی به صحنه داشت. اعزام گروه‌های مستشاری از ایران و نقاط مختلف جهان هم از جمله اقداماتی بود که توسط سردار سلیمانی انجام شد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه شهید سلیمانی تجربه هشت سال دفاع مقدس را داشت، تجربه عملی و دانش روز نظامی را در هم آمیخت و توانست سوریه را از یک معرکه و نبردی که در آن باخت و شکست نزدیک بود، به پیروزی برساند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر بتوان مدل رفتاری و عملی سردار سلیمانی را در حوزه‌های مختلف تکثیر کرد، بسیاری از گره‌ها و مشکلات حل می‌شود. برای مثال، وی در عرصه نظامی توانست نیروهای مختلف را ذیل یک پرچم بیاورد و متحد کند و تهدید نظامی و میدانی را تبدیل به پیروزی کند. ما باید همین رویکرد را در حوزه اقتصادی و در حوزه‌های دیگر مورد توجه قرار دهیم. اگر اخلاص و کار برای رضای خداوند باشد و دغدغه و پیگیری و حل مشکلات وجود داشته باشد، حتماً اقدامات ما به نتیجه می‌رسد.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت: شهید سلیمانی ارتباط بسیار نزدیکی با طرف مقابل و یا مسئولان خارجی برقرار می‌کرد و با رهبران سیاسی منطقه و رؤسای جمهور و نخست وزیران کشورهایی چون ترکیه، عراق، سوریه، لبنان و روسیه ارتباطات بسیار خوبی برقرار می‌کرد، یعنی با آنان ارتباطات شخصی برقرار می‌کرد و تأثیر بسزایی می‌گذاشت. برای مثال، وی به منزل جلال طالبانی، رئیس جمهور وقت عراق می‌رفت که شهید سلیمانی با این نوع ارتباط نزدیک با مقامات کشورهای خارجی می‌توانست هر گونه هدفی را که برای توسعه روابط دوجانبه داشت، به خوبی دنبال کند. این سبک از ارتباط همواره مورد توجه سردار سلیمانی بود و لازم است سایر مسئولان ما هم این نوع رفتار را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی تاکید کرد: این ویژگی بارز شهید سلیمانی را در کمتر کسی دیدم که با مقامات منطقه دوست می‌شد و ارتباط نزدیکی داشت. همین مسئله باعث می‌شد که در دل آن‌ها جا و نفوذ داشته باشد و نفوذ کلام وی بسیار بالا بود. قاطعیت سردار سلیمانی در تصمیم گیری‌ها نکته‌ای بسیار مهم بود و همین قاطعیت باعث می‌شد بتواند کارها را به خوبی پیش ببرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا